MacWorld forum Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Henrik_K85

Bilder vill inte importera foton från iPhone 8.

Rekommendera Poster

Hej!

Börjar med lite allmän information först, har en Macbook (late 2008) med OS X El Capitan (version 10.11.6) installerat. Har också en iPhone 8 (iOS 12.1.2).

Mitt problem som har uppstått idag är att när jag ansluter min iPhone med USB kabeln in i datorn så hoppar endast iTunes igång och hittar telefonen utan problem och gör en synkning som vanligt.

Programmet Bilder har alla gånger tidigare hoppat igång och då har min telefon dykt upp och jag har kunnat Importera alla nya bilder men idag när jag skulle göra detta så får jag starta upp Bilder manuellt och sedan hittar den telefonen som vanligt.

Problemet blir sedan när jag skall importera alla nya bilder då bara står den och tuggar sedan kommer det fram en ruta med texten:

Oläsliga filer: 4

Följande filer kunde inte importeras (de kan vara av en okänd filtyp eller också innehåller de ingen information).

Sen står det orsak i en ruta längre ner och då står det följande:

Åtgärden kunde inte slutföras. (com.apple.ImageCaptureCore fel - 9937)

och sedan tre till rader med samma text förutom de sista fyra siffrorna.

Detta är första gången det händer för mig och tidigare har det aldrig varit några bekymmer. Ingen av de 650 bilder som var nya och som skulle importeras gjorde det.

Har testat med att starta om datorn och samma problem kvarstår, har även testat att starta om mobilen och ingenting händer.

Vad skall jag göra?

Tack på förhand!

/Henrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med största sannolikhet är det för att du har ställt in på din telefon att den ska ta bilder och videos i HEIC och HEVC-format.

https://www.gihosoft.com/iphone-tips/stop-iphone-taking-heic-ios12.html

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lappen är troligen inne på rätt spår här, programmet Bilder i El Capitan stödjer inte iPhones nya bildformat HEIC som fanns tillgängligt som alternativ från och med iOS 11. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

några har haft hårdvaru-problem. Denna YouTuber hade usb-kabeln via hub. Gick inte. Direktkopplat gick fint!  Andra har växlat USB-uttag eller bytt kabel och då har det gått bra.

https://www.youtube.com/watch?v=FyDLjGERYo0

om du inte hittar en förklaring kan du överväga gå runt problemet genom att prova iCloud Bildbibliotek

Sven

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu