Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Köra OS från SSD via thunderbolt?


Jeepen66

Rekommendera Poster

Funderar på en begagnad iMac men de flesta har vanlig HHD men i min slutkörda Mac har jag en ganska stor o ny SSD .

jag vill helst ha en iMac med SSD Men det verkar jättejobbigt att byta alternativt sällsynta till vettiga priser och där säljaren har kvitto...

Därför undrar jag om någon vet hur det funkar med att sätta min gamla SSD I ett externtkabinett och köra OS från den via sladd?

eller ska man lämna in den för att få den skiftad?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv har jag bytt HD i en iMac och det var inte så svårt, det beror förstås på hur gammal den begagnade är. Senare årsmodeller är slitsammare att byta HD i.

Ska du köra med sladd så får du se till att kabinettet klarar max hastighet och då ska det inte vara några problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns SSD-diskar med USB-3 till rimliga priser. Det går utmärkt att köra på det (förutsatt att iMacen har USB-3, förstås). Så någon äldre än 2012 ska du inte skaffa.

Jag har en 2011 med USB-2. Så jag skaffade en Thunderboltbrygga för att få upp diskhastigheten. Dessvärre stöds inte bootning av USB-3 via Thunderboltbrygga på den iMacen. Bara som en varning. (Men data på USB-3 diskar via bryggan går mycket snabbare än via USB-2.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 timmar sedan, Jeepen66 säger:

Funderar på en begagnad iMac men de flesta har vanlig HHD men i min slutkörda Mac har jag en ganska stor o ny SSD .

jag vill helst ha en iMac med SSD Men det verkar jättejobbigt att byta alternativt sällsynta till vettiga priser och där säljaren har kvitto...

Därför undrar jag om någon vet hur det funkar med att sätta min gamla SSD I ett externtkabinett och köra OS från den via sladd?

eller ska man lämna in den för att få den skiftad?

 

Köra OS X via extern hårddisk går prima. Men glöm Thunderbolt. Från och med 2012 har alla Macar USB 3 och det blir mycket billigare samt att det finns hur mycket som helst att välja på. Mitt tips är en Samsung 860 Evo i ett externt hårddiskkabinett med USB 3. Samsungen är klart bäst på marknaden av alla SSD-hårddiskar.

...

Om du stoppar i en Evo i en iMac ligger den på ca 500 MB/s läs och skriv. Externt ca 400 MB/s. I praktiken ingen märkbar skillnad. Men skillnad som dag och natt mellan mekanisk och SSD.

...

Jag har bytt till SSD på min iMac 2013 och ja det var svettigt men inte alls omöjligt med den utmärkta guiden och verktygen från iFixit. Det gäller bara att ta det väldigt lugnt och försiktigt så går det bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Men om man kör tex. windows 10 på en extern disk via exv. parallels, tappar man inte en massa kraft då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

22 minuter sedan, jimmyekdahl säger:

Men om man kör tex. windows 10 på en extern disk via exv. parallels, tappar man inte en massa kraft då?

Nej.

Du kanske kan märka något om du sitter med kronometern i handen, men annars inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Telly82 säger:

Nej.

Du kanske kan märka något om du sitter med kronometern i handen, men annars inte.

 Ok, vad bra!

Jag sitter nämligen med en iMac late 2013 27" som det tydligen inte går att byta disk på, då kan ju en extern disk vara ett alternativ alltså. (har hört att det alternativet inte funkar så bra annars)

 

Jag beställde min iMac med en 250gb ssd monterad från fabrik, och hade nu för avsikt att byta upp mig till en 1tb:are, men det gick som sagt inte då den fabriksmonterade sitter "fastlödd" på baksidan av moderkortet? och det inte finns några kablar dragna fram till där tex. en fusion-disk brukar sitta. Den lokale IT-verkstaden lyckades inte hitta alla kablar, bl.a. nån power-kabel för ändamålet, i sina kanaler. Nån som vet om det finns en lösning på det problemet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 minuter sedan, jimmyekdahl säger:

Jag sitter nämligen med en iMac late 2013 27" som det tydligen inte går att byta disk på,

Det går, men det är besvärligt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som Telly skriver - det går men är besvärligt första gången.

 

Själv har jag gjort det.

 

Jag hade i ditt läge stoppat i en 256Gb Flash OCH en 1Tb SSD på SATA-porten i datorn.

 

Mest ekonomiska med hög hastighet och lagrings-storlek.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I guiden ser man att det sitter en annan (mekanisk) disk också, den har inte jag. Det verkar vara det som är orsaken till att det inte går att montera i en till/ny ssd, dvs. jag har bara ssd:n som är monterad på baksidan och därmed inga kablar dragna fram till den mekaniska (i guiden).

Tror det var bl.a. kabeln som lossas i bild 31 som saknas i min burk. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä - men kontakten finns ju. 

Kablarna är säkerligen inget problem att hitta.

 

Har du kollat vad en 1Tb disk kostar till din iMac?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Stereotypen säger:

Nä - men kontakten finns ju. 

Kablarna är säkerligen inget problem att hitta.

 

Har du kollat vad en 1Tb disk kostar till din iMac?

1tb ssd kostar runt 1800 +/- nån hundring. IT-service killen jag anlitade försökte få tag i den kabeln, tror jag det var, men lyckades inte hitta den hos sina leverantörer, det var nåt mac-specifikt sa han.

Det var även nån annan kabel som saknades men den fick han tag i. Tyvärr har jag själv dålig koll på vad som behövs och har därmed svårt att söka efter det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänkte mer på den disken du vill sätta in på PCI-e platsen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Stereotypen säger:

Den behöver du inte beställa - den passar inte.

 

Denna passar:

 

https://eshop.macsales.com/item/OWC/S3DAPB4MB10K/

 

Aha... det står iofs. inte att den är kompatibel med iMac, de nämner bara olika Macbooks. När jag söker på iMac model-id 14,2 på deras sida så får jag bara träffar på 2,5" sata ssd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
2 timmar sedan, jimmyekdahl säger:

Typ den här? https://www.komplett.se/product/1095352/datorutrustning/lagring/haarddisk/ssd-m2/intel-660p-1tb-m2-ssd#
Det kanske behöver vara nåt Mac-special (socket) som kostar det tredubbla, är jag rädd?

Som sagt är SSDn en specialare. Funkar alltså inte rakt av med där.

 

Dock finns det en mycket intressant (lång) tråd på Macrumors. Se till exempel sidan 65 där det finns en sammanfattning en bit ner:

https://forums.macrumors.com/threads/upgrading-2013-2014-macbook-pro-ssd-to-m-2-nvme.2034976/page-65

 

I korthet använder de en adapter för att få det att funka med vanliga SSD (NVMe, PCIe, M.2 2280). 

 

Jag lyckades få in en Samsung 970 Evo i min MBP på detta sättet. :rockapa:

 

Detta är visserligen för Macbook Pro/Air 2013-2015, men frågan är ju om det inte borde gå att göra samma sak i en iMac. Bara lite pilligare att öppna montera isär.

 

Det krävs dock att du har en EFI-version som fixar NVMe, vilket kom med High Sierra till MBP. Hur det är med iMac vet jag inte.

 

Om du ändå ska öppna burken kanske det är värt att testa.

 

Köper du SSDn på webben kan  du ju alltid skicka tillbaka den om det inte går. Adaptern kostar cirka 200 kr, tog en månad att få den från Kina.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Jo men kolla här. iMac! 

 

https://forums.macrumors.com/threads/imac-2013-and-later-with-nvme-ssd.2128108/

 

 

edit: ser att det kan finnas vissa problem med vila. Kanske inte värt att ge sig på ändå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...