Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Mojave uppdaterat till 10.14.2


Pocahontas

Rekommendera Poster

Kom en uppdatering ikväll.

Blir aldrig klok på den beräkning på installationstiden när det gäller mac OS...

Tar en "evig" tid på sig ..mellan minuterna, sen hoppar det en kvart fram, sen återstår några minuter, plötsligt några sekunder och så tänds skärmen upp...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä men den uppdateringen kom väl ändå 5 dec 2018 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sådana tidsräknare är inte bara på Mac. Windows är minst lika duktig på att hoppa fram och tillbaka i tid. Fördelen med Mac är att det alltid står ifall en omstart krävs. Med windows är det lite som med rysk roulette. Ju mindre du har tid med omstart desto större chans är det att den vill starta om. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

51 minuter sedan, lappen71 säger:

Nä men den uppdateringen kom väl ändå 5 dec 2018 

 

Min uppdatering kom idag, kan ju bero på att jag installerade Mojave för en vecka sedan.

Inte vet jag. 

Detta är på min MBA, används dagligen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 timmar sedan, Zeth säger:

Sådana tidsräknare är inte bara på Mac. Windows är minst lika duktig på att hoppa fram och tillbaka i tid. Fördelen med Mac är att det alltid står ifall en omstart krävs. Med windows är det lite som med rysk roulette. Ju mindre du har tid med omstart desto större chans är det att den vill starta om. 

Det är som med en gps-navigator. När du startar din resa beräknas din ankomsttid. Den kan dock inte förutse händelser som uppstår på vägen. Stanna o fika, olycka, broöppning o s v. Det är nog likadant när tid ska beräknas för installation eller filhantering. Det händer saker på vägen som inte kunde tas med i den första beräkningen. Fragmenterade filer, parallella processer som inkräktar på prestanda, nätverk som haltar i hastighet. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Jag hoppar på i tråden eftersom mitt problem "Förmodligen" har med Mojave att göra.  Det är känt  att man får vissa problem vid varje uppgradering som brukar försvinna efter några uppgraderingar. Jag har hunnit till 10.14.2 men har fortfarande problem med MacMail som poppar upp på skrivbordet när som helst utan orsak. Första gången trodde jag att jag fått nytt mejl i inkorgen, men där fanns inga mejl.

Jag har avslutat MacMail och startat det igen, även kört Säker omstart med Shift nertryckt men ingenting hjälper.

Jag har två G-mailkonton registrerade i MacMail

Jag kör på en iMac från 3/2018 med 10.14.2 och jag har både Safari och Chrome men valt Chrome som förstaval. (Den känns smidigare)

 

Någon som har ett tips om hur jag får MacMail att inte poppa upp när som helst utan anledning.

 

Tack.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

28 minuter sedan, Balder78 säger:

Jag hoppar på i tråden eftersom mitt problem "Förmodligen" har med Mojave att göra.  Det är känt  att man får vissa problem vid varje uppgradering som brukar försvinna efter några uppgraderingar. Jag har hunnit till 10.14.2 men har fortfarande problem med MacMail som poppar upp på skrivbordet när som helst utan orsak. Första gången trodde jag att jag fått nytt mejl i inkorgen, men där fanns inga mejl.

Jag har avslutat MacMail och startat det igen, även kört Säker omstart med Shift nertryckt men ingenting hjälper.

Jag har två G-mailkonton registrerade i MacMail

Jag kör på en iMac från 3/2018 med 10.14.2 och jag har både Safari och Chrome men valt Chrome som förstaval. (Den känns smidigare)

 

Någon som har ett tips om hur jag får MacMail att inte poppa upp när som helst utan anledning.

 

Tack.

 


I Mojave finns en funktion som innebär att senast använda program finns automatiskt med, det händer när man startar upp datorn. De program som man använde senast kommer upp. Detta är utgångsinställningen, så även om man stänger av programmen och tar bort dem från dock etc. så kommer de tillbaka igen när man startar datorn på nytt. 

Nu kan detta stängas av: 

Bocka ur: 
Systeminställningar - Dock - Visa senaste program i dock. 

Kolla även så att Mail inte står med under autostart: 
Systeminställningar - Användare & Grupper - Startobjekt. 
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Raphael för tipset. Jag kollade båda och där var det "Urbockat" Problemet kanske försvinner efter nästa uppgradering 10.14.3 Vi får vänta och se.

 

Tack.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...