Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Uppgradera Mac Mini från 10.6.8 till El Capitan + ev Sierra


Refill

Rekommendera Poster

Tänker uppgradera min gamla Mac Mini 2009 som har 10.6.8 nu. Kör just backup av systemet.

Ska sen låta någon annan använda den för enklare surfning och bildlagring.

 

Första problemet är att det inte verkar gå att hämta hem El Capitan (MacOS 10.11.6) från Appstore.

Modellen är Mac MIni 3.1

Processor Name Intel Core Duo

Processor speed 2 GHz

RAM 8 GB

Med Safari 5.1.10 får jag problem när jag ska hämta hem El Capitan från Appstore. Meddelande att jag måste uppgradera till senaste OS:et - vilket inte går på denna.

Tycker mig se att man måste ha Mac OS 10.6.8 på dator - och det har jag ju - men jag kan ändå inte hämta hem OS 10.11.6.

Om jag försöker hämta El Capitan med min nyare iMac (som har Mojave) får jag frågan om jag vill installera El Captan. Det vill jag ju inte på iMacen. Jag vill ju bara ta hem OS:et på en extern disk och sen koppla in denna till Mac mini för att uppgradera denna. 

Förslag hur jag ska gör emottages tacksamt

/Gunnar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har provat detta minst 10 gånger. Får felmeddelande

"Software Update Required

To make changes to your payment information, you need to upgrade your mac to the latest version of macOS"

 

 

Har försökt att uppdatera informationen i iTunes-kontot, men Apple gjorde förändringar under sommaren 2018. Efter det verkar det inte gå att hämta OS om man har 10.8.5 eller tidigare. Och jag har ju 10.6.8. Kommer alltså inte vidare ännu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Borde väl gå att hämta El Capitan (och Sierra) från min iMac och lägga det på en extern hårddisk istället för den interna som direkt säger att iMacen redan har Mojave. Ser inte någon hämtad fil i mappen hämtade filer efter att hämtningen slutförts.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Refill säger:

Borde väl gå att hämta El Capitan (och Sierra) från min iMac och lägga det på en extern hårddisk istället för den interna som direkt säger att iMacen redan har Mojave. Ser inte någon hämtad fil i mappen hämtade filer efter att hämtningen slutförts.

Nej, den hamnar i mappen Program. Använd Install Disk Creator för att göra en USB-sticka för installation.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu ser jag det i programmappen. Provar vidare om en stund. 

Tack

 

Har hämtat Sierra och High Sierra och lagt båda på en extern hd. Men det går inte att ta hem El Capitan. 

Meddelande  "den begärda versionen är inte tillgänglig".

 

Lite bök med Disk creator då jag  har ett engelskt 10.6.8 och gärna vill lägga in ett svenskt 10.11.6 (El Capitan)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har jobbat vidare och provade nu att hämta El Capitan med Google Chrome version 49.0.2623.112 (64 bit)

Verkar som nerladdningen fungerar. 

Återkommer senare eller imorgon.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nedladdningen "verkade" gå bra men vid installationen stannar den när det bara är nån minut kvar. Får felmedelande:

"This copy of the instal OS X El Capitan application can´t be verified. It may have been corrupted or tampered with during downloading.

Delete this copy of the application, and go to Purchases page of the Mac app Store to download a new copy"

 

Har hämtat El Capitan tre gånger nu och får samma resultat varje gång jag startar installationen. Har bokat telefonsupport med apples support imorgon kl 8.00.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Applesupporten kunde inte hjälpa tillmycket då de inte längre har support på Mac Mini 2009 och/eller El Capitan. Några tips fick jag men det innebär att jag måste formatera disken och installera på nytt. Känner inte riktigt för detta då jag har en hel del program som jag vill ha kvar, men som jag inte kan installera om. (Saknar installationsfiler för dessa program).

Funderar vidare och testar om jag kommer på något nytt. Förslag emottages tacksamt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter mest som om det blivit något strul med nedladdningen.

 

Ifall du kör Time Machine så ska du kunna radera disken, installera El Capitan och lägga tillbaka alla program (med mera) från Time Machine. 

Se helst till att du har en klon av disken INNAN du börjar. (Så att du i alla lägen har fler än bara en enda kopia.)

 

Men, som sagt, testa att ladda ner installationen igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

strul med nedladdningen tre gånger. Nja. Har gjort backup med Time Machine till en extern hd.

Har ju tagit hem sierra och High Sierra också. 

Varför går det inte att installera någon av dessa direkt uta El Capitan först?

Om jag formaterar om den interna hd:n - hur går det till att föra över programfilerna från backupen?

 

Måste göra lite annat några timmar nu. Återkommer i eftermiddag

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

54 minuter sedan, Refill säger:

Har ju tagit hem sierra och High Sierra också. 

Varför går det inte att installera någon av dessa direkt uta El Capitan först?

Din Mac är så gammal att El Capitan är den SISTA versionsn som stöds. Sierra och senare kan alltså inte installeras alls.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har kollat vidare och provat detta.

1. kom in på appstore och tittade på vad jag köpt och fann El Capitan.

Raderade den förra El Capitan- instalaltionsfilen och tog hem den jag köpt.

Provade att installera med denna men det blev samma fel igen när bara några sekunder återstod.

Verkar vara något med verifieringen. 

 

Letar då mer information och hittar något om SHA1-fingeravtryck. Ser ut som ett hexadecimalt tal - ganska långt.

Man ska få fram det genom att "dubbelklicka på mjukvaruuppdateringspaketet (PKG) för att öppna installeraren. sen ska man klicka på en lås-eller certifikatsymbol i övre högra hörnet för att visa informationen om certifikatet. Denna symbol kan jag inte se när jag öppnar installeraren. hittar man verifieringskoden kan man sen kolla den manuellt. Man ska veta eller ta reda på vad som är apples certifikat och jämföra. Men var kan man hitta det? Är det samma ska installeraren fungera. 

Länk att läsa: https://support.apple.com/sv-se/HT202369

 

Tänker nu så här: jag har 10.6.8 på mac MIni. Vill uppgradera till 10.11.6 (ElCapitan) Men det finns ju fler emellan. T ex 10.7, 10,8 och 1 10.10. kanske kan det gå att hämta hem något av dessa först och sedan installera El Capitan. Har sökt men ej hittat

någon installationsfil på dessa OS än. Om nån kan lägga in en länk så kan jag kanske prova detta. Annars om nån har förslag tar jag gärna emot detta.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En annan  fundering är at jag kan prova att göra en USB-sticka för Mac OS och installera från denna. Tvekar lite om detta p g a att installationen av El Capitan hela tiden misslyckas. Kan det vara värt ett försök? Har ju en backup så det går ju att återställa allt med Tim Machine.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har kanske hittat orsaken till att installationsfilen för El Capitan inte fungerar.

Detta borde väl fixas av Apple i så fall?

 

 
Vid ett försök att göra en installationsdisk fick jag fram detta felmeddelande:
 
Nu försöker jag öppna denna fil (InstallESD.dmg) och får felmeddelande ”följande skivavbildning kan ej öppnas - orsak - invalid checksum”
 
Vet inte säkert men tycker att jag borde kunna få hjälp av apple med detta.
(eller om någon här möjligen vet eller kan få fram rätt checksumma) Hur den sedan ska anges har jag ingen aning om än.
 
För att kolla och jämföra öppnade jag motsvarande fil för OS Sierra och där öppnades paketet och flera nya mappar med innehåll.

Skärmavbild 2019-01-09 kl. 15.57.15.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

pratar med apple support nu. Har redogjort för problemet och väntar på förslag till lösning. Först ville han inte hjälpa till då  han ansåg att det troligtvis var fel mac Minin som dom inte längre har support på. Jag övertalade och berättade om att det är något fel på installationsfilen för EL Capitan då den inte kan verifieras. Jag menar att apple visst har support på El Capitan. Han gick med på att försöka kolla - och började med att göra skärmdelning.

Sen skapade vi en installationsdisk med hjälp av terminalen. Jag påpekade att det troligen INTE kommer att fungera då det är fel på installationsfilen. Men det gick han inte på. Han trodde att det skulle ta enhalvtimme att skapa intallationsdisken. (Det vart på ett Minneskort och tog inte mer än 6 minuter. Väntar nu att han ringer upp igen. Vi ska prova att installera på mac Mini 2009. återkommer snart och berättar hur det går.

Tror inte att det går då det är fel på installationsfilen för El Capitan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vill ju att apple ska byta ut installationsfilen för El Capitan på mitt appstorekonto så jag får en som fungerar. Verkar vara en bit kvar dit. Det kan ju hända att jag behöver installera ELCapitan igen nån gång om det uppstår något fel på min iMac.

Nu har jag sett att det går att köpa en installationsskiva från Amason elle Ebay med ELcapitan.

I sista hand är det kanske det som återstår om inte Apple vill hjälpa. 

Återkommer om en stund

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar inte gå. Mac MIni hittar inte ens installationsdisken på minneskortet. Vi provade att gör en ny installationsdisk på en extern hårddisk. 

Startade om mac Mini och valde installatiomsdisken som hittades. Installationen påbörjades. Såg bra ut några minuter. Sen började bildskärmen blinka och blev småningom helt svart. Det är den fortfarande. Vi har nu enats om att Mini får försöka starta under natten.

Om inte gör jag en ny omstart imorgon 07.15. Sen ringer Apple support upp kl 14.45 imorgon.

Hoppsan - nu blinkade skärmen på mac Mini igen.

Påpekade igen att det är något fel på installationsfilen som hämtats från mitt appstorekonto.

Jag vill att apple byter ut den. Återkommer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

18 timmar sedan, SirKnasen säger:

Och du har testat att ladda ner installationsfilen på nytt?

Minst 10 ggr. Kastat bort och tömt papperskorgen efter varje misslyckande, sen laddat ner igen. Ingen skillnad ännu.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Även testat länken du fick av mig?

 

Jag har svårt att filen du tar hem är trasig.

Någonting händer med den från det att den mottas av din dator tills du försöker installera den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 timmar sedan, Stereotypen säger:

Testat denna:

 

Skaffa El Capitan

Jodå - jag har testat denna också. Får precis samma fel. Installering avbryts när det bara är sekunder kvar, med beskedet att file ej kan verifieras. Försöker jag öppna filen InstallESD.dmg får jag felmeddelande Filen kan inte öppnas  orsak ogiltig checksum

Alltså - för att få fram filen InstallESD.dmg  måste man högerkicka på installationsfilen och välja #visa paketets innehåll" Då får man upp content, klickar på det och får upp flera mappar - där ibland SharedSupport. Klicka på den och man får upp InstallESD.dmg.

när man då försöker öppna denna kommer felmeddelande om ogiltigt kontrollsumma.

 

Har ju även tagit hen installationsfilen för Sierra och i detta paket går det är öppna InstallESD.dmg.

Inget felmedelande om kontrollsumman där alltså.

Väntar nu att supporten ska ringa vilken minut som helst.

 

Har försökt övertala supporten att dom åtminstone bör kontrollera installationafilen för EL Capitan och särskilt filen InstallESD.dmg.

Har inte lyckats med detta ännu.

Om det är fel på installationsfilen för El Capitan är det sannolikt många som har samma problem som jag.

Apple har fortfarande support på ElCapitan så det bör dom inte komma undan.

Återkommer

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Stereotypen säger:

Även testat länken du fick av mig?

 

Jag har svårt att filen du tar hem är trasig.

Någonting händer med den från det att den mottas av din dator tills du försöker installera den.

Har full förståelse för detta. Det är långsökt.

Men jag har tagit hem den åtskilliga gånger och även fått en direktlänk från Apples support.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...