MacWorld forum Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
radiuz

Uppgradera RAM i MBP Retina mid 2012?

Rekommendera Poster

Har en Macbook Pro 15" Retina mid 2012 som har 8GB ram och detta är tyvärr för lite för mina nuvarande behov. Går det att uppgradera minnet till det dubbla 16GB?

Det sitter DDR3 1600MHz i datorn nu kan tilläggas.

Och om det är möjligt, hur svårt är det att göra själv? Har endast uppgraderat RAM på PC tidigare och där är det ju enkelt att bara trycka dit en sticka till på moderkortet.

Tacksam för svar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, det går inte.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, radiuz säger:

Har en Macbook Pro 15" Retina mid 2012 som har 8GB ram och detta är tyvärr för lite för mina nuvarande behov. Går det att uppgradera minnet till det dubbla 16GB?

Det sitter DDR3 1600MHz i datorn nu kan tilläggas.

Och om det är möjligt, hur svårt är det att göra själv? Har endast uppgraderat RAM på PC tidigare och där är det ju enkelt att bara trycka dit en sticka till på moderkortet.

Tacksam för svar.

Alla retina modeller så vitt jag kommer ihåg har RAM-minnet fastlött på moderkortet.

...

Vad du kan göra om du inte gjort det är att stoppa i en SSD-disk. Vad har det med saken att göra? Jo, OS-et skriver tillfälliga filer till hårddisken när RAM-minnet tar slut. Med en mekanisk disk går det orimligt sakta. Med en SSD snabbt som en ilsken kobra. Så i praktiken kan det kännas som om du har 12 GB RAM. Om det nu är till någon hjälp.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 minut sedan, Axelman säger:

Alla retina modeller så vitt jag kommer ihåg har RAM-minnet fastlött på moderkortet.

...

Vad du kan göra om du inte gjort det är att stoppa i en SSD-disk. Vad har det med saken att göra? Jo, OS-et skriver tillfälliga filer till hårddisken när RAM-minnet tar slut. Med en mekanisk disk går det orimligt sakta. Med en SSD snabbt som en ilsken kobra. Så i praktiken kan det kännas som om du har 12 GB RAM. Om det nu är till någon hjälp.

Modellen i fråga har SSD som standard. Ser ut så här:

4xJxOJj35MF3HT4y.medium

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

RAM-minnet är som sagt fastlött på dessa modeller och det är ingenting du kan göra själv tyvärr. Endast Apple själva kan nog ändra RAM-minnet, om det skulle ha gått sönder eller liknande, men att be dom utöka det, det vet jag inte om man kan. Och om man kan, så är det nog inte en billig historia.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns knappast någon enda som är beredd att byta RAM på denna modell. Varje minnesbank är fastlödd separat på logikkortet. Det vore ett hästjobb under mikroskop som skulle kosta mer än datorn. Se bild (från Ifixit):

ram.jpg.699850df75de18358b7723b72824c0fe.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ser rätt pilligt ut. Här är en Macbook Air.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Trist att det inte funkar, trivs så bra med denna modell även om den har flera år på nacken. T.ex tycker jag tangentbordet är mycket bättre på min 12a än på de nyare 18 modellerna. Men som sagt, RAM tar slut direkt när man kör mycket applikationer samtidigt.

Hoppas på att kommande 19 modellerna får ny tangentborddesign mer lik den på min äldre 12a så blir det garanterat uppgradering för min del.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
11 timmar sedan, radiuz säger:

Trist att det inte funkar, trivs så bra med denna modell även om den har flera år på nacken. T.ex tycker jag tangentbordet är mycket bättre på min 12a än på de nyare 18 modellerna. Men som sagt, RAM tar slut direkt när man kör mycket applikationer samtidigt.

Men kör inte många applikationer samtidigt......................

( Ja jag vet att det är en korkad kommentar, men kunde liksom inte låta bli.... :whistling: )

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2019-01-09 på 20:53, Alix säger:

Modellen i fråga har SSD som standard. Ser ut så här:

2012 utan retina har vanlig hårddisk som standard men inte retinan. Kan inte hålla i huvudet alla fakta... ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett tips är annars att leta rätt på en 15" late 2013 med 16 GB RAM. Late 2013 kommer med en dubbelt så snabb PCIe-ansluten hårddisk än early 2013 som har SATA. Processorn är ett knäpp bättre än 2012 men är inte den svagaste delen i datorn. Late 2013 är en perfekt kombination av pris/prestanda.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu