Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vad ska man välja? MacBook, -Pro eller -Air?


ambient

Rekommendera Poster

Hej!

Jag ska köpa en ny jobbdator och har en budget på 15 000 kr att använda. Har försökt göra en del jämförelser på Apples olika bärbara maskiner (via Apple.se, Geekbench.com och  Eeverymac.com/ultimate-mac-comparison-chart) och tycker det blir svårare att välja vilken jag ska köpa ju längre jag sitter och kollar specarna. Förutom vanliga kontorsprogrammen (Keynote, Pages) så kör jag Lightroom, några databasprogram och jobbar lite med grafik, trycksaker etc i Pixelmator. Emellanåt redigerar jag kortare filmklipp i iMovie eller liknande.

 

Några idéer / tankar på hur jag kan komma fram till ett bra beslut?  

 

Mvh,

// Henrik

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag brukar ansluta högtalare, extern skärm, mus och tangentbord. I övrigt inget. Den ska bäras en hel del.

 

Maskinen jag har nu (13" MBP 2,3 i5 8GB, tidig 2011) känns segare än sirap och är ju inte heller kompatibel med Mojave. Kör bland annat X-Mind (mindmapping) och då får man vänta en sekund innan texten uppdateras på skärmen trots ominstallation ?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Macbook om man vill ha den absolut lättaste. Vill man ha flera tillbehör anslutna behövs en dock-adapter, finns flera olika. 

 

Macbook Air om man vill ha en lite större skärm och lite kraftfullare. 

 

Macbook Pro om man vill ha fler inbyggda portar till tillbehör, t ex flera externa hårddiskar, ljudkort osv. Bra för proffs ute på fältet som behöver ansluta datorn och inte vill ha med extra adapters. 

 

Minimum anser jag att 8Gb och 256Gb SSD är. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Macbook 12" borde komma en uppdatering snart, med tanke på nya Macbook Air som i flera fall överglänser Macbook. 
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...