Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Tar bort filer men det frigör inget utrymme på HDDn


Pretorian

Rekommendera Poster

Nu försöker jag flytta de sista filerna/mapparna som jag har lokalt till min externa HDD men det verkar inte fungera. 

 

Har jag för lite plats lokalt för att ens kunna flytta filer? Jag måste det för att kunna ominstallera annars försvinner ju allt. Jag har nu ca 1GB ledigt på min interna HDD.

 

Moment 22 känns det som. Jag vill alltså flytta viktiga filer innan jag ominstallerar. Kan jag göra det i felsäkert läge? Kommer jag åt min esxterna HDD då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 98
  • Created
  • Senaste svar

Nu har jag 600mb kvar på min hårddisk. Börjar få lite panik. Hur kan jag få ordning på det här utan att förlora massor med filer och bilder? Jag har hundratals GB ledigt på hårddisk och även på Icloud men ändå så tar det slut. Hur gör jag?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför kan jag inte flytta filer? Försöker flytta en mapp på 96mb men inget händer. Det står bara och "beräknar tid". Är mina filer borta nu eller vad händer!?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gissningsvis är din HD så full att systemet drar i handbromsen - du kan vara försent ute.......tyvärr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2018-12-26 på 17:28, Alix säger:

Det ser jättekonstigt ut. Din dator är nästan tom men ändå markeras så mycket utrymme som upptaget. Det har blivit något fel. Jag skulle testa att starta om i recoveryläge och installera om Mac OS X.

Redan i onsdags förra veckan fick du rådet att installera om. Nu är det sannolikt för sent. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok.. jag förstår. Men sista saken nu innan jag ominstallerar.

 

- Kan jag ladda ner filerna från ICLOUD DRIVE till annan dator innan jag installerar om? Det viktiga finns i molnet så jag behöver inte kopiera till annan dator. Kan jag komma åt filerna via min DRIVE online?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, Pretorian säger:

Ok.. jag förstår. Men sista saken nu innan jag ominstallerar.

 

- Kan jag ladda ner filerna från ICLOUD DRIVE till annan dator innan jag installerar om? Det viktiga finns i molnet så jag behöver inte kopiera till annan dator. Kan jag komma åt filerna via min DRIVE online?

Ja, på denna adress i en webbläsare: https://www.icloud.com/#iclouddrive

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ah men super!

Kommer saker försvinna från Drive när jag ominstallerar? Förstår aldrig hur det där fungerar, ibland är det spegling och då kanske Drive tror att jag tagit bort saker och då tar den bort sakerna i molnet. Eller ligger sakerna där i säkert förvar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Pretorian säger:

Ah men super!

Kommer saker försvinna från Drive när jag ominstallerar? Förstår aldrig hur det där fungerar, ibland är det spegling och då kanske Drive tror att jag tagit bort saker och då tar den bort sakerna i molnet. Eller ligger sakerna där i säkert förvar?

Du får gå in och titta vad som ligger där.

Som jag har skrivit tidigare är detta en synktjänst, inte en backup. Det du har, förändrar eller tar bort på en synkad enhet, mac eller ipryl, speglar också vad som finns i Icloud drive.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok. Det jag har i Icloud kommer jag nu åt från en annan dator. Jag laddar ned det till denna så jag har det lokalt. Sen kan jag ominstallera den andra datorn.

 

Men om jag vill använda Drive som en backup... hur gör jag då? HAr inte Apple en sån tjänst eller ska jag välja något annat "märke" för det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar inte gå att ladda ner en hel folder från Drive. Måste jag verkligen markera varje fil? Det är tusentals filer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iCloud drive som backup? Nej. Det är en synktjänst. Backup t ex med Time Machine till en separat disk. Lämpligt med klonad kopia också, Super Duper eller Carbon Copy Cloner.

Mycket finns på vårt forum om säkerhetskopior, flera och minst en i en annan byggnad eller kanske i molnet hos kommersiell aktör.

lite tankar här https://www.macworld.com/article/3301200/data-center-cloud/why-you-shouldnt-rely-on-icloud-drive-for-backups.html  och info här  https://support.apple.com/sv-se/mac-backup

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är där det alltid felar för mig. Förstår aldrig riktigt skillnaden. Jag vill kunna ha allt säkert på något ställe (inte bara hemma).

 

Men jag slänger över allt från Icloud Drive till Google Drive. Där har jag lättare koll på hur det fungerar. 

 

När det är klart så ska jag installera om Mac OS.

 

Men ska jag strunta i Icloud och Icloud Drive på nya installationen? Vill inte ha samma fel igen att allt utrymme försvinner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är faktiskt inte så svårt att förstå detta.

 

iCloud Drive speglar det som finns på datorn.Dvs dom GB som filerna tar plats på datorn tar plats på iCloud drive också.

Det går INTE  att selektivt välja att filen ska ligga antingen på datorn och inte i iCloud eller vise versa.

Utan filen kommer ligga på båda ställen. Tar du bort en fil på datorn så försvinner det från iCloud drive.

 

Men om man väljer detta. Något du skulle ha gjort från början

1548456318_Skrmavbild2019-01-01kl_15_15_52.thumb.png.6f97482cb7e1fe05b0d98604befb6476.png

 

Så kommer aldrig utrymmet på datorn att ta slut eftersom filerna tillslut enbart lagras i iCloud drive.

Men detta är något man inte manuellt styr utan det sköter macOS.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag försöker installera om Mac OS men det krånglar (förstås). Ni får gärna se om ni kan hjälpa mig med det här:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, Stereotypen säger:

Läste du länken jag skickade i din andra tråd??

Ja, tack. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2019-01-01 på 15:00, Pretorian säger:

Det är där det alltid felar för mig. Förstår aldrig riktigt skillnaden. Jag vill kunna ha allt säkert på något ställe (inte bara hemma).

 

Synkronisering: samma version på flera enheter, bygger ofta på en version även i molnet.

Backup: säker kopia som jag inte ändrar.

Se en ny tråd jag startat i Lagring, bränning:  

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för den infon hörni. Ska titta och se hur jag gör.

 

Nu är datorn ominstallerad och uppdaterade till Mojave. Jag stänger nog av Drive och sånt. Vill inte ha att hårddisken äts upp igen.

Apple - It just works  :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

51 minuter sedan, Pretorian säger:

Tack för den infon hörni. Ska titta och se hur jag gör.

 

Nu är datorn ominstallerad och uppdaterade till Mojave. Jag stänger nog av Drive och sånt. Vill inte ha att hårddisken äts upp igen.

Apple - It just works  :)

 

Men det beror på dig och inte Apple

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, lappen71 säger:

Men det beror på dig och inte Apple

Att få en dold mapp som äter upp utrymme är nog ingenting som man har skapat medvetet eller avsiktligt. Det är bara otur. Eller möjligtvis slarv/oförsiktighet.  

Men det är naturligtvis överdrivet att inte våga använda Icloud drive igen på korrekt sätt. 

Fast var och en blir salig på sin tro.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
2018-12-26 på 17:11, Alix säger:

Tror att detta kan vara hjälp för TS om han nu inte redan fixat det 1 månad senare. Edit: Såg nu att han hade blåst rent hddn redan. 

 

Hjälpte mig med liknande problem för några år sen. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...