Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Trasig SSD eller annat?


henrikda

Rekommendera Poster

Hej, min Air 2014 började badbolla häromdagen och svarade inte på några kommandon. Jag startade om den genom att hålla ner powerknappen men sedan dess är den helt död. Jag får starttonen men skärmen håller sig svart. Jag har testat att nollställa NVRAM/PRAM, hardwaretest och återställning men utan effekt att få liv i den. Lyckades till slut starta från en hemgjord startdisk för Mojave men när jag tittar i diskverktyget syns ingen hårddisk i datorn och när jag försöker köra installationsprogrammet hittar den ingen disk i datorn att installera på. Är det mest sannolikt att min SSD gått sönder? Eller kan det vara annan hårdvara som mer sannolikt gått sönder? Är det SSD är den ju lätt att byta på egen hand men jag köper ogärna en ny disk för 750 kr och så funkar det ändå inte då felet sitter någon annanstans. Vad tror  ni? Någon för övrigt har en rekommendation på lämplig och billig SSD (256 GB räcker) som funkar i denna modell?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det inte har gått mer än tre år sedan du köpte datorn kan du reklamera SSD:n/logikkortet. Reklamationsrätten. Dessvärre kan något annat än själva SSD:n ha gått sönder. Exempelvis dess lödda anslutning till logikkortet. Så reklamation är att föredra om det är möjligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

99% säker på att SSDn är paj.

 

Vid uppstart så försöker datorn läsa disken - detta kan ta hur lång tid som helst.

Hade disken vart helt död, så hade du fått en blinkande mapp med frågetecken i efter ca 15-20 sekunder.

 

Det går att få tag i begagnad disk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aj då, jag visste inte att man var tvungen att köpa en dyr specialdisk. Var kan man hitta begagnade såna om man inte vill lägga nästan 2000 kr på en ny 256 GB?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, Stereotypen säger:

Tradera har.

Tack

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Det går att sätta in en vanlig SSD med hjälp av en adapter.

 

Se min tråd om detta.

 

 

Fast hittar du en original för rimlig peng är det bättre. Nackdelen med att göra så som jag gjorde är att man inte kan hibernata datorn längre (bara vanlig vila funkar) och oftast drar tredjeparts SSD:er mer ström än Apple original och datorn blir därmed varmare, och batteriet tommare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...