Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Flytta över iPhoto från gammal Mini till ny Mini


Peter 99

Rekommendera Poster

Jag har köpt en ny mini som jag skall hämta på M Store när den är tillverkad i China. M Store har en kampanj som ger mig en slant när jag lämnar in min gamla Mini. Har fått lite tips av er om att föra över program till ny mini. Detta gällde program köpta i App Store. MEN nu undrar jag hur jag skall göra med mina bilder i Iphoto. Vill mkt gärna ha kvar dom och få dom till min nya Mini.Kan jag lägga mina bilder på ett usb minne och dra och släppa i den nya Minin? Eller hur skall jag göra ...

 

Tacksam för svar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gör en Time Machine-backup av din gamla mini till en extern hårddisk och sedan använder du Flyttassistent (i mappen Verktygsprogram) på den nya minin för att föra över bilder och annat från hårddisken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det bara är dina bilder du vill ha över från din gamla, så kan du lägga iPhoto biblioteket på en USB eller extern hårddisk (beroende på hur stort det är :) ) och sen flytta över till den nya datorn och lägg i mappen Bilder. Den nya datorn har programmet Bilder i sig, inte iPhoto. Bilder kan läsa ett iPhoto-bildbibliotek, du håller ner Alt-knappen när du klickar igång Bilder - då får du möjlighet att välja vilket bibliotek du ska öppna, nu väljer du ditt iPhoto-bibliotek så kommer det att öppnas i Bilder och konverteras om till ett Bilder-bibliotek. 

Du kan fortsätta använda iPhoto om du vill, då gör du som Alix säger - använd TimeMachine och det flyttas över. Men iPhoto är nedlagt av Apple och du får ingen support på det, jag rekommenderar att använda det nyare Bilder istället. 

När du startar den nya datorn första gången får du en fråga om du har en TimeMachine av den gamla, om du har detta så kopplar du in din gamla TimeMachine så hämtas allt från den gamla datorn in. Datorn startar alltså Flyttassistent automatiskt vid första uppstarten. 


 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser nu och märker att jag har skrivit fel! Det är Bilder jag har och inte iPhoto.Detta borde ju innebära att det blir lättare att använda ett USB minne till att föra över bilderna.

 

Tack även för info om TM.

 

Snacka om att jag är glad att jag har en Mac och Mini då speciellt!?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Har ytterligare en fråga om Bilder och USB 

Har kopierat över Bilder från min externa HD. Nu undrar jag om den nya datorn Mini kan läsa formatet Ms dos? Om inte vilket skall jag välja?

Tacksam för svar!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 timmar sedan, Peter 99 säger:

Hej

Har ytterligare en fråga om Bilder och USB 

Har kopierat över Bilder från min externa HD. Nu undrar jag om den nya datorn Mini kan läsa formatet Ms dos? Om inte vilket skall jag välja?

Tacksam för svar!

 

Själva Macen kan läsa och skriva MS DOS (FAT). 

MEN det är inte säkert att alla program gillar det.

 

Om du måste använda disken på på Windows, använd exFAT i stället, det har färre begränsningar än FAT.

Om disken bara ska användas på Mac, använd HFS+ (Mac OS Extended).

 

https://support.apple.com/sv-se/guide/disk-utility/dsku19ed921c/mac

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...