Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Långsam uppstart


Knutaugust

Rekommendera Poster

2019-01-03 på 18:44, Knutaugust säger:

Hej.

Min Imac 2013 2,7ghz 16gbram är hopplöst seg vid uppstart... det tar uppemot 5 min innan jag kan börja tänka på att använda den... Jag brukar inte ha många program som vill starta upp samt det spelar heller ingen roll om jag har avslutat program innan avstängning... 

vad ska jag göra som första åtgärd?

 

Modellnamn: iMac

  Modellidentifierare: iMac14,1

  Processornamn: Intel Core i5

  Processorhastighet: 2,7 GHz

  Antal processorer: 1

  Totalt antal kärnor: 4

  L2-cache (per kärna): 256 K

  L3-cache: 4 MB

  Minne: 16 GB

  Boot ROM-version: 133.0.0.0.0

  SMC-version (system): 2.14f24

  Serienummer (system): DGKND078F8J7

  Maskinvaru-UUID: 2C5FE00D-8E31-55B9-AC7C-2BBAD30DC38F

Hej!

 

Min gamla dator var av samma årgång som din, och hade samma problem.

Det tog c:a 5 minuter att starta upp.

 

Jag kollade då  i aktivitetskontrollen, och kunde där se, att något som hette

"kernel_task", var uppe drygt 500. - 600.

 

Jag googlade lite om detta och fick då se, att det var många som hade samma problem.

Ett av inläggen sa, att det var fel på en sensor, och att det inte gick att reparera.

Man var enligt honom tvungen att byta hela moderkortet, vilket skulle kosta drygt 8000:-

Om detta stämmer vet jag inte, men jag provade med att radera hårddisken och installera på nytt,

vilket gjorde att datorn blev lite snabbare.

 

Eftersom datorn var gammal så satsade jag hellre på en ny iMac.

 

Carlbo

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kernel_task 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Carlbo.. tack för ditt svar... ja det känns lite fel att byta mobot, satsar hellre på en ny då, men finns det ingen andrahandsmarknad?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det KAN ju vara så att din hårddisk har problem med att läsa - att den är dags att byta ut.

 

Har du testat att installera om MacOS?

Systemet byts ut och dina privata program och filer finns kvar så länge du inte raderar hårddisken.

 

Kan du lägga in en dump på Aktivitetskontrollen flik Processor?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Windows löste det på ett väldigt fint sätt för en massa år sen... jajaja.. Jag vet att det inte är samma system, tänkte bara om det hade utvecklats på Apple också... Imorgon lägger jag upp en bild från min garagedator med det jag menar... kör windows 7 på den...

Frågan är bara hur jag lägger upp en bild från XS Max på forumet...---

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stereotypen: ja jag skulle gärna ominstallera datorn, men det är den jag har mitt företag på.... blir lite tjommigt att hoppas att allt återskapas vid en ominstallation... Törs jag lita på time Machine?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Time machine är pålitligt, men det installerar inte operativsystemet. 

Kloningsprogram som SuperDuper och Carbon Copy Cloner återställer ALLT.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja jag avvaktar lite med att ominstallera, kanske så att dom moderna os,en helt enkelt blir för tunga för mekaniska diskar... Så blir nog en ssd istället eller om jag skaffar en ny IMAC... Får se.... 

Tack iaf för svaren..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 minuter sedan, Knutaugust säger:

Ja jag avvaktar lite med att ominstallera, kanske så att dom moderna os,en helt enkelt blir för tunga för mekaniska diskar... Så blir nog en ssd istället eller om jag skaffar en ny IMAC... Får se.... 

Tack iaf för svaren..

 

Nya OS är inte för tunga. Mekaniska hårddiskar är utmärkta och fungerar väl när de är hela. Men är något av stenålder i jämförelse med allt annat i datorn som utvecklats. Tänk mekanisk disk för lagring och SSD för OS, program och filer som du jobbar med. Mekanisk disk är oslagbart när det gäller GB per krona.

...

Som jag skrev förut är din 2013 en bra maskin med bra prestanda fortfarande så det finns inget direkt behov av att byta upp sig. Fixa det som är fel, vilket verkar vara den mekaniska hårddisken och kör vidare. Du kan ju också ha en extern SSD med OS X och program på med, via USB 3 till 90% av prestandan mot att montera den internt. Ett fullgott alternativ med minimum av krångel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok. Tack för svaren

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 timmar sedan, Knutaugust säger:

Stereotypen: ja jag skulle gärna ominstallera datorn, men det är den jag har mitt företag på.... blir lite tjommigt att hoppas att allt återskapas vid en ominstallation... Törs jag lita på time Machine?

 

Du törs inte lita bara på en backup. TM är superbra att låta rulla i bakgrunden. Men det KAN bli fel på den hårddisken som TM ligger på. Ett elfel KAN slå ut både din dators hårddisk och TM-disken. Vid en stöld eller brand kan båda ryka. Du måste ha fler backuper. Ha dem på olika sätt och olika ställen. Ha en klonad disk via Carbon Copy Cloner som du förnyar varje månad och förvara den hos grannen. Då har du en i datorn, en i TM och en på annan fysisk plats. Då börjar det likna ett säkert system.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ett Seagatekabinett med mekanisk disk i...Seagate backup Pluis Drive

Samt en Verbatim SSD på endast 500gb, den är full och Seagaten på 2TB är halvfull... 

Ja bägge diskarna har överlevt inbrottet vi hade, bägge diskarna kastades i väggen så det blev hål i väggen, men diskarna intakta...

Men som du säger, vid brand kan det bli värre..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen finns ju molnlagring, vilket jag är rätt okunnig i. Finns en fil i molnet, datorn, TM och hos grannen på CCC så har man täckt in typ 99% av allt elände. Då är man bara ogarderad för krig, elektromagnetisk puls och sådant. Men inträffar det har man annat att tänka på......

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett tips på en relativt snabb mekanisk hårddisk är WD Black 6 TB. Den läser nästan dubbelt så fort som en vanlig standardhårddisk, dvs ca 200 MB/s. Men det är ändå långt till en bra SSD som läser och skriver i ca 500 MB/s. Macarna är betydligt snabbare än så redan 2015. Då rör sig hastigheterna kring 1500 MB/s. Dagens Macar har hårddiskar som läser och skriver i ca 2000-2500 MB/s. Dvs ca 20 ggr snabbare än en vanlig mekanisk hårddisk och fem gånger snabbare än en SATA-baserad SSD. Det är VANSINNIGT snabbt.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, Pocahontas säger:

Time machine är pålitligt, men det installerar inte operativsystemet. 

Kloningsprogram som SuperDuper och Carbon Copy Cloner återställer ALLT.

 

Hej!

 

Vid ett tillfälle då jag hade raderat ut allt på hårddisken, så fick jag frågan om jag ville återställa via Time Machine,

vilket jag också gjorde, och då installerades även systemet.

 

Jag tittade nyss in på Apple support, och där står det att man kan återskapa både macOS och sina filer.

 

Carlbo

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet med molnlagring är väl kostnaden 15 gb gratis räcker inte långt... måste va ca 2 TB i första hand.... 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

28 minuter sedan, Knutaugust säger:

Problemet med molnlagring är väl kostnaden 15 gb gratis räcker inte långt... måste va ca 2 TB i första hand.... 

 

Ända tills... ”HJÄLP! Min dator eller mobil gick sönder och jag har bilder på barnen och alla viktiga dokument där sedan tio år tillbaka!!! ? ;) 

 

Fast gäller det bara bilder så duger det gott med Google foto, dit man kan ladda upp alla bilder och filmer i helt okej kvalitet utan kostnad.

 

dump.png.9948769f5220f2f2d202146d98f76b69.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...