Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Uppgradera Mac Mini från 10.6.8 till El Capitan + ev Sierra


Refill

Rekommendera Poster

Är det någon annan som det funkar för att ta hem och installera EL Capitan?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tog hem filen jag länkar till - inga problem att få den till datorn och där lägga den på bootbart USB-minne för installation på dator. Installerade den även på en macBook Pro 13" 2010.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du tog hem filen på iMacen.

Den lades i mappen Program - där ser du symbolen ochh att filen ligger där?

VAD gjorde du sedan med den?

Du skall INTE kopiera över den på en hårddisk.

Det du skall göra är att, via ett program "DiskmakerX", göra om filen som du hämtar hem till en bootbar installationsfil på ett USB-minne/extern HD.

När detta är klart skall du starta upp Minin med bootläget där du skall välja den bootbara skivan med installationsfilen på.

 

Har du gjort detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

30 minuter sedan, Stereotypen säger:

Du tog hem filen på iMacen.

Den lades i mappen Program - där ser du symbolen ochh att filen ligger där?

VAD gjorde du sedan med den?

Du skall INTE kopiera över den på en hårddisk.

Det du skall göra är att, via ett program "DiskmakerX", göra om filen som du hämtar hem till en bootbar installationsfil på ett USB-minne/extern HD.

När detta är klart skall du starta upp Minin med bootläget där du skall välja den bootbara skivan med installationsfilen på.

 

Har du gjort detta?

Alltså. Jag misslyckade när jag gjorde det själv med diskmakerX. Det är då jag får upp att filen inte kan verifieras.

Men då hade jag kopierat filen till en hårddisk. Kan det vara så simpelt?

Tillsammans med supporten gjorde jag enInstallationsdisk på en extern hårddisk med terminalen. Vi kopplade på slärmdelning och han sa och visade precis hur jag skulle göra. 

Vid omstart hittade mac Minin installationsdisken (vid första försöket) Installationen startade med efter ca 6-7 minuter blev skärmen svart. Den fick stå på hela natten. Samma läge i morse. Var tvungen att starta om mac Mini. Den startade med os 10.6.6 (Snow Leopard)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

44 minuter sedan, Stereotypen säger:

Jag tog hem filen jag länkar till - inga problem att få den till datorn och där lägga den på bootbart USB-minne för installation på dator. Installerade den även på en macBook Pro 13" 2010.

Om du har Installationsfilen kvar på USB sticka kanske du kan kolla om du kan öppna filen InstallESD.dmg som ligger i

contents/SharedSupport.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, Stereotypen säger:

Även testat länken du fick av mig?

 

Jag har svårt att filen du tar hem är trasig.

Någonting händer med den från det att den mottas av din dator tills du försöker installera den.

Ligger kanske något i detta du skriver. Att något händer med filen när jag laddar hem den. Det trodde supporten också.

Och han trodde att filen kan förändras med anledning av vilka RAM minnen som sitter i Mini. Bifogar skärmbild 1 från Mac Minins minnesbank. Minnena är monterade av Apples systemtekniker i Sundsvall. Det är inte original. Det är anledningen att supporten tror att filen kanske blir korrupt när den laddas ner till Mac Minin med 10.6.8. 

Jag kan inte riktigt bedöma detta själv, inte heller bestämt utesluta att detta kan vara en orsak.

Vad vi provade vid senaste kontakten var att skapa en ny partition och ladda hem det OS som iMac (2013) levererades med. Det är Yosemite 10.10. Supporten anser att El Capitan ska kunna laddas ner med Imac med Yosemite.

Fixade en ny partition, tog hem Yosemite och installerade. Provade att hämta hem El Capitan. Fick meddelande att det inte går. (Se skärmbild 2. Lite konstigt faktiskt då Yosemite är ett tidigare OS än El Capitan

Börjar bli lite trött på detta, men ska försöka några gånger till. Lite putt blev jag att supporten inte ville att jag skulle ladda ner ett OS som är tidigare än El Capitan.

Jag fick i alla fall lite mer gehör för att installationsfilen för El Capitan troligen är eller blir  korrupt. Försökte få supporten att kontrollera kontrollsumman för InstallESD.dmg. Han lovade inte detta me sa alla fall att det inte är svårt att göra.

 

Blir nog inte så mycket mer ikväll. Jag ska ha ny kontakt med supporten under morgondagen.

Mina egna idéer är nu.

1. Eftersom min egen installationsfil hela tiden är eller blir korrupt kanske det finns en möjlighet att ersätta filen InstallESD.dmg om jag kan få tag på innehållet i denna. Det är ju ett paket som måste packas upp.

Ska fråga supporten imorgon om han kan bidra med detta.

2. Om supporten kan bidra med en installationsfil för ett tidigare OS än Yosemite (t ex  kan jag ta hem detta, göra en till partition på den externa disken

Återkommer under morgondagen.

Screen shot mac Minisminnesbank 2019-01-10.png

Screen Shot installatio El Capitan på iMac 2019-01-10.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, Refill säger:

Alltså. Jag misslyckade när jag gjorde det själv med diskmakerX. Det är då jag får upp att filen inte kan verifieras.

Men då hade jag kopierat filen till en hårddisk. Kan det vara så simpelt? ...

Testa att göra ett bootbart USB-minne utan att göra detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kompletterar med ett sista förslag ikväll. 

Eftersom jag har lyckats installera Yosemite på min iMac (Yosemite ligger på en partitionerad extern hd) borde det väl gå att koppla ihop iMacen med mac Mini och sedan flytta över Yosemite till mac Mini. Antar att man gör det med flyttassistenten.

 

Försöket att ansluta den externa hårddisken till mac Mini går men jag får inte fram möjligheten att starta från den externa hårddisken med Yosemite

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 minuter sedan, Refill säger:

Kompletterar med ett sista förslag ikväll. 

Eftersom jag har lyckats installera Yosemite på min iMac (Yosemite ligger på en partitionerad extern hd) borde det väl gå att koppla ihop iMacen med mac Mini och sedan flytta över Yosemite till mac Mini. Antar att man gör det med flyttassistenten.

 

Försöket att ansluta den externa hårddisken till mac Mini går men jag får inte fram möjligheten att starta från den externa hårddisken med Yosemite

Nja... flyttassistenten klarar inte denna manöver. Använd dig av något kloningsverktyg istället som exempelvis carbon copy cloner eller super duper.
Minin måste även anslutas till iMacen i TargetDiskMode.

Om saknar kablage för detta kan du testa att starta minin från något osx/macos installations-usb-minne och välja att återläsa en TimeMachine backup innehållandes något nyare kompatibelt operativsystem

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick ingen kontakt med supporten under fredagen.

Har funderat lite om kommit på ett par frågor:

1. Hur tar man reda på vilket OS som mac MIni 3.1 (sen 2009) levererades med?

2. Har ju lyckats ta hem El Capitan - tyvärr med felande fil InstatllESD.dmg - och faktiskt även Sierra.

På Sierra verkar filen InstallESD.dmg vara korrekt. Är det samma innehåll i den filen för båda OS-en?

Nån som vet eller som kan kolla? Sierra klarar inte Mini att installera.

3. Letade lite i gömmorna och hittade installationskivan för OS 10.5 Tiger. Kan det vara Tiger som Mini 3.1 levererades med?

 

Tänkte att man kanske kan prova att installera Lion, Mountain Lion, Mavericks  eller Yosemite före El Capitan. Men nu hittar jag inte någon hämtningssida med installationsfil för dessa OS.

 

Min mac Mini har byggnummer 10K549

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En late 2009 levererades med lite olika versioner av 10.6 Snow Leopard.

Åka ner till Sundsvall och slänga in datorn till en Apple Service Provider för installation är inget alternativ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstår det, men letar efter en lösning att uppgradera till ett nyare OS än 10.6.8 som jag har nu.

Otur att en fil blev korrupt när jag laddade hem El Capitan som är det senaste Minin klarat men hela filen blev riktig nör jag hämatde Sierra som Minin inte klarar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nuläge: Har lyckats installera OS 10.10.5 på en extern  HD och startat mac Minin från denna med Yoesemity som OS.

Vad är bäst att göra härnäst?

Jag har säkerhetskopierat Minins interna HD med alla program och några få personliga inställningar.

Detta ligger på en annan extern HD från Iomega.

Det verkar funka som det ska vid första testen.

 

Bör jag försöka uppgradera Yosemity först till El Capitan innan jag för över alla program från säkerhetskopian på Iomega HD eller tvärtom - föra över alla program innan jag försöker uppgradera till EL Capitan.

 

Fungerar det inte att uppgradera till El Capitan från Yosemity får jag väl nöja med med Yosemity. 

Det är ju ganska stor förbättring jämfört med Snow Leopard 10.6.8

 

Att föra över alla programfiler kan jag väl göra med flyttassistenten eller....

 

Slutligen klona alltihop till Minis interna HD.

 

Tips och förslag emottages tacksamt.

 

Kollar lite mer innan jag drar igång detta

Screen Shot 2019-01-13 at 18.54.32.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ursäkta om jag dröjt med nya inlägg i ämnet.
 

Nu är El Capitan installerad på Mac Mini.
Jag fick hjälp av en tålmodig Thomas på Apples support. 
Så här gjorde jag (vi). (Thomas släppte sin uppgift efter att jag kunde starta El Capitan på iMac - se punkt 7).
------
Hur installationen av El Capitan - Mac OS 10.11.6 - på Mac MIni lyckades
1. Hämtade El Capitan från Mac Mini med OS 10.10.5 (Yosemity)  
2. Kopierade El Capitan installationsfil till USB-minne och flyttade till iMac 2013
3. Skapade startdisk För El Capitan på USB-minne med Terminalen
4. Startade iMac från USB-minne
5. Gjorde ny partition på extern hd - namn El Capitan
6. Installerade El Capitan på partition på extern hd
7. Testade att starta iMac med El Capitan - resultat = OK
8. Flyttade extern hd El Capitan till Mac Mini (tidig 2009)
9. Formaterade Mac Minis hd.
10. Klonade El Capitan från extern hd till Mac Minis hd med Carbon Copy Cloner.
Det gick tyvärr inte att starta Mac Minin från USB-stickan med El Capitan
--------------
Efter detta startade Mac Mini med El Capitan på sin egen hd - den kallas nu EL Capitan, som ni kan se i bifogade skärmbild
Det som nu återstår är att flytta de program som jag hade i OS 10.6,8 (Snow Leopard= som jag använde själv med Mac Mini.
Tror och hoppas att det går att lösa med flyttassistenten, men har någon tips om detta så är det OK att lägga till.

Hoppas att det kan vara bra för någon annan att veta. 
Finns det frågor om detta så kan jag försöka svara efter bästa förmåga.
Kan jag hjälpa till på annat sätt, gör jag självklart det

 

Tack för visat intresse och alla förslag till lösning. 

Skärmavbild 2019-01-17 kl. 21.58.15.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...