Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Spillde te i datorn..


petree

Rekommendera Poster

Hej hej! 

 

Startade eftermiddagen med att spilla ut ungefär en dryg deciliter te över min macbook air. Jag stängde omedelbart av datorn och nu torkar den uppfälld över en kudde.  

 

Antar att det finns bättre och säkrare tekniker att använda sig av i stället? Värdelös tajming då jag satt med en hemtenta.. ? 

 

Tacksam för (relativt snabba) svar! 

 

/Oscar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 56
  • Created
  • Senaste svar

Bara te! Inga onödiga tillsatser :) 

 

EDIT: Datorn försökte precis starta upp, men jag stängde direkt av. Antar att startknappen kom åts av kudden.. ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, petree säger:

Bara te! Inga onödiga tillsatser :) 

Bra! Låt den torka ordentligt! SÄTT INTE PÅ DEN INOM KORT! Använd en annan dator. Din MBA bryr sig inte om hur viktiga filer du har på den eller din deadline.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Axelman changed the title to Spillde te i datorn..

HELVETE

 

Nu startade den upp utan förvarning och jag kan inte stänga av skiten. Datorn känner inte igen varken tangentbord eller trackpad. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

21 minuter sedan, petree säger:

HELVETE

 

Nu startade den upp utan förvarning och jag kan inte stänga av skiten. Datorn känner inte igen varken tangentbord eller trackpad. 

Kolla iFixits guide om du kan koppla ur batteriet på din modell.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Telly82 säger:

Kolla iFixits guide om du kan koppla ur batteriet på din modell.

 

Det går, men jag saknar verktyg som krävs. Finns det ens hopp när datorn inte känner igen varken inbyggd trackpad eller tangentbord? Vet inte hur mycket kraft och energi det är värt att lägga i nuläget. 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, petree säger:

 

Det går, men jag saknar verktyg som krävs. Finns det ens hopp när datorn inte känner igen varken inbyggd trackpad eller tangentbord? Vet inte hur mycket kraft och energi det är värt att lägga i nuläget. 

 

Jadå, när den torkat så funkar den förmodligen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lägg datorn i en plastpåse som är full med okokt ris, och förslut plastpåsen väl. Låt vara så 1-2 dygn. Ris är extremt bra på att absorbera fukt och vätska. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, iMarc säger:

Lägg datorn i en plastpåse som är full med okokt ris, och förslut plastpåsen väl. Låt vara så 1-2 dygn. Ris är extremt bra på att absorbera fukt och vätska. 

 

Nej det är den inte. En myt som man ska sluta att sprida vidare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, petree säger:

HELVETE

 

Nu startade den upp utan förvarning och jag kan inte stänga av skiten. Datorn känner inte igen varken tangentbord eller trackpad. 

Håll strömknappen intryckt tills den stängs av.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, lappen71 säger:

 

Nej det är den inte. En myt som man ska sluta att sprida vidare.

Varför tror du att det är en myt?

 

https://www.svd.se/knep-kan-radda-vattenskadad-mobil

"Att lägga mobilen i okokt ris som kan suga upp fukten är ett råd som cirkulerar. Enligt Samsungs support kan de fungera för vissa modeller. "

 

https://macworld.idg.se/2.1038/1.649068/fuktskadad-iphone

"En bra metod som många rekommenderar är att plocka fram en skål med okokt ris, sedan täcker du över din Iphone med riset och låter det stå så i ungefär 48 timmar. Riset är nämligen utmärkt på att absorbera fukt."

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, Telly82 säger:

Varför tror du att det är en myt?

 

https://www.svd.se/knep-kan-radda-vattenskadad-mobil

"Att lägga mobilen i okokt ris som kan suga upp fukten är ett råd som cirkulerar. Enligt Samsungs support kan de fungera för vissa modeller. "

 

https://macworld.idg.se/2.1038/1.649068/fuktskadad-iphone

"En bra metod som många rekommenderar är att plocka fram en skål med okokt ris, sedan täcker du över din Iphone med riset och låter det stå så i ungefär 48 timmar. Riset är nämligen utmärkt på att absorbera fukt."

 

Därför att det är en myt. Ris har aldrig fungerat.

Bara att lura i godtrogna personer när det finns bättre alternativ.

 

https://www.tccrocks.com/blog/does-rice-really-work/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

26 minuter sedan, Alix säger:

Håll strömknappen intryckt tills den stängs av.

 

Det är det som inte fungerar tyvärr. Håller in knappen utan någon som helst reaktion från datorn. Nu är den nedsläckt men jag vågar inte svara på om den är av eller på. Någon idé att dra till Kjell och köpa verktyg för att ta bort batteriet och därefter torka allt i plastpåsar med ris? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, petree säger:

 

Det är det som inte fungerar tyvärr. Håller in knappen utan någon som helst reaktion från datorn. Nu är den nedsläckt men jag vågar inte svara på om den är av eller på. Någon idé att dra till Kjell och köpa verktyg för att ta bort batteriet och därefter torka allt i plastpåsar med ris? 

 

Fungerar inte.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, petree säger:

Det är det som inte fungerar tyvärr. Håller in knappen utan någon som helst reaktion från datorn. Nu är den nedsläckt men jag vågar inte svara på om den är av eller på. Någon idé att dra till Kjell och köpa verktyg för att ta bort batteriet och därefter torka allt i plastpåsar med ris? 

Nej, inte ris i påse. Öppna upp, se till att det blir luftcirkulation ihop med värme.

 

Men ska jag bedöma saken fritt utifrån din beskrivning tror jag nog att din dator mest bör bli ett föremål för ditt eventuella försäkringsbolag.

 

Eventuellt kan du kanske hitta en begagnad MBA som har krossad skärm/lock, så kan du bygga ihop en fungerande MBA av två.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

26 minuter sedan, lappen71 säger:

 

Därför att det är en myt. Ris har aldrig fungerat.

Bara att lura i godtrogna personer när det finns bättre alternativ.

 

https://www.tccrocks.com/blog/does-rice-really-work/

Har du någon länk som inte är från ett företag som (bara?) vill sälja nya telefoner?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Telly82 säger:

Har du någon länk som inte är från ett företag som (bara?) vill sälja nya telefoner?

 

https://forum.macworld.se/topic/187224-spillde-te-i-datorn/?do=findComment&comment=1943297

 

https://www.reddit.com/r/applehelp/comments/9qcenu/psa_rice_is_not_for_fixing_water_damaged_phones/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, Telly82 säger:

Har du någon länk som inte är från ett företag som (bara?) vill sälja nya telefoner?

Finns via artikeln. Här: https://motherboard.vice.com/en_us/article/pgkyzg/putting-your-waterlogged-phone-in-rice-is-dumb-and-doesnt-work

 

Strikt talat är det där med ris i en påse inte en myt, men det är ett väldigt ineffektivt sätt* att torka en mobil eller dator. Det finns många bättre sätt.

 

Tänk bara hur ”enkelt och snabbt” det går att koka ris mjukt i en stor mängd vatten... :whistling:

 

*Ett annat sätt, i höjd med rispåsen, är att man pratar med sin dator och därmed skapar ett luftflöde omkring den. :totaltgalen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, Alix säger:

Finns via artikeln. Här: https://motherboard.vice.com/en_us/article/pgkyzg/putting-your-waterlogged-phone-in-rice-is-dumb-and-doesnt-work

 

Strikt talat är det där med ris i en påse inte en myt, men det är ett väldigt ineffektivt sätt att torka en mobil eller dator. Det finns många bättre sätt.

 

Tänk bara hur ”enkelt och snabbt” det går att koka ris mjukt i en stor mängd vatten... :whistling:

 

Den lilla lilla lilla vätska som ris lyckas absorbera och den tid det tar har datorn redan tagit skada.

Som du säger finns bättre och effektivare sätt.

TS dator däremot är misstänkt ett bokstöd

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, ni har övertygat mig. Tack för ert tålamod. :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, lappen71 säger:

Den lilla lilla lilla vätska som ris lyckas absorbera och den tid det tar har datorn redan tagit skada.

Som du säger finns bättre och effektivare sätt.

TS dator däremot är misstänkt ett bokstöd

Dessvärre är det nog så. Ibland har man tur, ibland inte. But Macs should be nanocoated. :byrakrat:

 

Hur ska man göra då? Förslag till åtgärdslista:


1. Stäng av prylen om den är på.
2. Om möjligt, koppla loss batteriet.
3. Torka bort så mycket synlig vätska som möjligt.

4. Försök öppna upp prylen och torka bort vätska inuti. Låt kretskort vara.
5. Torka prylen med god luftcirkulation vid värmekälla. Exempelvis ett element + fläkt.
6. Om 1–5 inte fungerar bör man ha en allriskförsäkring...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 minuter sedan, Alix säger:

Dessvärre är det nog så. Ibland har man tur, ibland inte. But Macs should be nanocoated. :byrakrat:

 

Hur ska man göra då? Förslag till åtgärdslista:


1. Stäng av prylen om den är på.
2. Om möjligt, koppla loss batteriet.
3. Torka bort så mycket synlig vätska som möjligt.

4. Försök öppna upp prylen och torka bort vätska inuti. Låt kretskort vara.
5. Torka prylen med god luftcirkulation vid värmekälla. Exempelvis ett element + fläkt.
6. Om 1–5 inte fungerar bör man ha en allriskförsäkring...

Tack! 

 

Nu har jag ju en drulle, men jag undrar vilka steg jag bör ta när det gäller försäkringen. Har aldrig anmält skada tidigare. Bör jag först gå till typ någon Mac-reparatör och fråga om eventuell reparationskostnad, eller är det bara anmäla datorn som helt paj direkt? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja jag har i allafall räddat flera klockor som varit fulla med vatten inkl en smartwatch genom att trycka ner dem i en burk med ris. Det fungerar i allafall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...