Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Delning på iCloud Drive


dingranne

Rekommendera Poster

Hej

 

Jag undrar om det finns något sätt att dela en mapp man har på sin iCloud drive med en annan person eller om man måste använda onedrive eller dropbox för att lösa detta. Hade varit skönt att kunna ha allt på ett ställe men ändå kunna dela på mappen.

Någon som vet?

Tacksam för hjälp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men om man delar där igenom så kan båda jobba med filerna i mappen och dem är alltid uppdaterade så länge man har internet lr?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iLife-serien kallar det online... men då handlar det inte om att dela en mapp utan en fil

 

 

Skärmklipp 2019-01-15 00.06.04.png

Skärmklipp 2019-01-15 00.05.40.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan dela filer i iCloud Drive, men inte hela mappar, bara filer. Tyvärr. 
För att dela en fil: 

* Öppna iCloud Drive i din Mac och leta fram filen du vill dela. 
* Högerklicka/sekundärklicka på filen
* Välj "Dela" - "Lägg till personer". 


 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

25 minuter sedan, Raphael säger:

Du kan dela filer i iCloud Drive, men inte hela mappar, bara filer. Tyvärr. 

Jodå, det kan man, via Fildelning som jag beskrev tidigare. Bara man vet hur man gör.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 minuter sedan, Alix säger:

Jodå, det kan man, via Fildelning som jag beskrev tidigare. Bara man vet hur man gör.


Fildelning delar mappar och filer mellan datorer på samma nätverk, det kräver att datorn som har fildelningen är uppkopplad och igång, som jag har förstått det. Dvs det är en funktion i operativsystemet. 

Som jag har förstått det så vill trådskaparen dela en mapp genom molnet, vilket då betyder att den delas via en molntjänst och därmed behöver trådskaparens dator inte vara på och uppkopplad hela tiden för att mappen ska vara tillgänglig. Och det kan man göra med filer i och genom iCloud Drive, men inte med mappar. Icloud Drive har den funktionen bara för filer. 

Nu kanske jag har missförstått trådskaparens önskemål om vad han vill göra, men detta är ju skillnaden mellan att dela via en molntjänst och dela mellan datorer i samma nätverk genom operativsystemets fildelning. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, Raphael säger:

Fildelning delar mappar och filer mellan datorer på samma nätverk, det kräver att datorn som har fildelningen är uppkopplad och igång, som jag har förstått det. Dvs det är en funktion i operativsystemet. 

Som jag har förstått det så vill trådskaparen dela en mapp genom molnet, vilket då betyder att den delas via en molntjänst och därmed behöver hans dator inte vara på och uppkopplad hela tiden för att mappen ska vara tillgänglig. Och det kan man göra med filer i iCloud Drive, men inte med mappar. 

Nu kanske jag har missförstått trådskaparens önskemål om vad han vill göra, men detta är ju skillnaden mellan att dela via en molntjänst och dela mellan datorer i samma nätverk genom operativsystemets fildelning. 

Jo, och därför frågade jag tidigare efter närmare omständigheter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, jag använder förresten Dropbox och Google Drive när jag har jobb-mappar som delas med flera användare. Det fungerar smidigt. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2019-01-15 på 11:45, Raphael säger:

Ja, jag använder förresten Dropbox och Google Drive när jag har jobb-mappar som delas med flera användare. Det fungerar smidigt. 

Hej

 

Tack för all hjälp.

Precis som ni skriver så är jag ute efter att dela en jobbmapp med flera användare som inte kommer sitta på samma nätverk hela tiden. Då får jag använda dropbox eller Google drive för detta ändamål. 

Varför använder du både Dropbox och google drive. Är den ena bättre än den andra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använder både Dropbox och Google Drive för de är kopplade till olika samarbeten, och det är inte jag ensamt som valt. Google Drive kör jag via webbläsaren, och Dropbox genom klient i datorn.

 

På Google Drive kan dokument delas och jobbas med samtidigt utan att man måste sitta med applikationer lokalt. Jag kan sitta i ett telefonmöte och den jag är i möte med kan ändra i ett kalkylblad och tabell och markera så jag ser det live på min skärm samtidigt som vi pratar om det i telefon. För vi båda kör Google Drive i webbläsaren och ser live vad den andre gör när vi har samma dokument öppet. 

 

Dropbox kan jag dock ha lokalt också i datorn precis som iCloud. Ändringarna överförs när jag kopplar upp mot internet. 

 

Så vad som är bäst beror på projekten. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

22 timmar sedan, Raphael säger:

Jag använder både Dropbox och Google Drive för de är kopplade till olika samarbeten, och det är inte jag ensamt som valt. Google Drive kör jag via webbläsaren, och Dropbox genom klient i datorn.

 

På Google Drive kan dokument delas och jobbas med samtidigt utan att man måste sitta med applikationer lokalt. Jag kan sitta i ett telefonmöte och den jag är i möte med kan ändra i ett kalkylblad och tabell och markera så jag ser det live på min skärm samtidigt som vi pratar om det i telefon. För vi båda kör Google Drive i webbläsaren och ser live vad den andre gör när vi har samma dokument öppet. 

 

Dropbox kan jag dock ha lokalt också i datorn precis som iCloud. Ändringarna överförs när jag kopplar upp mot internet. 

 

Så vad som är bäst beror på projekten. 

Det känns som att Dropbox är bäst för mig då. Jag har filer som tex word, Exel, Pdf, Jpeg, eps som både jag och min kolega behöver komma åt. Vi kommer inte att jobba på dem samtidigt utan det räcker med åtkomst.

 

Jag använder idag iCloud drive och är nöjd med hur det funkar. Kan man göra så att man skapar en Dropbox och i den lägger en kopia av min iCloud drive mapp så att dessa hela tiden synkar med varandra. Detta gör att jag kan fortsätta använda Icloud drive men att det jag gör i den mappen även uppdateras i dropbox. Så att min kolega kan se det. Det hade varit skönt för mig då jag inte bara har den mappen som vi delar utan även andra som jag jobbar med. Skönt att använda samma app i telefonen för att ha alla grejer på. Slippa byta app. Förstår du hur jag menar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, då får du problem. Dropbox och iCloud kan inte jobba ihop på det sättet. Dropbox och iCloud fungerar väldigt olika ”under skalet”. 

 

Det går att via externt program - Hazel - kopiera filer från iCloud Drive till Dropbox, men inte tvärtom. 

 

https://www.noodlesoft.com/

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, Tack för all hjälp.

Blir nog till att köra Dropbox på allt då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2019-01-18 på 19:12, Raphael säger:

Nej, då får du problem. Dropbox och iCloud kan inte jobba ihop på det sättet. Dropbox och iCloud fungerar väldigt olika ”under skalet”. 

 

Det går att via externt program - Hazel - kopiera filer från iCloud Drive till Dropbox, men inte tvärtom. 

 

https://www.noodlesoft.com/

 

 

 

 

Hej

 

En annan fråga om detta. Förstår jag dig rätt så måste jag nu när jag vill lägga över alla filer från Icloud drive till min dropbox som jag precis skapat använda Hazel. Eller kan jag bara dra dem mellan de olika mapparna nu när jag bara vill flytta dem?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hazel är ett program som synkar mellan mappar, det innebär att det flyttar filer automatiskt från iCloud till Dropbox men det går inte att synka den andra vägen, vilket beror på skillnader i hur iCloud Drive och Dropbox uppdaterar sig och lagrar filer. 

 

Om du vill kopiera manuellt så finns inget hinder, problemet är när man vill synka automatiskt. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Raphael säger:

Hazel är ett program som synkar mellan mappar, det innebär att det flyttar filer automatiskt från iCloud till Dropbox men det går inte att synka den andra vägen, vilket beror på skillnader i hur iCloud Drive och Dropbox uppdaterar sig och lagrar filer. 

 

Om du vill kopiera manuellt så finns inget hinder, problemet är när man vill synka automatiskt. 

Okej tack. Då vet jag!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...