Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Ta med köpta program från Mac till Mac


kenla

Rekommendera Poster

Hej,

 

Sitter med en gammal MacBook Air från 2011 och redigerar video med hjälp av Final Cut Pro X (FCPX) i den. Det har blivit väldigt segt att jobba så och nu tänker jag köpa en ny dator och då funderar jag på en ny iMac.

 

Hur blir det med köpta program som jag har installerat på min gamla MacBook Air när jag köper en ny iMac? Kan jag ladda ner FCPX gratis och installera på nya iMac eller måste jag köpa programmet igen. Tanken är att jag ska ansluta den nya datorn till samma Apple-ID som jag har på den gamla datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inga problem i de flesta fall, det finns dock fall där din licens bara gäller för en dator. 

 

Men flyttar du över allt med flytttassisten, och sen raderar det på din gamla dator är det inget problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Ett annat sätt att få sina appar till en ny iMac, är att gå in på AppStore

och sedan klicka på den runda svarta cirkeln i det nedre vänstra hörnet, 

med ditt namn. Där finns allt du köpt, där kan du ladda ner dina appar.

 

Carlbo

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, Pocahontas säger:

Inga problem i de flesta fall, det finns dock fall där din licens bara gäller för en dator. 

 

Men flyttar du över allt med flytttassisten, och sen raderar det på din gamla dator är det inget problem.

Precis, då får du över samtliga program och deras inställningar. :) 

 

2 timmar sedan, Carlbo säger:

Hej!

 

Ett annat sätt att få sina appar till en ny iMac, är att gå in på AppStore

och sedan klicka på den runda svarta cirkeln i det nedre vänstra hörnet, 

med ditt namn. Där finns allt du köpt, där kan du ladda ner dina appar.

 

Carlbo

Men då får du enbart med de program som är köpta  på App Store. Du får inte heller med några inställningar :( 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man inte för över program via TimeMachine och om det är program som inte är köpta på App Store, så kan man i de flesta fall installera dem ändå genom att hämta ner från utgivarens hemsida och sedan ange den licens-nyckeln som man fick när man köpte programmet första gången. Detta står antingen på kvittot för köpet eller i ett separat meddelande från utgivaren som man har fått på mejlen. 
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har en liknande fråga: Jag har köpt en ny Mac Mini och jag vill föra över en del program köpta i App Store. Har inte fått datorn än det är fyra till tre veckors väntetid. Men nu undrar jag var jag hittar flyttassistenten? Har letat i min "gamla" Mini men inte funnit vad jag söker.

 

Tacksam för svar!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 minuter sedan, Peter 99 säger:

Men nu undrar jag var jag hittar flyttassistenten?

I verktygsmappen, som ligger inuti Program-mappen.

 

Å här är det långa svaret om exakt hur man gör. :)

https://support.apple.com/sv-se/HT204350

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Toppen Tack för svaret!! Jag nöjer mig med det korta svaret!!!?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har program köpta i Mac App Store så behöver du inte Flyttassistenten, alla köp där sparas ihop med ditt Apple ID, så när du loggar in på ditt Apple ID i den nya datorn så kommer App Store hitta dina tidigare köp och så kan du ladda ner dina program igen utan att betala för dem en gång till. 

Flyttassistenten är alltså bara för program och dokument du har i din gamla Mac (och som du inte har på App Store). 
Men om du har TimeMachine så behöver du inte Flyttassistenten. TimeMachine gör ju en kopia av innehållet av din dator och sen kopplar du in din TimeMachine i din nya dator och läser in allting, dina program, dokument, inställningar - följer med. 

Flyttassistenten kan däremot vara ett bra val om man inte vill ha med allt från den gamla datorn utan bara vissa delar. 
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är nog intresserad av att inte ta med allt från den gamla datorn utan bara vissa delar. Typ iPhotos webbadresser samt mail. Lite lösenord kan ju vara bra att flytta med.

En tanke affären M-store kanske kan hjälpa till med flytt? Jag kommer att få en slant för den gamla datorn så jag lämnar in den till dom.

 

Lite funderingar så här på söndag em?!

 

Tack för tips om TM visste inte att det funkade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du ska be dem flytta bara vissa dokument och vissa inställningar så tar det tid för dem och då kostar det mycket pengar.

Du kan i grova drag själv ställa in Flyttassistenten och vad den ska flytta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det stämmer. Ett halvår efter att jag köpt Affinity Photo funderade jag på att köpa ny iMac, så jag  frågade i deras forum om jag kunde flytta över programmet till nya datorn vilket gick galant efter att jag hämtat det från App Store.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

26 minuter sedan, Telly82 säger:

Om du ska be dem flytta bara vissa dokument och vissa inställningar så tar det tid för dem och då kostar det mycket pengar.

Du kan i grova drag själv ställa in Flyttassistenten och vad den ska flytta.

Tack för snabbt svar och ny info.?.!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack alla för bra inlägg. Nu är det bara att skaffa ny dator. Väldigt bra med Apples mjukvaror när man kan köpa dem en gång och sedan ha dem för "alltid". Just Final Cut Pro X är ett väldigt kompetent program och jag har haft det i ett antal år. Skulle jag använt Adobe Premiere Pro istället hade kostnaden varit väldigt hög då man betalar för prenumeration till Adobe. För tillfället ligger årspriset för att prenumerera på enbart Premiere Pro på 2865 kr och att köpa Final Cut Pro X kostar 3200 kr. Jag har tjänat mer än 10.000 kr på att använda Final Cut Pro X de år jag använt programmet jämfört med om jag prenumererat på Premiere Pro.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...