MacWorld forum Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
dingranne

Delning på iCloud Drive

Rekommendera Poster

Hej

Jag undrar om det finns något sätt att dela en mapp man har på sin iCloud drive med en annan person eller om man måste använda onedrive eller dropbox för att lösa detta. Hade varit skönt att kunna ha allt på ett ställe men ändå kunna dela på mappen.

Någon som vet?

Tacksam för hjälp

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Systeminställningar > Delning > Fildelning

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men om man delar där igenom så kan båda jobba med filerna i mappen och dem är alltid uppdaterade så länge man har internet lr?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du är mer specifik vilket program det handlar om och vad ni försöker åstadkomma kan du få bättre råd. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

iLife-serien kallar det online... men då handlar det inte om att dela en mapp utan en fil

Skärmklipp 2019-01-15 00.06.04.png

Skärmklipp 2019-01-15 00.05.40.png

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du kan dela filer i iCloud Drive, men inte hela mappar, bara filer. Tyvärr. 
För att dela en fil: 

* Öppna iCloud Drive i din Mac och leta fram filen du vill dela. 
* Högerklicka/sekundärklicka på filen
* Välj "Dela" - "Lägg till personer". 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
25 minuter sedan, Raphael säger:

Du kan dela filer i iCloud Drive, men inte hela mappar, bara filer. Tyvärr. 

Jodå, det kan man, via Fildelning som jag beskrev tidigare. Bara man vet hur man gör.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
16 minuter sedan, Alix säger:

Jodå, det kan man, via Fildelning som jag beskrev tidigare. Bara man vet hur man gör.

Fildelning delar mappar och filer mellan datorer på samma nätverk, det kräver att datorn som har fildelningen är uppkopplad och igång, som jag har förstått det. Dvs det är en funktion i operativsystemet. 

Som jag har förstått det så vill trådskaparen dela en mapp genom molnet, vilket då betyder att den delas via en molntjänst och därmed behöver trådskaparens dator inte vara på och uppkopplad hela tiden för att mappen ska vara tillgänglig. Och det kan man göra med filer i och genom iCloud Drive, men inte med mappar. Icloud Drive har den funktionen bara för filer. 

Nu kanske jag har missförstått trådskaparens önskemål om vad han vill göra, men detta är ju skillnaden mellan att dela via en molntjänst och dela mellan datorer i samma nätverk genom operativsystemets fildelning. 

Redigerad av Raphael

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 minuter sedan, Raphael säger:

Fildelning delar mappar och filer mellan datorer på samma nätverk, det kräver att datorn som har fildelningen är uppkopplad och igång, som jag har förstått det. Dvs det är en funktion i operativsystemet. 

Som jag har förstått det så vill trådskaparen dela en mapp genom molnet, vilket då betyder att den delas via en molntjänst och därmed behöver hans dator inte vara på och uppkopplad hela tiden för att mappen ska vara tillgänglig. Och det kan man göra med filer i iCloud Drive, men inte med mappar. 

Nu kanske jag har missförstått trådskaparens önskemål om vad han vill göra, men detta är ju skillnaden mellan att dela via en molntjänst och dela mellan datorer i samma nätverk genom operativsystemets fildelning. 

Jo, och därför frågade jag tidigare efter närmare omständigheter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, jag använder förresten Dropbox och Google Drive när jag har jobb-mappar som delas med flera användare. Det fungerar smidigt. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2019-01-15 på 11:45, Raphael säger:

Ja, jag använder förresten Dropbox och Google Drive när jag har jobb-mappar som delas med flera användare. Det fungerar smidigt. 

Hej

Tack för all hjälp.

Precis som ni skriver så är jag ute efter att dela en jobbmapp med flera användare som inte kommer sitta på samma nätverk hela tiden. Då får jag använda dropbox eller Google drive för detta ändamål. 

Varför använder du både Dropbox och google drive. Är den ena bättre än den andra?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Jag använder både Dropbox och Google Drive för de är kopplade till olika samarbeten, och det är inte jag ensamt som valt. Google Drive kör jag via webbläsaren, och Dropbox genom klient i datorn.

På Google Drive kan dokument delas och jobbas med samtidigt utan att man måste sitta med applikationer lokalt. Jag kan sitta i ett telefonmöte och den jag är i möte med kan ändra i ett kalkylblad och tabell och markera så jag ser det live på min skärm samtidigt som vi pratar om det i telefon. För vi båda kör Google Drive i webbläsaren och ser live vad den andre gör när vi har samma dokument öppet. 

Dropbox kan jag dock ha lokalt också i datorn precis som iCloud. Ändringarna överförs när jag kopplar upp mot internet. 

Så vad som är bäst beror på projekten. 

Redigerad av Raphael

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
22 timmar sedan, Raphael säger:

Jag använder både Dropbox och Google Drive för de är kopplade till olika samarbeten, och det är inte jag ensamt som valt. Google Drive kör jag via webbläsaren, och Dropbox genom klient i datorn.

På Google Drive kan dokument delas och jobbas med samtidigt utan att man måste sitta med applikationer lokalt. Jag kan sitta i ett telefonmöte och den jag är i möte med kan ändra i ett kalkylblad och tabell och markera så jag ser det live på min skärm samtidigt som vi pratar om det i telefon. För vi båda kör Google Drive i webbläsaren och ser live vad den andre gör när vi har samma dokument öppet. 

Dropbox kan jag dock ha lokalt också i datorn precis som iCloud. Ändringarna överförs när jag kopplar upp mot internet. 

Så vad som är bäst beror på projekten. 

Det känns som att Dropbox är bäst för mig då. Jag har filer som tex word, Exel, Pdf, Jpeg, eps som både jag och min kolega behöver komma åt. Vi kommer inte att jobba på dem samtidigt utan det räcker med åtkomst.

Jag använder idag iCloud drive och är nöjd med hur det funkar. Kan man göra så att man skapar en Dropbox och i den lägger en kopia av min iCloud drive mapp så att dessa hela tiden synkar med varandra. Detta gör att jag kan fortsätta använda Icloud drive men att det jag gör i den mappen även uppdateras i dropbox. Så att min kolega kan se det. Det hade varit skönt för mig då jag inte bara har den mappen som vi delar utan även andra som jag jobbar med. Skönt att använda samma app i telefonen för att ha alla grejer på. Slippa byta app. Förstår du hur jag menar?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu