Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Tar bort filer men det frigör inget utrymme på HDDn


Pretorian

Rekommendera Poster

Jag har ca 5GB ledigt på min flash HDD på min Macbook och jag har tagit bort mängder med GB för att frigöra plats men jag får ingen mer plats.

Senast tog jag bort över 40GB av min säkerhetskopia av min Iphone men det hjälper inte. Fortfarande bara 5GB ledigt.

Papperskorgen är tömd. Måste jag ha något externt program för att ta bort filerna jag redan raderat?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 98
  • Created
  • Senaste svar

Omni har kört igenom sizing men sen då.. hur får jag mer plats? Jag har tagot bort saker som tar ca 50GB men jag får inte mer ledigt. Hur hjälper Omni mig?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

41 minuter sedan, Axelman säger:

Säker start - lätt städning som fixar småstrul. Åtgärd No1 om Macen inte är sig lik.

1. Håll ner Shift under uppstart.

2. Låt datorn jobba klart.

2. Logga in.

4. Starta om som vanligt.

http://support.apple.com/kb/ht1564?viewlocale=sv_SE

Ok.. testar nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

55 minuter sedan, Axelman säger:

Säker start - lätt städning som fixar småstrul. Åtgärd No1 om Macen inte är sig lik.

1. Håll ner Shift under uppstart.

2. Låt datorn jobba klart.

2. Logga in.

4. Starta om som vanligt.

http://support.apple.com/kb/ht1564?viewlocale=sv_SE

Jag har startat i säkert läge men det ger inte mer utrymme. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har precis tagit bort 50GB men var har dom tagit vägen? Det är helt galet att jag bara har några GB ledigt. Jag ska ha minst 50GB.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag läste en gammal tråd om Skivverktyg så jag kör en sån kontroll och ser om något händer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Pretorian säger:

Omni har kört igenom sizing men sen då.. hur får jag mer plats? Jag har tagot bort saker som tar ca 50GB men jag får inte mer ledigt. Hur hjälper Omni mig?

Programmet visar vad som tar plats och var det ligger. Om du är säker på att det kan tas bort kan man markera en fil eller en mapp och sedan trycka på raderasymbolen. Du berättar ingenting om resultatet så jag kan inte råda dig mer än så här.

 

PS. Vad du anser dig ha tagit bort är underordnat vad som faktiskt i nuläget tar plats.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

2 timmar sedan, Alix säger:

Programmet visar vad som tar plats och var det ligger. Om du är säker på att det kan tas bort kan man markera en fil eller en mapp och sedan trycka på raderasymbolen. Du berättar ingenting om resultatet så jag kan inte råda dig mer än så här.

 

PS. Vad du anser dig ha tagit bort är underordnat vad som faktiskt i nuläget tar plats.

Jag tog bland annat bort min säkerhetskopia av min Iphone och den tog 46GB. Jag kan inte hitta den någonstans längre och Omni verkar inte se den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

28 minuter sedan, Pretorian säger:

 

Jag tog bland annat bort min säkerhetskopia av min Iphone och den tog 46GB. Jag kan inte hitta den någonstans längre och Omni verkar inte se den.

Hur tog du bort säkerhetskopian? Via iTunes? Hantera lagring via Systeminformation? Eller annat sätt?

Återkom med en skärmdump över lagringen av Macintosh HD via Om den här datorn->Lagring->Hantera

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, SirKnasen säger:

Hur tog du bort säkerhetskopian? Via iTunes? Hantera lagring via Systeminformation? Eller annat sätt?

Återkom med en skärmdump över lagringen av Macintosh HD via Om den här datorn->Lagring->Hantera

 

Jag tog bort kopian via Om den här datorn Lagring Hantera. 

Ska återkomma med bild men nu vågar jag inte röra datorn för jag kör en Skivkontroll i Skivverktyg. Den har hållt på i fyra timmar men visar ingen ”progress”. Hur lång tid kan det ta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, Pretorian säger:

Jag har startat i säkert läge men det ger inte mer utrymme. 

För att undvika missförstånd, du ska starta i säkert läge och starta om som vanligt ( som instruktionen säger). Då först kan åtgärden få effekt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rensa onödiga filer

 

Det följer med en massa onödiga språkfiler med OS X och program som man laddar ner. Det kan vara 1-2 GB som tas bort med Monolingual. Men se till att spara svenska och engelska!

http://ingmarstein.g...io/Monolingual/

...

Beroende på så kan det finnas 0,5 GB skrivardrivrutiner. Alla kan slängas utom den du använder. Hittas på

Användare/Bibliotek/Printers

...

Garageband kan ha så mycket som 4 GB filer som bara ligger och tar plats. Själva programmet tar kanske 0,5 GB så det är alla ljudfiler som är "boven". Programmet drar man bara till papperskorgen. Ljudfilerna hittas

Användare/Bibliotek/Audio/Apple Loops/Apple/Apple loops Garageband

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur lång tid kan Skivkontroll ta? Det är 256GB Flash. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, SirKnasen säger:

Hur tog du bort säkerhetskopian? Via iTunes? Hantera lagring via Systeminformation? Eller annat sätt?

Återkom med en skärmdump över lagringen av Macintosh HD via Om den här datorn->Lagring->Hantera

 

Så här ser det ut. Det var där jag tog bort 46GB Iphone.

Skärmavbild 2018-12-25 kl. 17.13.14.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan det ha att göra något med ICLOUD DRIVE? Att jag tagit bort saker men det är fortfarande i molnet och därför tas det inte bort?

 

Jag har alltså tagit bort filer på ÖVER 50GB men nu har jag ca 3GB ledigt på HDDn. Jag har kört OMNI, Säker start men inget ger mig mer utrymme. Vad kan spöka?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Pretorian säger:

Kan det ha att göra något med ICLOUD DRIVE? Att jag tagit bort saker men det är fortfarande i molnet och därför tas det inte bort?

 

Jag har alltså tagit bort filer på ÖVER 50GB men nu har jag ca 3GB ledigt på HDDn. Jag har kört OMNI, Säker start men inget ger mig mer utrymme. Vad kan spöka?

Omnidisksweeper är inte i sig till för att frigöra utrymme i första hand, automagiskt, utan det är ett verktyg för att man ska kunna se hur mycket utrymme som upptas på hårddisken och var det ligger. Det finns dock ett verktyg inbyggt som gör att man kan ta bort filer. Dock är det potent och man ska naturligtvis bara veta vad man gör. Om Omnidisksweeper säger att 247 GB är upptaget så är det så. Det spelar ingen roll hur mycket du tror dig ha frigjort. Om kartan och terrängen inte stämmer överens är det terrängen som gäller. Så här ser det ut för min startskiva i Omnidisksweeper:

 

dump.png.2f617c094bd364f5713fd27ce3697e49.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 minuter sedan, Alix säger:

Omnidisksweeper är inte i sig till för att frigöra utrymme i första hand, automagiskt, utan det är ett verktyg för att man ska kunna se hur mycket utrymme som upptas på hårddisken och var det ligger. Det finns dock ett verktyg inbyggt som gör att man kan ta bort filer. Dock är det potent och man ska naturligtvis bara veta vad man gör. Om Omnidisksweeper säger att 247 GB är upptaget så är det så. Det spelar ingen roll hur mycket du tror dig ha frigjort. Om kartan och terrängen inte stämmer överens är det terrängen som gäller. Så här ser det ut för min startskiva i Omnidisksweeper:

 

dump.png.2f617c094bd364f5713fd27ce3697e49.png

Ok. Men hur kommer det sig att jag har 8GB ledigt... tar bort 46GB och sen har 8GB ledigt efter det? Nu har det gått ner till nära 3GB efter att ha kört OMNI och säkert start.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag kollar VISA INFO på min dator står det "DU KAN BARA LÄSA". Betyder det att jag inte har rättigheter att ta bort filer?

Skärmavbild 2018-12-25 kl. 17.59.01.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

28 minuter sedan, Pretorian säger:

Ok. Men hur kommer det sig att jag har 8GB ledigt... tar bort 46GB och sen har 8GB ledigt efter det? Nu har det gått ner till nära 3GB efter att ha kört OMNI och säkert start.

Som sagt, Omnidisksweeper talar om för dig hur mycket du lagrar på din hårddisk och var du lagrar detta. Bry dig inte om vad du tror att du har tagit bort. Leta i stället upp det som tar plats och antingen flytta eller ta bort detta. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Icloud drive tar 150GB. Kan jag ta bort det eftersom det finns i molnet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

25 minuter sedan, Pretorian säger:

När jag kollar VISA INFO på min dator står det "DU KAN BARA LÄSA". Betyder det att jag inte har rättigheter att ta bort filer?

Skärmavbild 2018-12-25 kl. 17.59.01.png

Nej, det betyder det inte. Allt du behöver veta har jag redan skrivit. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, Pretorian säger:

Icloud drive tar 150GB. Kan jag ta bort det eftersom det finns i molnet?

Nej. Det är inte en backup, det är en synkningstjänst. Om du tar bort det från datorn försvinner det från iCloud också. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...