Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Problem att dela/skriva filer från Macbook till PC


radiuz

Rekommendera Poster

Försöker få fildelning mellan min Macbook Pro och PC att fungera men det verkar vara svårare än jag trodde det skulle vara. Det jag gjort än så länge är att jag aktiverat fildelning på PCn och även på Macen genom att gå in Systeminställningar --> Delning --> Alternativ --> Dela filer & mappar med SMB.

 

När jag sen kollar på Macen så syns inte PCn nånstans och detsamma gäller på PCn, kan inte se Macbooken nånstans under nätverk.

 

Då provade jag istället att manuellt ansluta till den delade mappen på PCn genom att i Finder välja Gå --> Anslut till server och då kommer jag åt den delade mappen..

Nästa problem är då att jag av nån anledning inte kan skriva filer från Macen till PC mappen, endast läsa. Och ja, jag har gett full behörighet på den delade mappen i Windows.

Det som händer när när jag försöker flytta/kopiera en fil från Macen till PCn är att den bara studsar tillbaka när jag drar & släpper den. Inget som helst felmeddelande som talar om vad det är som krånglar. Detta tycker jag är riktigt dåligt i Mac OS och tycker det borde funka bättre.

 

Kan nån svara på varför det ska vara så krångligt att dela filer mellan enheterna och vad det är jag missar?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har helt enkelt inte skrivrättigheter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som jag skrev i inlägget så har jag gett full behörighet att läsa/skriva till mappen. Vad mer kan man göra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Olika filformat på Mac och PC.

Kan vara så att du behöver ett program som löser översättning Mellan Apples filformat och Windows filformat - Typ Paragon NTFS for Mac eller liknande så din Mac kan skriva till NTFS (om det nu är det du har på PC'n).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

39 minuter sedan, MacHedda säger:

Olika filformat på Mac och PC.

Kan vara så att du behöver ett program som löser översättning Mellan Apples filformat och Windows filformat - Typ Paragon NTFS for Mac eller liknande så din Mac kan skriva till NTFS (om det nu är det du har på PC'n).

 

Över nätverk ska väl inte filformat spela någon roll?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...