Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
e-snobben

SSD - vad används de här stiften till?

Rekommendera Poster

Till de stift som är inramade i rött ansluter man en SATA 3 kabel, så mycket vet jag. Men till vad används i så fall de stift som är inramade i gult? Köpte ett SATA 3-kort och på det finns bara den 7-poliga kontakten x 2.

SSD-kontakter.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan, SirKnasen säger:

Ström

Då måste jag alltså ha en extra kabel från ordinarie hårddiskanslutning vidare till SSDn?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
9 timmar sedan, e-snobben säger:

Då måste jag alltså ha en extra kabel från ordinarie hårddiskanslutning vidare till SSDn?

Ja. :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
5 timmar sedan, Telly82 säger:

Ja. :)

Finns det alltså såna skarvsladdar att köpa?

I min Mac Pro 2006 tänker jag mig följande: Kontakterna sitter ju som bekant mot insidan och när man trycker in en hårddisk är det tänkt att kontakterna ska ansluta direkt. Man måste nog - om man ska kunna ansluta en 3,5" hårddisk - först lossa den kontakten, annars finns inget utrymme att trycka dit den nya SATA3-kabeln. 

En SSD är ju mindre och jag får nog fixa och trixa lite med att sätta fast den på hållaren då det inte verkar finnas några adaptrar förutom på Amazon. De skickar inte till Sverige, i alla fall inte till min adress. Tänker mig att det kan bli till att "offra" en av de fyra 3,5" hållarna och limma fast en 2,5" hållare med epoxy.

Köpte även en SATA3-kabel för externt bruk. Men i det fallet måste man ha extern strömförsörjning på något vis. Har letat men inte hittat nåt i rimlig prisklass som skulle funka. De flesta kabinett har USB 3 och de som har SATA3 är NAS-kabinett för flera tusenlappar, i alla fall de jag hittat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
8 timmar sedan, Telly82 säger:

Frågan är bara om den SATA-kabeln klarar 6 Gb/s som den här, som jag köpte.

https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/datorkomponenter/datorkablar/kablar-till-harddisk/sata-6-gb-s-kabel-med-las-0-2-m-p61094

I och för sig, när jag tänker efter tycker jag inte det borde sitta i själva kabeln utan i vad som sitter kopplat mellan dem. Får kolla med dem vad som gäller.

Kabinettet har bara USB och ingen SATA-anslutning, utifrån vad som står om det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
7 timmar sedan, e-snobben säger:

Kabinettet har bara USB och ingen SATA-anslutning, utifrån vad som står om det.

Det är väl klart att den har SATA-anslutning. Hur skulle du annars kunna ansluta disken inuti?

För du menade väl inte att du skulle ha eSATA (alltså extern SATA-anslutning)? eSATA funkar ju inte, du hade ju USB 3 och inte eSATA.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
6 timmar sedan, Telly82 säger:

Det är väl klart att den har SATA-anslutning. Hur skulle du annars kunna ansluta disken inuti?

För du menade väl inte att du skulle ha eSATA (alltså extern SATA-anslutning)? eSATA funkar ju inte, du hade ju USB 3 och inte eSATA.

Aha, jo på kortet jag köpte sitter två st SATA3-kontaker även externt, så jag behöver en SATA3-kabel mellan dator och hårddisk om jag ska ansluta externt. Ber om ursäkt, har inte koll på alla begrepp där märker jag. E-SATA3 för extern anslutning och SATA3 för intern anslutning, nu ska det väl vara korrekt...

Men som sagt, det kanske bara heter eSATA och SATA oavsett hastighet när man bara pratar om kablar, alltså att man kan utesluta själva hastighetsbeteckningen?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...