Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Mäta signal-styrka på WiFi och felsöka Airplay


TB-000

Rekommendera Poster

Jag har airplay-högtalare i den ände av lägenheten som är längst från min WiFi accesspunkt (TimeCapsule). Ibland hackar ljudet/musiken i airplay-högtalarna. Jag skulle vilja verifiera om det är ett problem med signal-styrkan på WiFi eller om det är något annat. När jag har min iPhone/iPad vid högtalarna så visar den oftast 2 bågar av tre. Ibland är det 1 av 3 och ibland 3 av 3. Nu har ju en mätskala med 0, 1, 2 och 3 streck litet begränsad upplösning...

 

Finns det något enkelt sätt att litet noggrannare mäta signal-styrkan med iPhone/iPad/MacBook? (Att investera i en app för ett antal tior är helt OK, däremot är vill jag inte lägga tusentals kronor på proffsutrustning för att mäta WiFi.)

 

Jag har egentligen tre teorier om vad hackande air-play-ljudet kan bero på:

  • svag WiFi-signal
  • att TimeMachine-backup till TimeCapsule skulle lasta nätverket eller TimeCapsule (och att det skulle accentuerats vid macOS-uppgradering)
  • att någon granne har något som stör mitt WiFi

 

(Problemen började när jag flyttade till den här lägenheten. Tyvärr uppgraderade jag macOS och iOS samtidigt som jag flyttade så jag kan inte utesluta något...)

 

Förutom tips på hur jag mäter WiFi-signalstyrkan så är jag tacksam för alla tips hur jag felsöker detta.

 

Tack till alla som svarar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På MacBook:en

Håll inne alt-tangenten och tryck på Wifi-symbolen i övre höger hörn av skärmen

Välj "Öppna Trådlös diagnos"

Strunta i fönstret som dyker upp på skärmen utan välj Fönster->Prestanda från menyn överst av skärmen.

Finns en del andra bra att ha verktyg under Fönster-menyn att felsöka nätet med också

 

Generellt verkar signalstyrkan i AirPort/Time Capsule rätt kass. Har också problem med kort räckvidd med min TimeCapsule.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klicka, med alt-knappen nedtryckt, på WiFi-symbolen i menyraden så ser du fler uppgifter, bland annat signalstyrka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack SirKnasen end Alix för svaren. 

 

Jag har kollat WiFi-signalen på det sätt ni beskrev. Jag bifogar skärmdumpar på hur det ser ut om MBPr är invid TimeCapsule respektive i rummet längre bort där jag har Airplay-högtalarna.

 

Vid TimeCapsule:

 

vid_tc.thumb.png.3003c6591ac0ddf9ffedfb024abbccb4.png

 

I rummet längre bort:

rum_langre_bort.thumb.png.9f017e37b4fc79dbea99d8b89eb60dd9.png

 

Jag tolkar det här som att det med största sannolikhet är WiFi-signalen som är orsaken till att AirPlay hackar. Håller ni med?

 

Jag tänker mig att en WiFi-repeater/accesspunkt (t.ex. https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/tradlost-natverk/accesspunkter/d-link-dap-1620-repeater-ac1200-p61278 ) i rummet med AirPlay-högtalarna skulle lösa problemet. Jag har ethernet även till det rummet så WiFi-repeatern kan kopplas in på ethernet. (Däremot saknar AirPlay-högtalarna ethernet, så jag kan inte köra kabel hela vägen utan måste ha WiFi.)

 

Vad säger ni som är gurus i forumet? Verkar min analys vettig? Är D-link DAP-1620 en vettig lösning? 

 

Tack på förhand för era svar.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att koppla in en "D-Link DAP-1620 AC1200 Wi-Fi Range Extender" var ingen enkel lösning på problemet. 

 

När jag kopplade in den för att göra "extend" på WiFi så fick alla WiFi-uppkopplade enheter 2 IP-adresser. (Såg skumt ut att varje MAC-adress hade 2 IP-adresser.) Och sedan fungerade nätet sämre än tidigare. Jag vet inte om jag gjorde något fel, eller om D-Link-prylen är inkompatibel med TC. 

 

Jag hade i alla fall inte gjort felet att ha två DHCP-servrar, utan det är TC som delade ut adresserna. Tydligen lyckades D-Link-prylen så TC att tro att varje WiFi-pryl är två olika på något sätt. Jag fattar inte hur. Konfigurationen av D-Link är väldigt enkel, nästan inget man kan ställa in.

 

När jag felsökte upptäckte jag att TC har country code SE,  medan DLink har GB. (Det finns ingen menyval för att ställa det på Dlink). Kan det vara orsaken till att det spårar ur?

 

WiFi är ju så enkelt när det fungerar, men den finns tydligen ingen övre gräns för hur mycket tid man kan lägga på det när det strular ? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 minuter sedan, Alix säger:

Jag är ingen expert på detta men jag hade satt upp ett meshnätverkHär finns ett brett test av sådana.

Om jag förstått det rätt så måste man då byta ut alla routrar/WiFi-accesspunkter till mesh-noder, så det blir betydligt dyrare än att bara lägga till en accesspunkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 timmar sedan, TB-000 säger:

Om jag förstått det rätt så måste man då byta ut alla routrar/WiFi-accesspunkter till mesh-noder, så det blir betydligt dyrare än att bara lägga till en accesspunkt.

Jo, visst är det så.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du D-Linken kopplad via kabel? I så fall kanske du inte ska köra ”extend” på wifi; möjligen kopplar den då upp på ditt ursprungliga wifi vilket tillsammans med ethernet blir kaka på kaka.

Frågan är om du inte i stället ska ha ett nytt trådlöst med samma namn som det ursprungliga (och utan DHCP)..

Jag VET inte, men det var en tanke. Kolla manualen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

39 minuter sedan, Alix säger:

Jo, visst är det så.

Tillägg: Å andra sidan kanske du får god mottagning överallt och på ett enklare sätt kan testa att sätta enheterna där de gör störst nytta. Det är ju så att meshnätverk har ”uppfunnits” i syfte att förbättra prestandan överlag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, KMN säger:

Har du D-Linken kopplad via kabel? I så fall kanske du inte ska köra ”extend” på wifi; möjligen kopplar den då upp på ditt ursprungliga wifi vilket tillsammans med ethernet blir kaka på kaka.

Frågan är om du inte i stället ska ha ett nytt trådlöst med samma namn som det ursprungliga (och utan DHCP)..

Jag VET inte, men det var en tanke. Kolla manualen!

Tack KMN. 

 

Manualen var inte till någon hjälp, men jag testade att inte göra "extend".

Med kabel till Dlink, utan extend och med samma SSID på TimeCapsule och DLink försvann problemet med dubbla IP-adresser för WiFi-klienterna.

 

Dock så sprang jag på ett annat problem. Båda WiFi-accesspunkterna (TimeCapsule och DLink) syns i hela huset. TimeCapsule har bra signal i östra delen huset och usel i västra delen av huset. DLink har bra signal i västra delen av huset och usel i östra delen av huset. WiFi-klienterna kopplade nu ofta upp sig mot fel accesspunkt. D.v.s. t.ex. en MBP i östra delen av huset kopplade upp sig mot DLink i västra delen och hade då dålig signal och långsamt nät. Eftersom SSID var samma kunde man inte heller enkelt byta till den andra.

 

Det jag till slut gjorde var att DLink fick vara accesspunkt för ett WiFi-nät med egen SSID (på samma LAN). Sedan kopplade jag AirPlay-högtalarna till det SSIDet. Nu fungerar det. 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett stort tack till KMN, SirKnasen och Alix som gav värdefull information så att jag kom vidare och hittade en lösning. Det känns fel att markera mitt eget inlägg som bästa lösningen, det var ju en process att hitta fram till lösningen där KMN, SirKnasen och Alix gav väldigt värdefulla råd för att komma vidare. Det finns ju inte ett enskilt steg som är bästa lösningen utan det är ju resultatet av alla stegen som är lösningen. Men... jag vet inte hur jag ska markera problemet som löst utan att markera ett enskilt steg som bästa lösningen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...