Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Varför krävs Siri för användandet av vissa (godtyckliga) åtgärder i Genvägar (ios)?


Mattiasgbg

Rekommendera Poster

Har skapat en liten genväg som tar ett siffervärde (som anges med knappar) som indata och sedan aktiverar Stör ej i så många minuter och startar en timer med lika många minuter.  Syftet är helt enkelt att kunna slumra några minuter på ex lunchen utan att bli störd av telefonen.

För att kunna använda åtgärden Starta timern måste Siri vara aktiverat. Jag ogillar verkligen Siri och ser inte heller någon anledning till att behöva Siri i det här fallet, det handlar  inte alls om att prata med genvägen. Tydligen skapar telefonen åtgärder baserat på hur den använts; om jag manuellt ställt in timern på ex 6 minuter dagen innan så kan jag utan att blanda in Siri använda åtgärden Starta en timer på 6 minuter,

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

21 minuter sedan, Alix säger:

Jag antar att Apple vill sälja in Siri hos användarna. Och att det är anledningen.

Jo, det är väl en anledning. Men det är en anledning som bryter mot lite principer inom programmering.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Jo, det är väl en anledning. Men det är en anledning som bryter mot lite principer inom programmering.

Håller med men det är väl Genvägar han talar om? Där är ju tanken att det ska vara snabbt & smidigt att komma åt och utföra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Mattiasgbg säger:

Har skapat en liten genväg ...

2 minuter sedan, mikaellq säger:

Håller med men det är väl Genvägar han talar om? ...

Och jag som trodde att Mattiasgbg talade om Genvägar...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 minuter sedan, mikaellq säger:

Håller med men det är väl Genvägar han talar om? Där är ju tanken att det ska vara snabbt & smidigt att komma åt och utföra.

I det här fallet handlar det alltså om att all indata redan har matats in i början av körningen. Sedan ska bara det värdet skickas som argument till "Starta timer"-metoden (eller åtgärd som Apple kallar det).

 

Bifogar den aktuella genvägen (plocka bort ".zip" ur filnamnet).

Tupplur.shortcut.zip

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...