Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Uppdatering från Mavericks till Mojave


3S42

Rekommendera Poster

Att uppdatera från Mavericks till Mojave verkar kräva ett eller flera mellansteg Apples support är miserabelt och i alla fall jag har inte hittat några mellansteg. Kan någon hjälpa till med hur man gör?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, 3S42 säger:

Att uppdatera från Mavericks till Mojave verkar kräva ett eller flera mellansteg Apples support är miserabelt och i alla fall jag har inte hittat några mellansteg. Kan någon hjälpa till med hur man gör?

@Pocahontas har precis gjort det så han har det i färskt minne

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 minuter sedan, 3S42 säger:

Att uppdatera från Mavericks till Mojave verkar kräva ett eller flera mellansteg Apples support är miserabelt och i alla fall jag har inte hittat några mellansteg. Kan någon hjälpa till med hur man gör?

Felaktigt, Mojave kräver minst 10.8 Mountain Lion för att installeras så 10.9 Mavericks ska inte vara några problem.

Återkoppla med ditt felmeddelande samt vad det är för modell av dator du vill uppgradera till Mojave

 

https://support.apple.com/kb/SP777?locale=sv_SE

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är en MacBook Pro

 

Det verkar som man skall starta om med cmd +R men förmodligen raderas hela hårddisken då. Dessutom måste Apple verifiera datorn - vad det nu kan betyda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, 3S42 säger:

Modell och modell. Hur kan jag veta det, den köptes väl 2013 vill jag minnas

Ja om nu datorn är en MacBook Pro mid-2012 eller nyare så är hårdvaran fullt kompatibel för att kunna installera Mojave på men är det så att du minns lite fel och det i själva verket är en tidigare modell så går det inte installera Mojave (Inte utan modifikationer)

Därav vore det uppskattat om du återkopplar vad det är för datormodell du har samt felmeddelande du får när du försöker installera Mojave

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det är möjligt att det går via cmd+r men det känns lite obehagligt under en helgdag fall det sk+ter sig. Själv har jag haft Mac-ar sedan sent 80-tal och är därför bortskämd med att det bara skall flyta på utan problem.

 

Apple har, enligt mig, gått i fel riktning på senare tid genom att knyta oss till företaget allt hårdare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

606378968_pple.png.31b03be9509ddd72c16a84f8771131fe.pngFakta behövs. Exakt vilken dator? Tryck på äpplet (längst upp till vänster.

Något liknande kommer upp. Berätta!

 

modellupplysningar.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken årsmodell ser du under Om den här datorn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Innan du gör något så börja med att ta backup. Helst en klonad kopia med hjälp av Carbon Copy Cloner  (CCC) eller det jag använder,  SuperDuper.

 

Sen har du givetvis TimeMachine som ett utmärkt verktyg.

Jag hade  tankat ner Mojave och lagt den på en USB-sticka, med hjälp av Diskmaker  8

https://blog.macsales.com/45972-create-a-bootable-macos-mojave-install-drive-with-diskmaker-x

 

Efter det formaterat om hårddisken, lagt in Mojave, och hämtat in mina program från TimeMachine. 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, 3S42 säger:

Det går inte att hitta någon uppdatering via App Store.

Mojave räknas inte som uppdatering. Du får söka efter den bland andra program. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, 3S42 säger:

Det är en MacBook Pro

 

Det verkar som man skall starta om med cmd +R men förmodligen raderas hela hårddisken då. Dessutom måste Apple verifiera datorn - vad det nu kan betyda.

Det är det här

 

 

9609D909-70F3-4C81-BA8A-78A74E6E6CF0.jpeg

7D5D6DE1-9BF4-476B-96E3-2C29FBF3223B.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3S42: nej.  I ditt inlägg ser jag inget som tydliggör modell. Kanske någon bild eller länk du inte fick med. Försök igen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gå upp under äpplet längst upp till vänster, Om den här datorn, där ser du vilken årsmodell du har.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...