Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Är det lämpligt att stapla 3-5 st MacMini ovanpå varandra?


redtop2

Rekommendera Poster

Hej,

börjar bli trångt på skrivbordet. År det lämpligt att stapla 3 eller t o m 5 st MacMini ovanpå varandra med tanke på magnetfält?

Tre maskiner typ late 2012 core i7 och en 2012 core i5 samt en 2011. Alla har mekaniska hårddiskar. En av core i7 har dessutom en SSD.

Riskerar man eventuellt förlust av data, eller ser ni andra problem med detta förfarande?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan inte se att det finns problem med magnetismen. En snabb googling i ämnet ger vid handen att flera rekommenderar gummifötter eller någon sorts distans mellan dem för att undvika värmeproblem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar Axelman. Sökte själv bara här på forumet.

Ja, någon form av fötter/distans för värmeavledning är säkert bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, redtop2 säger:

Hej,

börjar bli trångt på skrivbordet. År det lämpligt att stapla 3 eller t o m 5 st MacMini ovanpå varandra med tanke på magnetfält?

Tre maskiner typ late 2012 core i7 och en 2012 core i5 samt en 2011. Alla har mekaniska hårddiskar. En av core i7 har dessutom en SSD.

Riskerar man eventuellt förlust av data, eller ser ni andra problem med detta förfarande?

Jag skulle absolut stapla dem men göra som Axelman föreslår, placera gummifötter eller liknande för att få lite mer distans mellan apparaterna och därmed möjliggöra mer luft mellan. För att det ska kännas lite säkrare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag skriver "undvika värmeproblem" betyder det inte att det är stora problem, utan att förebygga något som förmodligen inte är ett större problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

47 minuter sedan, Alix säger:

Apropå värme, lägg på ny kylpasta av bättre sort. Jag ska göra det när jag får tummen ur.

Hade jag inte gjort om jag inte hade uppenbara värmeproblem. Alldeles för meckigt för att vara värt besväret.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, tack för alla bidrag. Överväldigande!?

Jag känner mig helt övertygad om att jag inte riskerar dataförlust p g a ev magnetfält.

Värmeproblematiken har jag också koll på, så jag tror inte att jag behöver ny kylpasta ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

19 minuter sedan, SirKnasen säger:

Hade jag inte gjort om jag inte hade uppenbara värmeproblem. Alldeles för meckigt för att vara värt besväret.

Det är därför jag inte får tummen ur... Jag märker bara av det när jag kodar om film. Men jag ska ändå göra det. Till skillnad från TS har jag bara en mini att tänka på. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...
2019-01-15 på 15:02, SirKnasen säger:

Hade jag inte gjort om jag inte hade uppenbara värmeproblem. Alldeles för meckigt för att vara värt besväret.

2019-01-15 på 15:23, Alix säger:

Det är därför jag inte får tummen ur... Jag märker bara av det när jag kodar om film. Men jag ska ändå göra det. Till skillnad från TS har jag bara en mini att tänka på. 

Nu fick jag tummen ur (jag kodar om en massa film just nu).

 

Vilken gegga som satt i! Splatt i med den bara, på fabrik... :bla: 

 

(Det var inte särskilt meckigt att byta, men jag har ju bytt hårddisk ett par gånger nu, så jag har väl vanan inne... :P )

 

gegga.jpg.1dc4603dca7f248ae7a5d60539a9d0c6.jpg

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...