Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hörlursproblem med iPhone SE


Macjanne

Rekommendera Poster

Min iPhone SE har under hösten börjat bete sig märkligt när jag använder hörlurarna. De glappar så jag får inte alltid ljud. Jag kan inte längre stänga av och på med knappen på hörlurssladden. Plötsligt och ofta går Siri igång utan att jag gjort något. När jag lyssnar på poddar kan de börja hacka och plötsligt går talet med dubbel hastighet. 
 
Detta har kommit lite pö om pö, så först trodde jag att det handlade om hörlurarna, att de är glapp. Jag har slitit ut hörlurar tidigare så jag tänkte att sladden var skadad eller något sådant. Jag har dock lånat ut hörlurarna till andra som inta haft problem med glapp. Och de fungerar fint i en iPad. 
 
Känns detta igen? Vad kan det vara?
 
Jag köpte telefonen i september 2017. Vet inte riktigt när jag började få problemen. I skrivande stund har jag ju i alla fall haft den i över ett år. Är det kört med garantin då?
?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det är inte kört, du kan klaga inom tre år. Reklamationsrätten. Vid det här laget är det dock du som konsument som ska bevisa att felet är ursprungligt. Det är så klart svårt i definitiv mening, men indirekt kan man fråga säljaren (vem det nu är) eller Apple om det är tänkt att hörlursuttaget bara ska fungera i 1,5 år? Notera att du ska anmäla felet så snart som möjligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och du har kollat i hörlursuttaget så det inte finns något där som inte borde finnas där – typ damm, sand eller navelludd? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2019-01-14 på 10:16, Alix säger:

Nej, det är inte kört, du kan klaga inom tre år. Reklamationsrätten. Vid det här laget är det dock du som konsument som ska bevisa att felet är ursprungligt. Det är så klart svårt i definitiv mening, men indirekt kan man fråga säljaren (vem det nu är) eller Apple om det är tänkt att hörlursuttaget bara ska fungera i 1,5 år? Notera att du ska anmäla felet så snart som möjligt.

Och då är det såklart lättare om telefonen är i fint skick (och inte ser ut att ha blivit överkörd av en buss).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Tack för svar!

Svårt att se något i hörlursuttaget. Kolsvart där nere. Svårt att lysa och titta samtidigt. 

 

Om jag nu vänder mig till försäljaren och reklamerar, vad är då det sämsta utfallet? Kan jag åka på någon sorts undersökningsavgift? 

 

Att något skräp skulle kommit in i hörlursuttaget är det enda jag kan komma på som skulle kunna vara "mitt fel". Svårt att bevisa att det inte skulle kunna ha hänt. 

 

Tacksam för råd!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På en gammal 4S som jag hade (hörlursuttaget upptill) berodde problemen på finkornig sand som packats i botten av uttaget. Jag petade med en nål, lite försiktigt, och fick ut sanden. Sedan fungerade hörlursuttaget igen.

Symtom på problemet var – förutom svajande funktionalitet – att hörlurskontakten inte gick att få i helt och hållet, men det handlade nog bara om någon millimeter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...