Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Magsafe-kontakt på väg att ge upp. Sanering nödvändig.


NisseO

Rekommendera Poster

En längre tid har jag nu haft problem med att Magsafe-kontakter inte ansluter ordentligt, och därför inte laddar.

Jag har använt två laddare, där den ena, äldre gav upp först och fick läggas åt sidan i väntan på åtgärd. Men när även den andra börjat krångla på samma sätt, har jag insett att problemet sitter i datorn och inte i någon laddare.Till att börja med nollställde jag PRAM och SMC – flera gånger. Men då inget ville hjälpa, förstod jag att problemet sitter i hårdvaran och närmare bestämt i själva kontakten.

 

Det här yttrar sig så att när kontakten ansluts, den lilla lampan tänds (med varierande färg) men någon laddning inte sätter igång, utan datorn fortsätter gå på batteriet, som dräneras, trots att laddningslampan är tänd. Jag har också indikator på skärmen (i form av Slim Battery Monitor) som också beter sig onormalt. Den kan ange status som både fulladdat vid låg laddningsgrad och laddande, trots att batteriet inte laddas.

 

Vad jag förstått beror det här på att de fem stiften i kontakten inte ansluter ordentlig till motsvarande kontaktdon i datorns laddningsport, vilket förstås beror på ansamling av smuts och oxidering. Det här kan också till viss del bero på utmattning i fjädrarna som sitter under stiften i laddarens kontakt, men då två stycken laddare fallerar, sitter det huvudsakliga problemet på datorns sida.

 

Jag har googlat en del efter lösningar och möjligheter att rengöra, men inte direkt hittat någon fungerande metod som jag vågar använda. Är det någon som gett sig på att rengöra laddningsporten i en Macbook Pro eller någon annan liknande bärbar dator, som kan ge tips om vad man kan ta till i en svensk kontext. Mekanisk rengöring – med allt mellan tandborste, svinto och en hobbykniv, bör väl kunna komma ifråga, liksom vissa kemikalier.

 

Då problemet bara blir värre med tiden, så behöver jag hitta en permanent lösning. Just nu tvingas jag sitta ett par minuter och koppla i och koppla ur tills jag får magsafe-kontakten att ansluta korrekt så att datorn laddar och går på nätström.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill du göra laddporten ren, så rengör med tandborste och sprit.

Inte den från "bolaget" utan isopropanol (industrisprit).

 

Vad gäller det för dator?

 

A1278? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det är en A1278. Den är väl inte känd för att ha problem eller sämre material i kontakten?

 

Jag har väl kört lite med en tandborste  men det gav alltså bara tillfällig lindring. Finns det någon permanent metod för rengöring som återställer kontakten till väsentligen ursprunglig funktion, eller ger förslaget här bara lätt bättring?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Denna kontakt går att byta. Den är en egen del i datorn och sitter inte fastlödd på logic-kortet.

 

Laddas aldrig batteriet, eller kan det laddas ibland och olika mycket?

 

Det kan ju bero på ett batteri som har en trasig battericell.

 

Men, jag tror ditt problem är att "laddchippet" är knas.

Detta styr strömmen till/från batteriet mm.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, jag såg på Ifixit att man kan byta, men det verkar vara en rätt svår operation. Jag har visserligen redan bytt fläkten i datorn, men det här vill jag gärna undvika.

 

Som jag beskrivit ovan, så går det att få till korrekt laddning och strömdrift genom att pilla kontakten i rätt läge. Det tar ungefär 20 försök, innan jag får till det rätt och det är på det stora hela slumpmässigt när den ansluter korrekt. Senast fick jag till det genom att trycka in stiften i laddarens kontakt ett par gånger (för att kanske göra att de gled smidigare) och dra ut dem med en pincett.

 

Nej, batteriet fungerar som det ska.

 

Allt, precis allt, pekar mot ett mekaniskt problem, nämligen med smuts i kontakterna och eventuellt sämre glidande stift. När jag googlade såg jag att en hel del andra haft samma problem med magsafe-kontakten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...