Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Spillde te i datorn..


petree

Rekommendera Poster

12 minuter sedan, petree säger:

Tack! 

 

Nu har jag ju en drulle, men jag undrar vilka steg jag bör ta när det gäller försäkringen. Har aldrig anmält skada tidigare. Bör jag först gå till typ någon Mac-reparatör och fråga om eventuell reparationskostnad, eller är det bara anmäla datorn som helt paj direkt? 

Hör efter med ditt försäkringsbolag eller kolla det online. Det hade jag gjort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 56
  • Created
  • Senaste svar
27 minuter sedan, iMarc säger:

Tja jag har i allafall räddat flera klockor som varit fulla med vatten inkl en smartwatch genom att trycka ner dem i en burk med ris. Det fungerar i allafall.

 

Tillfälligheter som gör att det verkat att ha fungerat.

Ris kan omöjligen dra ut vatten eller fukt från stängda chassin som en telefon.

Finns flera tester och erkänt duktiga reparatörer säger samma sak.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, lappen71 säger:

 

Tillfälligheter som gör att det verkat att ha fungerat.

Ris kan omöjligen dra ut vatten eller fukt från stängda chassin som en telefon.

Finns flera tester och erkänt duktiga reparatörer säger samma sak.

Beror ju på vad för chassi, ett chassi som är vattenskyddat, ip-klassat tex 67,68 lär ju inte den metoden fungera med men som sagts Samsung telefoner med borttaget batteri fungerar, likaså otäta klockor. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, iMarc säger:

Beror ju på vad för chassi, ett chassi som är vattenskyddat, ip-klassat tex 67,68 lär ju inte den metoden fungera med men som sagts Samsung telefoner med borttaget batteri fungerar, likaså otäta klockor. 

 

Spelar ingen roll. Ris fungerar inte. 

Men du får tro vad du vill för min del. 

Finns dom som tror att jorden är platt också ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dessutom kräver ris otroligt mycket vatten för att svälla, så efter en behandling med ris så syns det inte på riset att den tagit upp den vattenmängden som finns i en telefon, klocka. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, lappen71 säger:

 

Spelar ingen roll. Ris fungerar inte. 

Men du får tro vad du vill för min del. 

Finns dom som tror att jorden är platt också ?

Jo det fungerar visst. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, iMarc säger:

Jo det fungerar visst. 

 

Nope

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, iMarc säger:

Du får tro vad du vill...

 

Jag vet. 

Titta på filmen med Rossman. 

En erfaren Apple reparatör vet mer än du. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kretsloppan Lindeman

Med ett knippe ris kan man banka ut fukten ur maskinen, det har jag läst på internet (funkar också på onda andar och orena tankar).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

39 minuter sedan, iMarc säger:

Funderar på om en varmluftsugn skulle fungera..satt på 40-50 grader vad gäller datorn

Risbastu?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I vilket fall skall batteriet frånkopplas så fort som möjligt.

Även om datorn är avstängd finns det spänning i datorn.

Fukt leder ström, och tråkiga skador.

 

Din dator kommer behöva en tvätt och en ordentlig koll vad gäller flexkablar mm som har öppna kopparytor som oxiderar på några timmar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Stereotypen säger:

I vilket fall skall batteriet frånkopplas så fort som möjligt.

Även om datorn är avstängd finns det spänning i datorn.

Fukt leder ström, och tråkiga skador.

 

Din dator kommer behöva en tvätt och en ordentlig koll vad gäller flexkablar mm som har öppna kopparytor som oxiderar på några timmar.

 

Så, öppna upp datorn, ta ur batteri och "tvätta"? Vad innebär tvätten mer konkret? Verkar inte få ut mycket alls på försäkringen så känner att jag vill göra så gott jag kan med att rädda den. Lyckades få den att stänga av med on/off-knappen, så helt hopplös verkar den ändå inte vara. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill du rädda den skall du skicka den till mig.

Jag har rätt utrustning, vätskor, kablar, batteri, tangentbord mm.

 

Återkoppla via PM istället för här i tråden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, Stereotypen säger:

Vill du rädda den skall du skicka den till mig.

Jag har rätt utrustning, vätskor, kablar, batteri, tangentbord mm.

 

Att skicka i väg den är dessvärre inte något alternativ. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, iMarc säger:

Funderar på om en varmluftsugn skulle fungera..satt på 40-50 grader vad gäller datorn

2 timmar sedan, Alix säger:

Risbastu?

2 timmar sedan, iMarc säger:

Kyllä

Skämt åsido så skulle väl det funka så länge man har luckan öppen så att fukten kan lämna ugnen. 

 

1 timme sedan, petree säger:

Så, öppna upp datorn, ta ur batteri och "tvätta"? Vad innebär tvätten mer konkret? Verkar inte få ut mycket alls på försäkringen så känner att jag vill göra så gott jag kan med att rädda den. Lyckades få den att stänga av med on/off-knappen, så helt hopplös verkar den ändå inte vara. 

Det finns många guider på nätet. Ifixit har en: https://www.ifixit.com/Wiki/MacBook_water_damage_-_The_definitive_guide

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, Alix säger:

Skämt åsido så skulle väl det funka så länge man har luckan öppen så att fukten kan lämna ugnen. 

 

Det finns många guider på nätet. Ifixit har en: https://www.ifixit.com/Wiki/MacBook_water_damage_-_The_definitive_guide

 

Okej, tack! Jag har nu varit och köpt verktyg och öppnat upp datorn, tagit ur batteriet och ställt den upp och ner, som ett uppochnervänt V liksom, bredvid elementet. Torkade bort den vätska jag upptäckte i datorn, men grävde inte djupare än under batteriet och under bottenplattan. 

 

Jag tänker att det åtminstone finns en liten chans att den tar sig igenom detta, trots att han försökte starta upp vid flera tillfällen.

 

Är det bara låta det vara så här i någon vecka, eller bör jag göra fler steg? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den torkar fortare än en vecka, förutsatt att inget vatten är innestängt någonstans. Kolla noga i bra ljus, gärna med lupp. Ta loss alla kontakter (en och en!) och kolla om det är angripet där.

Men tänk på var teet kom in jämfört med hur du tittar på datorn via bottenluckan. Precis, på andra sidan. Hur ser det ut på ”ovansidan” av logikkortet? Hur ser det ut i tangentbord, trackpad, och så vidare? Du måste demontera allt.

Läs länken jag gav så ser du att det är en hel del jobb för att stoppa/bota skador. Detta är ingen snabbfix.

Ifixit har isärplockningsguider för varje modell. Jag gav länken tidigare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Alix säger:

Den torkar fortare än en vecka, förutsatt att inget vatten är innestängt någonstans. Kolla noga i bra ljus, gärna med lupp. Ta loss alla kontakter (en och en!) och kolla om det är angripet där.

Men tänk på var teet kom in jämfört med hur du tittar på datorn via bottenluckan. Precis, på andra sidan. Hur ser det ut på ”ovansidan” av logikkortet? Hur ser det ut i tangentbord, trackpad, och så vidare? Du måste demontera allt.

Läs länken jag gav så ser du att det är en hel del jobb för att stoppa/bota skador. Detta är ingen snabbfix.

 Ifixit har isärplockningsguider för varje modell. Jag gav länken tidigare.

 

Okej, tack! 

 

Från vad jag läst gäller det alltså att nedmontera alla delar och kolla efter ställen där det skett oxidation? Och om jag hittar något synligt så är det typ isopropanol (använda tops/tandborste?) som används för att få bort det? Eftersom batteriet nu är borta utgår jag från att det inte är någon panik tidsmässigt med det omfattande jobbet? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, petree säger:

 

Okej, tack! 

 

Från vad jag läst gäller det alltså att nedmontera alla delar och kolla efter ställen där det skett oxidation? Och om jag hittar något synligt så är det typ isopropanol (använda tops/tandborste?) som används för att få bort det? Eftersom batteriet nu är borta utgår jag från att det inte är någon panik tidsmässigt med det omfattande jobbet? 

 

Har lossat kablar så batteri och logickort är nu fria. Kollat under och borstat lite försiktigt med en mjuk tandborste, har dock inte använt isopropanol då jag antar att det endast ska användas om jag ser uppenbara fuktskador? Såvitt jag sett så hittar jag inga tecken på fuktskador. Jag uppfattar datorn som torr, men jag antar att det är aningen riskfyllt att försöka starta upp den redan ett dygn efter olyckan? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, petree säger:

Har lossat kablar så batteri och logickort är nu fria. Kollat under och borstat lite försiktigt med en mjuk tandborste, har dock inte använt isopropanol då jag antar att det endast ska användas om jag ser uppenbara fuktskador? Såvitt jag sett så hittar jag inga tecken på fuktskador. Jag uppfattar datorn som torr, men jag antar att det är aningen riskfyllt att försöka starta upp den redan ett dygn efter olyckan? 

Om du har kollat överallt (båda sidor logikkort och trackpad m m?) så ska det väl vara torrt nu. Det är ju inte så att en dator suger åt sig vätska precis. Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Alix säger:

Om du har kollat överallt (båda sidor logikkort och trackpad m m?) så ska det väl vara torrt nu. Det är ju inte så att en dator suger åt sig vätska precis. Lycka till!

 

Det kan mycket väl vara en solskenshistoria, då jag skriver på macbooken as we speak! Än så länge inga som helst problem, har aldrig gått bättre, hehe. Stort tack till alla som bidragit i tråden! ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...