Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Flyttar tillbaka till Mac OS X / iOS som primärt system efter många år med Windows 10


Ramirez

Rekommendera Poster

Gott nytt år till er alla!

Det har varit ett tag sedan jag var aktiv här. Mycket har berott på att jag i ett antal år kört Windows 10 som primärt system. Jag upptäckte Macen omkring 2005 när jag började använda en iBook. Den gyllene eran med Steve Jobs och alla dessa fantastiska Keynotes :) Sedan efter den eran och tillkomsten av Windows 10 flyttade jag över till WIndows PC. Jag har använt mig av Surface Pro och liknande Windows 2 in 1:s samt stationära datorer.

Jag har ändå alltid kört Mac/iOS enheter vid sidan av eftersom jag jobbar bl.a. med musik, fotografering och video. Men Windows har varit mitt primära system under lång tid, jag har också gillat Microsofts Surface produkter.

 

Svängen tillbaka; jag köpte iPad Pro 12.9 2018. Wow vilken fantastisk platta! Jag ser nu att jag kan lämna bort Surface Pro och köra Mac samt iPad i tandem i mitt workflow. Ett annat skäl är ju kostnadsfrågan; att uppdatera både Windows maskinerna samt Mac/iOS enheterna blir dyrt. 

Sedan är det fokus. De primära redskapen för mig är ju ändå Final Cut Pro X och Logic Pro X. Dessa behöver köras på Mac-sidan. Sedan har jag använt mig av Affinity Photo (fungerar ju på Windows, iOS och Mac OS X) men det funkar väldigt fint med nya iPad Pro 12.9!

 

För satt få in rätt fokus i mitt arbete på nytt kommer jag att välja att fokusera på Apples utbud framöver. Kommer att ha kvar existerande Windows datorer men kommer inte att uppdatera dem lika snabbt som Apple produkterna. Så detta år blir det en switch tillbaka till Apple :) 

 

Än en gång önskar jag er ett trevligt nytt (Apple) år!  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant. Jag satte just och lekte lite med iMovie på iPad Pro. Importerade några videoklipp i 4K upplösning (från Panasonic GH5). Enkelt att sätta ihop en enkel edit. Sen upp till iCloud. 

Jag ser att det verkligen kommer att fungera, mitt workflow. 

Jag kan nämligen göra redigeringar av korta videoklipp, sen ladda upp klippen på iCloud. Sedan är det bara att sätta igång iMac Pro för att hämta ner dem, sätta in dem i tidslinjen i Final Cut Pro X och göra slutredigeringen där. Tandem arbete mellan iOS och Mac OS X på ett smidigt sätt! Behöver dock mycket iCloud utrymme, vilket jag har - 2TB. 

Detta kommer verkligen att fungera! Apple tänk igen ’ ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...