Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Fusion drive


RonnieL

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har beställt en extern SSD, eftersom den nuvarande HDD börjar bli sliten. SMART check varnar återkommande om att skivan inte mår bra.

 

Nu undrar jag om man kan koppla ihop den externa SSD med den interna SSD på 128 Gb till en ny Fusion drive, eller är det bättre att använda dem som separata enheter? Bra att veta också inför ett kommande inköp av en ny iMac, då man i så fall kan köpa en med den minsta SSD och koppla ihop den med den externa till en Fusion drive.

 

Om det inte går, kan man i så fall ”ta isär” den nuvarande Fusion driven till två separata enheter, så att jag själv kan avgöra vad som så ligga på den interna SSD och vad som kan ligga på HHD, som kanske kraschar?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Poängen med en FD är att få både prestanda (SSD) och utrymme (HDD). Filer som används ofta hamnar på SSD:n och annat hamnar på HDD:n. Om du har en iMac13,2 med FD så har den en blad-SSD med PCIe-koppling. Den är väldigt mycket snabbare än en SSD som ska kopplas till SATA 6Gbps. Denna blad-SSD bör då innehålla sådant som ska läsas in eller skrivas ofta, som operativsystem, program och arbetsfiler (dokument av olika slag). Den andra SSD:n bör då innehålla lagring av bilder, musik, film och dylikt. Det kan då vara bra att inte välja FD trots allt. Men det fungerar förstås med FD också. Om du ska byta din gamla HDD till en SSD finns en guide här. Både FD-setup och byte är ganska svårt, så överväg att lämna in det jobbet. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har redan kollat in guiden du hänvisar till, den hänvisades ju till i ett annat inlägg, eftersom det verkade bökigt med att ta loss och inte minst med att sätta tillbaka skärmen, beslöt jag mig för att beställa en extern SSD, därav min fråga. Men naturligtvis kan man ju, som du skriver, själv bestämma vad som ska vara på den interna SSD:n och vad som ska vara på den externa, men då vill man ju helst koppla bort den nuvarande kopplingen med HDD:n så man kan avgöra vad man eventuellt vill lagra där. Då är frågan: Går det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den gamla HDD:n kan inte kopplas bort med mindre än att man fysiskt kopplar loss kablarna. Efter backup startar man Imacen med installations-USB (eller en klonad extern disk) och raderar och formaterar både SSD och HDD. Därefter installerar man om Mac OS X och väljer SSD för installation. HDD kan inte kopplas bort i övrigt. Men då ingår den inte längre i FD i alla fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då måste man ta bort skärmen i så fall. Jag får väl leva med att ha kvar FD och lägga över så mycket som möjligt på den externa skivan – om man nu kan kalla en SSD för skiva.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

40 minuter sedan, RonnieL säger:

Då måste man ta bort skärmen i så fall. Jag får väl leva med att ha kvar FD och lägga över så mycket som möjligt på den externa skivan – om man nu kan kalla en SSD för skiva.

FD är en mjukvarulösning, det har inget direkt med en in- eller urkopplad hårddisk att göra. Om HDD:n är opålitlig ska du ta bort FD (som i grunden är EN logisk volym av TVÅ enheter) och ersätta den med enbart SSD som startskiva (fysisk volym). Om du låter den fallerande HHD:n vara kvar i FD med SSD:n riskerar du dataförlust även vad gäller SSD:n.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, ber om ursäkt om jag uttryckt mig otydligt, men vad jag menar är: Hur tar man bort FD:n?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

28 minuter sedan, RonnieL säger:

Ok, ber om ursäkt om jag uttryckt mig otydligt, men vad jag menar är: Hur tar man bort FD:n?

Som jag skrev:

”Efter backup startar man Imacen med installations-USB (eller en klonad extern disk) och raderar och formaterar både SSD och HDD”.

USB kan du skapa mha Install Disk Creator: https://macdaddy.io/install-disk-creator/

I recoveryläget finns Skivverktyg tillgängligt under Verktygsprogram.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, tack för den upplysningen, jag undrar en sak till: Om jag vill skapa en ny FD mellan den interna SSD och en extern SSD, hur gör jag då? Har läst någonstans någongång att man kan koppla ihop två skivor själv till en FD.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

32 minuter sedan, RonnieL säger:

Ok, tack för den upplysningen, jag undrar en sak till: Om jag vill skapa en ny FD mellan den interna SSD och en extern SSD, hur gör jag då? Har läst någonstans någongång att man kan koppla ihop två skivor själv till en FD.

 

Vitsen med FD är att kombinera en långsam HDD med en SSD för att kombiner det stora utrymmet men ändå få snabb hastighet som en SSD har.

Att skapa en FD med två SSD har inget mervärde.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstår, men nu har ju en extern SSD med USB 3 en maximal hastighet av 5 Gbps, medan den interna SSD bör vara betydligt snabbare. Dessutom känns det alltid bra att veta hur man kan återställa datorn i ursprungligt skick innan man börjar ”mecka”.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, RonnieL säger:

Ok, tack för den upplysningen, jag undrar en sak till: Om jag vill skapa en ny FD mellan den interna SSD och en extern SSD, hur gör jag då? Har läst någonstans någongång att man kan koppla ihop två skivor själv till en FD.

Ja, det kan man. Här är Apples guide. Men datorn blir långsammare då (FD-setupen skyfflar data mellan de fysiska enheterna).

 

27 minuter sedan, lappen71 säger:

... Att skapa en FD med två SSD har inget mervärde.

Nja, det beror på (vad man är ute efter). TS Imac har en snabb intern PCIe-SSD, så SATA/USB-SSD är långsammare än den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för upplysningarna Alix, då är det bara att vänta på att helgdagarna ska ta slut så att företaget jag beställt SSD:n från kan få iväg den och posten kan leverera den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, RonnieL säger:

Jag förstår, men nu har ju en extern SSD med USB 3 en maximal hastighet av 5 Gbps, medan den interna SSD bör vara betydligt snabbare. Dessutom känns det alltid bra att veta hur man kan återställa datorn i ursprungligt skick innan man börjar ”mecka”.

iMac 13.2 är en 27" late 2012 vilket innebär att det är två SATA 6 hårddiskanslutningar i datorn. De klarar med de bästa SSD  runt 500 MB/s läs och skriv och det är oavsett om hårddisken är snabbare i sig. En extern SSD via USB 3 klarar ca 400-450 MB/s. Du måste ha en iMac late 2013 för att få en Mac med den nyare PCIe-anslutningen. Då talar vi om ca 7-800 MB/s med en bra SSD med PCIe. Late 2015 fick en rejäl förbättring med typ dubbelt så snabb hårddiskansluting. Så det är värt varje krona att hoppa till en sådan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag förstår dig rätt så har min interna SSD en hastighet på ca 0,5 Gb/s, bara något lite snabbare en vad den externa SSD:n kommer att ha.

Då kanske en FD lösning mellan dem inte är någon större idé. Hur som helst har jag tänk att vänta på Apples nästa uppdatering av av iMac, blev lite besviken när ingen kom i november.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

30 minuter sedan, Axelman säger:

iMac 13.2 är en 27" late 2012 vilket innebär att det är två SATA 6 hårddiskanslutningar i datorn. ...

Nej, inte på en som har Fusion Drive som original. Den har en blad-SSD med PCIe-koppling plus en SATA 6 Gbps för HDD.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Alix säger:

Nej, inte på en som har Fusion Drive som original. Den har en blad-SSD med PCIe-koppling plus en SATA 6 Gbps för HDD.

Stämmer - det är 27" 2011 och tidigare som har dubbla sata exkl. optidrivern.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

21 minuter sedan, RonnieL säger:

Om jag förstår dig rätt så har min interna SSD en hastighet på ca 0,5 Gb/s, bara något lite snabbare en vad den externa SSD:n kommer att ha.

Då kanske en FD lösning mellan dem inte är någon större idé. Hur som helst har jag tänk att vänta på Apples nästa uppdatering av av iMac, blev lite besviken när ingen kom i november.

Nej, det stämmer inte. Det är som jag skrev tidigare att din Imac har en snabbare SSD. Det finns hur som helst för- och nackdelar med FD. Men att det inte skulle spela någon roll bara för att båda SSD går lika snabbt stämmer inte. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

JAG hade öppnat datorn, tagit ur den "stenåldersdisken" och tryck i en 2,5" SATA SSD på 1 Tb.

Ev. hade jag satt in en större SSD på PCIe platsen.

 

Allt handlar om hur mycket man vill lägga på datorn och vilken tid man tror sig ha kvar den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Stereotypen säger:

JAG hade öppnat datorn, tagit ur den "stenåldersdisken" och tryck i en 2,5" SATA SSD på 1 Tb.

Ev. hade jag satt in en större SSD på PCIe platsen.

 

Allt handlar om hur mycket man vill lägga på datorn och vilken tid man tror sig ha kvar den.

Det hade jag också gjort. :yeahbaby:

 

(Jag har satt två SSD i min Mac mini. Den kom från början med endast en HDD)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken fart det blev på dem här tråden helt plötsligt. Att hålla på med dubbelhäftande tejp vill jag helst slippa, frågan är också om jag i så fall får tillbaka de pengarna nästa gång Apple släpper en ny iMac och jag eventuellt säljer den gamla. En extern SSD kan jag ju behålla och använda som TM-skiva sedan, eller eventuellt sälja tillsammans med datorn om jag får betalt för den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

32 minuter sedan, Alix säger:

Nej, inte på en som har Fusion Drive som original. Den har en blad-SSD med PCIe-koppling plus en SATA 6 Gbps för HDD.

 

Skärmavbild 2018-12-26 kl. 16.29.16.png

Skärmavbild 2018-12-26 kl. 16.29.36.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Systeminformationen på min dator säger att SSD:n har en länkhastighet på 6 Gigabit och en förhandlat länkhastighet på 6 Gigabit, medan HDD:n har en länkhastighet på 6 gigabit och en förhandlad länkhastighet på 3 Gigabit. Nån som vet skillnade på länkhastighet och förhandlad länkhastighet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, RonnieL säger:

Systeminformationen på min dator säger att SSD:n har en länkhastighet på 6 Gigabit och en förhandlat länkhastighet på 6 Gigabit, medan HDD:n har en länkhastighet på 6 gigabit och en förhandlad länkhastighet på 3 Gigabit. Nån som vet skillnade på länkhastighet och förhandlad länkhastighet?

Hoppsan! Då får jag ta skeden i vacker hand och äta humble pie. @Axelman och Mactracker har rätt, och jag har fel. :blush: Visserligen är det en blad-SSD vi pratar om, men den går inte via PCIe, utan SATA.

Skillnaden du undrar över är vad datorn kan hantera och vad den för närvarande faktiskt hanterar (det senare är alltså begränsningen i lagringsenheten). Min mini kom också med en 3 Gbps-hårddisk. Av någon anledning snålar Apple på sådant.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...