Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Måste radera alla öppna flikar i Safari manuellt


iMarc

Rekommendera Poster

49 minuter sedan, iMarc säger:

Varför får jag inte upp radera alla flikar i Safari? Som det  är nu så måste jag svepa bort en efter en. 

Ser ut så här

072C4363-7A33-4670-8648-1A42ECA9433B.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tryck på ikonen längst ner till höger (se bild) och håll in tills du får upp en meny. Där kan du stänga alla flikar. 

Tap-on-Tabs-in-Safari-on-iPhone-or-iPad.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

47 minuter sedan, Mattis.se säger:

Tryck på ikonen längst ner till höger (se bild) och håll in tills du får upp en meny. Där kan du stänga alla flikar. 

Tap-on-Tabs-in-Safari-on-iPhone-or-iPad.jpg

Får jag fråga hur du skapade pilen med ett avsmalnande streck? ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Mattis.se säger:

Tryck på ikonen längst ner till höger (se bild) och håll in tills du får upp en meny. Där kan du stänga alla flikar. 

Tap-on-Tabs-in-Safari-on-iPhone-or-iPad.jpg

Tack! Visste inte att man måste hålla en stund ??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, mikaellq säger:

Får jag fråga hur du skapade pilen med ett avsmalnande streck? ?

Nej, för jag snodde bilden från nätet. ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Ta en skärmdump på iPhone. 

2. Öppna bilden i ett redigeringsprogram på Mac och fixa pilen. (Photoshop m fl). 

3. Klart. :) 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ps. När det gäller ”sno bilder”. Det är inte tillåtet om det inte är en bild där upphovspersonen anger att det är ok att sprida den vidare! Kolla det på den bilden. 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2019-01-18 på 19:57, Raphael säger:

Ps. När det gäller ”sno bilder”. Det är inte tillåtet om det inte är en bild där upphovspersonen anger att det är ok att sprida den vidare! Kolla det på den bilden. 

 

Beror väl på hur konstnärlig bilden är?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 timmar sedan, Mattiasgbg säger:

Beror väl på hur konstnärlig bilden är?


Nej, det har inget med "konstnärlighet" att göra - konstnärlighet är en subjektiv värdering. Det handlar om att man äger de bilder som man själv lagt ut, oavsett hur man har gjort dem. Och om man lägger ut andras bilder utan deras tillåtelse, eller utan att de har sagt att det är ok att ta bilden, så begår man en olaglig handling. Därför ska vi alla vara väldigt försiktiga med bilder på internet. Det finns bilder som är fria att använda, men då står det uttryckligen det i anslutning till bilden. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

18 minuter sedan, Raphael säger:


Nej, det har inget med "konstnärlighet" att göra - konstnärlighet är en subjektiv värdering. Det handlar om att man äger de bilder som man själv lagt ut, oavsett hur man har gjort dem. Och om man lägger ut andras bilder utan deras tillåtelse, eller utan att de har sagt att det är ok att ta bilden, så begår man en olaglig handling. Därför ska vi alla vara väldigt försiktiga med bilder på internet. Det finns bilder som är fria att använda, men då står det uttryckligen det i anslutning till bilden. 

Det är mer komplicerat* än som du beskriver men visst ska man vara försiktig.

 

*Man talar exempelvis inte om konstnärlighet men däremot om verkshöjd i upphovsrättsliga sammanhang. Därtill kan man fundera på om skärmdumpar ens omfattas av upphovsrätten. Knappast enbart av sig själva, men däremot vad de kan innehålla. 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alix, ja jag vet att ämnet är komplicerat. Det går inte att få med särskilt många nyanser i ett kort inlägg på internet. Det har skrivits långa uppsatser och artiklar om ämnet, och jag har aldrig haft en avsikt av att ge ett uttömmande svar som täcker allt. Men min poäng är - vi bör alla vara *försiktiga* med att "sno bilder" på internet. Det är bättre att länka till bildens ursprungliga källa i sådana fall istället för att hämta hem den. 

 


 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

48 minuter sedan, Raphael säger:

Alix, ja jag vet att ämnet är komplicerat. Det går inte att få med särskilt många nyanser i ett kort inlägg på internet. Det har skrivits långa uppsatser och artiklar om ämnet, och jag har aldrig haft en avsikt av att ge ett uttömmande svar som täcker allt. Men min poäng är - vi bör alla vara *försiktiga* med att "sno bilder" på internet. Det är bättre att länka till bildens ursprungliga källa i sådana fall istället för att hämta hem den. 

Fast inte bra det heller. Hotlinking är ”bandbreddsstöld” och strider också mot upphovsrätten i vissa länder i vissa fall. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Alix säger:

Fast inte bra det heller. Hotlinking är ”bandbreddsstöld” och strider också mot upphovsrätten i vissa länder i vissa fall. 


Ja alltså man kan länka på olika sätt. "hot links" / "embedded links" / länkar med förhandsvisning av målet ska man undvika. 
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...