Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

iCloud


Jens E

Rekommendera Poster

Hej.
Är en ny användare av mac, men haft Iphone. Har en fråga ang iCloud och bilder. Min dator har en kapacitet av 256Gb men verkar som det finns en gräns hur mycket bilder jag kan lagra i datorn. Måste alla bilder kopplas till iCloud? Eller varför kan jag inte lagra dem i bilder? Får meddelanden om att iCloud är full.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 minuter sedan, Jens E säger:

Hej.
Är en ny användare av mac, men haft Iphone. Har en fråga ang iCloud och bilder. Min dator har en kapacitet av 256Gb men verkar som det finns en gräns hur mycket bilder jag kan lagra i datorn. Måste alla bilder kopplas till iCloud? Eller varför kan jag inte lagra dem i bilder? Får meddelanden om att iCloud är full.

Hur mycket lagringsutrymme har du i iCloud? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, om du har 5Gb på iCloud så är jag inte alls förvånad över att det är fullt. Mitt iCloud är på 50Gb och det tycker jag är värt att betala för, kostar bara några kr i månaden. :) Icloud Bilder fungerar så att alla bilder på iPhone och Mac kopieras dit. Icloud är en synktjänst som innebär att iPhone och Mac har samma data/dokument/bilder. Bilder du tar med din iPhone dyker upp i iCloud Bilder på din Mac, och på din iPhone får du tillgång till de bilder du har lagt upp i Bilder på din Mac. De kan laddas ner i din iPhone. Det är syftet med iCloud Bilder. 

Det går inte att manuellt välja vilka bilder som ska vara i iCloud och vilka som inte ska vara där. iCloud Bilder försöker kopiera upp alla bilder där ända tills det är fullt. Du kan ha bilder i Bilder, det som händer när iCloud Bilder är fullt är att bilderna du lägger till i Bilder inte hamnar i iCloud Bilder utan ligger och väntar på att du ökar lagringskapaciteten på iCloud. 

Du måste inte använda iCloud Bildbibliotek om du inte vill, tjänsten går att slå av. Då förlorar du den kopplingen mellan iPhone och Mac. 




 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Raphael för  svaret. Nu förstår jag hur det fungerar. Är ju van med min gamla dator där allt sparades i "bilder".
Ok så om jag slår av iCloud bildbibliotek kan jag då spara mer bilder i "Bilder"? Ska beställa en extern hårddisk så jag kan ha backup, men kanske då sak uppgradera till 50GB!
/Jens

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jens E: ja, om du slår av iCloud bildbibliotek kan du fylla hårddisken med bilder. Men med nackdelar enligt ovan.

9 kr per månad sparar dig mycket bekymmer. Glöm inte att iCloud är en synkningstjänst, inte en säkerhetskopia. Extern disk för backup är bra. Bekanta dig med Time Machine.

Apple har ett nytt supportdokument för iCloud bilder: se här https://support.apple.com/sv-se/HT204264

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...