Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Problem med Pages-dokument, index.html saknas


Hazzi

Rekommendera Poster

Hej,

Har en iMac 24 från tidigt 2009, OS X El Capitan 10.11.6 (som verkar vara det sista man kan ha på denna modell.)

iWork 09, Pages 4,3.

Pages har tidigare fungerat fin fint, aldrig haft några som helst problem med att spara dokument även läsbara från Windows eller liknande.

Har inte använt Pages på länge men nu skulle min fru göra ett avslutningsarbete på universitetet som sedan skulle bifogas in till kursledaren via universitetets websida.

När arbetet skulle bifogas gick det inte att välja den aktuella filen för bifogning, det såg ut som Pages hade sparat mot iCloud Drive, (vilket jag inte kan minnas att det gjort tidigare).

Då tänkte jag att filen kanske behövde ligga i finder för att kunna bifogas,, "Filen kommer att flyttas till din dator och raderas från iCloud" tror jag att det stod som info.

Flyttade filen och bifogade den via websidan och det verkade funka,, tills vi försökte öppna filen igen... "Den nödvändiga filen index.xlm saknas." 

Antar att de inte kommer att kunna öppna filen på universitetet heller..? (Katastrofkänsla...)

 

Har försökt läsa mig till en lösning men tyvärr lyckas jag inte, har försökt exportera tillbaka till iCloud, maila och öppna filen på annan dator eller med iPhone, döpa om, lägga på sticka och försöka öppna på PC, Apple Support=för gammal dator.

Läste en gammal tråd från 2014 där det pratas om olika versioner av Pages/iWork, partioner, speglingar mm och då hamnar jag på läktaren tyvärr...

 

Undrar om någon här har en möjlig lösning för en okunnig..

 

//Hazzi

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Filen har .pages som filändelse.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa att öppna filen med Förhandsvisning. Du får du upp bilder av dokumentet som du kans spara. Det är då visserligen ingen textfil längre, men innehållet kan i alla fall återskapas manuellt med bilderna som mall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När vi försöker öppna med Förhandsvisning blir svaret att "Den är tom" som att det är en mapp som skall öppnas..?

 

Blir inte klok på detta...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pages-filer kan man inte öppna på Windows-dator på ett enkelt sätt, för Pages finns inte till Windows. Pages har sitt eget filformat. För att öppna på Windows bör man exportera dokumentet som ett Word-dokument (doc) från Pages. Om man har iCloud så kan man gå in på det på webben www.icloud.com på en Windows-dator och där öppna Pages dokument, dvs köra en iCloud Pages i sin webbläsare. Det är enda möjligheten att öppna Pages-dokument på en Windows-dator. 

I det här fallet verkar dokumentet ha blivit skadat, hämta upp en säkerhetskopia. Om du har haft TimeMachine inkopplat så bör det finnas en säkerhetskopia av Pages-dokumentet där. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar för svar!

När jag tittar i "Paketets innehåll" så är det helt tomt..

Den visar 34 byte i storlek i "Visa info".

 

Hur blir det med Time Capsule när originalet som fungerade endast gjorde det så länge det fanns sparat i iCloud, sedan flyttade jag ju det till datorn och sedan gick det inte längre att öppna samt att det raderades från iCloud samtidigt..

Skulle naturligtvis skapat en kopia och flyttat den.. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Time Capsule gör ju backup varje timma, så chansen bör väl finnas att den finns om ni minns när den skapades

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

23 minuter sedan, Hazzi säger:

Tackar för svar!

När jag tittar i "Paketets innehåll" så är det helt tomt..

Den visar 34 byte i storlek i "Visa info".

 

Hur blir det med Time Capsule när originalet som fungerade endast gjorde det så länge det fanns sparat i iCloud, sedan flyttade jag ju det till datorn och sedan gick det inte längre att öppna samt att det raderades från iCloud samtidigt..

Skulle naturligtvis skapat en kopia och flyttat den.. 

Det fetade är inte riktigt sant. Filer som placeras i mappen Icloud drive finns både i datorn och i molnet (och eventuell Iphone/Ipad). Det är alltså en synktjänst. Så finns filen kvar i en TM-backup i mappen Icloud drive så bör den funka som tidigare. Men osvuret är bäst. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så om jag backar i TC till innan jag flyttade filen från iCloud drive till datorn så kan chansen finnas att den funkar..

 

Ursäktar min grava okunskap... 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 minuter sedan, Hazzi säger:

Så om jag backar i TC till innan jag flyttade filen från iCloud drive till datorn så kan chansen finnas att den funkar. ...

Ja.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Raphael changed the title to Problem med Pages-dokument, index.html saknas

Justerat rubriken för att göra det mer tydligt vad det gäller. :)

Hälsar
Raphael, moderator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Icloud Drive i Macen är en mapp i datorn som synkas med iCloud. Det som finns där finns både lokalt i datorn och på iCloud Drive. TimeCapsule gör backup av den mappen också, för den finns i datorn. Om du inte har gjort några undantag för TimeMachine/TimeCapsule att den inte ska med. 
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

EURECA..!

Nu äntligen kom jag in på rätt ställe och vi verkar ha lyckats !!

Sicken lättnad,,,, 

 

Tack snälla ni för all hjälp !

 

Ha en trevlig eftermiddag,,

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...