Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hårddisklösning till PowerMac G5


teknikern

Rekommendera Poster

Jah har skaffat en G5 för att använda mina gamla hårddiskar så jag kommer åt innehållet. Ser att bara 2 diskar kan användas som standard och såg att det fanns ett kit kallat  Sonnet G5 Jive. Är det någon som har det eller liknande? 

kan någon annars tipsa mig om en billig och enkel lösning?

Kan detta va ett alternativ DeLOOK PCIe expansionskort? Hur funkar strömförsörjningen med dessa? Man måste väl köpa kablar?

Alla tips tas emot även från er som vill sälja.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle skaffa en dockningsstation och kopiera över innehållet till en (partitionerad) större disk.

Här är ett exempel:

https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/datortillbehor/harddiskkabinett/plexgear-usb-3-0-dockningsstation-for-harddisk-p68744

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

38 minuter sedan, Telly82 säger:

Jag skulle skaffa en dockningsstation och kopiera över innehållet till en (partitionerad) större disk.

Här är ett exempel:

https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/datortillbehor/harddiskkabinett/plexgear-usb-3-0-dockningsstation-for-harddisk-p68744

Men det blir väl väldigt segt, G5 har bara usb2. 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, boevil säger:

Men det blir väl väldigt segt, G5 har bara usb2. 

 

Det gäller ju bara en kopiering till en (större) intern disk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sedan kan man ju fråga sig varför man köper en så gammal Mac bara för att komma åt några filer. Det verkar lite som att gå över ån efter vatten, i varje fall om man redan har en modernare Mac.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar, jag har tre USB diskar och en firewire så det klarar sig. Där har jag filmer som jag redigerar och redigerat.En del ska fixas till när tiden medger, ska även köra in Super 8, Diabilder mm.

Sen har jag två Macbook men den stationära ska jag ha för de saker jag gjorde på 1990-talet och framåt. Jag har en nyare Macbook utan DVD-Cd så den blir mer dokument och surfdator. På den vill inte lägga in sånt då det är dokument, filmer exellfiler mm som jag bara vill komma åt vid behov. 

Jag vill gärna ha tips hur jag kan koppla dom till något internt kort eller annat. Inget mer USB i detta fall.

Med vänlig hälsning, Inge 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, teknikern säger:

Tack för alla svar, jag har tre USB diskar och en firewire så det klarar sig. Där har jag filmer som jag redigerar och redigerat.En del ska fixas till när tiden medger, ska även köra in Super 8, Diabilder mm.

Sen har jag två Macbook men den stationära ska jag ha för de saker jag gjorde på 1990-talet och framåt. Jag har en nyare Macbook utan DVD-Cd så den blir mer dokument och surfdator. På den vill inte lägga in sånt då det är dokument, filmer exellfiler mm som jag bara vill komma åt vid behov. 

Jag vill gärna ha tips hur jag kan koppla dom till något internt kort eller annat. Inget mer USB i detta fall.

Med vänlig hälsning, Inge 

Varför inte en extern USB-3-disk?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Telly82, kan man använda detta kort?

Startech PCI Express to PCI

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, teknikern säger:

Telly82, kan man använda detta kort?

Startech PCI Express to PCI

Kolla på tillverkarens hemsida om det UTTRYCKLIGEN står att det passar Mac (och i så fall vilka Macar). Annars funkar det förmodligen inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack står inget om Op system och kontakterna stämmer med diskarna. 

Får kolla med leverantören.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Axelman changed the title to Hårddisklösning till PowerMac G5

Redigerade rubriken så den blir sökbar

Axelman moderator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Din rubrik sa ingenting för den som letar i forumet. En rubrik ska vara beskrivande och inte ha innehåll typ

"Hjälp!"

Rubriken sa bara "G5" men inte vilken G5-dator du hade. G5 är beteckningen på en processor och flera Macar hade den förr. Så jag fick leta för att förstå vad "G5" kunde vara.

 

Axelman moderator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apple Power Macintosh G5 2.0 DP (PCI-X 2)

När man ska ha två diskar i denna så var det för Master och Slave. 

Är det lika nu? TRittade på en film de sa inget om det. 

Original var de "stiftade" jag tog bort på den ena men den kommer inte upp på askärmen.

Tackar för tips

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, teknikern säger:

Apple Power Macintosh G5 2.0 DP (PCI-X 2)

När man ska ha två diskar i denna så var det för Master och Slave. 

Är det lika nu? TRittade på en film de sa inget om det. 

Original var de "stiftade" jag tog bort på den ena men den kommer inte upp på askärmen.

Tackar för tips

Master och slave var för (P)ATA (parallell ATA). Från och med PM G5 så gäller SATA (Serial ATA). Dessa behöver (ska) inte kopplas som master/slave eller liknande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då ska de va stift som från början? Undrar varför den ena kom upp och inte båda, syntes inte heller på Skivkontroll.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, teknikern säger:

Då ska de va stift som från början?

Ja.

 

1 minut sedan, teknikern säger:

Undrar varför den ena kom upp och inte båda, syntes inte heller på Skivkontroll.

Om du kopplar om diskarna (byter plats), kommer den andra disken upp då eller är det samma?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då jag plockade ut den ena startade inte datorn utan snurran rullade. Förr fanns någon form av startläge som jag glömt. Även att få upp HD för formatering fanns verktyg. Längesen jag skruvade nu känner jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...