Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
e-snobben

LÖST Hur sparar man en stil i Pages?

Rekommendera Poster

Hur gör man för att spara en stil i Pages?

Jag markerar en textruta som jag skapat. Jag klickar på plustecknet för att skapa en ny stil och sen väljer jag lite olika formateringar osv. Men om jag sen avmarkerar rutan, markerar den igen och går till den stil jag nyss skapat och klickar på den så är formateringen borta, dvs rutan blir utan den linjetjocklek och färgfyllning jag valt, t ex.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glömde bifoga en skärmdump, om det nu har någon betydelse då ingen verkar ha lösningen...

1681081770_Skrmavbild2019-01-17kl_21_01_14.png.ec6dda15d507c928647014c1dacbf5ec.png

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

En dum fråga kanske, men har du sparat dokumentet efter att du har skapat textrutan och före du klickar utanför ramen?

Jag har själv inte Pages installerat på min hemmadator, annars hade jag gärna provat lite.

En annan tanke: Finns det någon text (eller något annat) i textrutan när du avmarkerar den? Annars finns det ju liksom ingenting att spara, förutom just formateringen.

Redigerad av Hetlund
Annan tanke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 minuter sedan, Hetlund säger:

En dum fråga kanske, men har du sparat dokumentet efter att du har skapat textrutan och före du klickar utanför ramen?

Jag har själv inte Pages installerat på min hemmadator, annars hade jag gärna provat lite.

Minns inte, ska prova när jag har mer tid. :yeahbaby:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2019-01-19 på 13:17, Hetlund säger:

En annan tanke: Finns det någon text (eller något annat) i textrutan när du avmarkerar den? Annars finns det ju liksom ingenting att spara, förutom just formateringen.

Jo det finns text där. Provade med att spara efter att jag gjort några val men det blir ingen skillnad.

Tycker överlag att många grejer i Apples program är ologiska. iMovie är ännu mer ologiskt när det kommer till att skapa nya projekt t ex.  Allt gammalt laddas in och man får inte bort det. Har man inte jobbat med programmet på ett tag så får man hålla på länge med såna saker som borde vara enkla att hitta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du gör ändringar i i ramen/symbolen så måste du sen föra över ändringarna till stilen du skapat, och det gör du genom att *högerklicka*/sekundärklicka på stilen du vill ändra och där väljer "Omdefiniera stil från markering". Det är samma med formatstilarna för text och stycken. 
1307818318_stilpages.thumb.png.c19980e519adb8dea715e83d086555d5.png

Metoden att göra format/stil i Pages är att först gör du stilen, sen trycker du på '+' för att lägga till den. När du har skapat stilen är den låst, om du gör ändringar måste du tala om detta för programmet att den ska lägga till de nya ändringarna. Jag tycker det är logiskt och enkelt, men det är annorlunda än Microsoft. :) Tycker Microsoft gör fel. :) I
Microsoft gör du ju stilen i en ruta, men i Pages gör du stilen i själva dokumentet. Då ser du den ju live också... 

• Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du ska alltså göra din stil först och sen trycka på '+', inte trycka på '+' först och sen göra stilen. Trycka på '+' skapar en ny stil utifrån inställningarna i din markering i dokumentet. Och sen högerklicka/sekundärklicka på din nya stil i stil/formatmenyn när du har gjort ändringar, för att ladda in ändringarna. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

@Raphael Tack! Inte helt logiskt eller enkelt att räkna ut själv enligt min mening. Men när man väl har lärt sig det så är det ju enkelt. :yeahbaby:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
31 minuter sedan, e-snobben säger:

@Raphael Tack! Inte helt logiskt eller enkelt att räkna ut själv enligt min mening. Men när man väl har lärt sig det så är det ju enkelt. :yeahbaby:

Det beror nog på vad man är van vid sedan tidigare, om man är van vid Microsoft Office så kan det kännas bakvänt med lösningarna hos Apple. Men är man van vid Apple först så känns Microsoft Office bakvänt. :) Det finns flera andra program som fungerar som Apples iWork-serie här, som t ex Nisus Writer Pro som jag har haft sedan många år. Nisus Writer Pro har ännu större funktionalitet här, man behöver inte gå till stilmenyn för att lägga till eller ändra, utan man kan högerklicka / sekundärklicka direkt på texten eller formen i dokumentet och där välja addera eller omdefiniera stil utifrån markeringen. 
Det vore bra om man kunde göra det i Pages också, en liten genväg. :)

Redigerad av Raphael

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...