Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Bifoga bild till mail från iPad mini 4


ulbn

Rekommendera Poster

Hur gör man smartast/ enklast ?

 

Ponera att jag sitter i skönaste fåtöljen (vill slippar resa mej och gå till min MacBookPro och fixa det) och skriver ett mail på min Ipad...är i stort sett klar med mailet när jag kommer på att jag vill bifoga en bild i slutet på mailet...jag ville ha med en bild på en säckpipa - men hade ingen egen tagen bild på en sån varken i bland "Bilder", eller bland mina egenfotade 1000-talet bilder i Lightroom CC...Googlade fram en lämplig bild, tog en skärmdump, rensade dumpen från oönskat trash och text så att jag fick en vit bakgrund och la ner den bland "Bilder"

 

När jag skulle bifoga/infoga denna bild till den redan skrivna mailtexten, det var då det "sket sig"..Uppe till höger ca mitt på mailet finns några små symboler...bl a ett GEM - som borde vara den väg jag söker för att bifoga en bild ur bildarkivet...men det funkade inte!! Vafför då??

Klick på Gem-symbolen leder bara till iCloud filer, där jag inte har bilden, och inte till "Bilder"!

 

Ett sätt vore väl att kopiera all skriven text, gå in till "Bilder" och dela bilden med mailfunktionen och klistra in den skrivna texten...(och skicka iväg härifrån, radera mail-utkastet jag skrev först)...men det borde väl gå som jag först ville göra?

 

Nån som har ett tips ( bortsett från att lägga bilden i iCloud filer) ??

v h

Tomtenissen

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du klickar på en tom yta i mejlets skrivyta, får du inte upp en rad där det bl a står ”Infoga bild eller video”? Och om du då klickar på den texten så ska du komma in i bildbiblioteket. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så här gör jag

 

1.   Gå till appen bilder

2.   Markera den bild du vill bifoga 

3.   Klickar på delat symbolen

4.    Då kommer följande bild fram

5.  Klickar på mail symbolen

 

 

A8C6D107-B222-4D3B-BE44-85144E4DB2FC.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, ulbn säger:

Googlade fram en lämplig bild, tog en skärmdump, rensade dumpen från oönskat trash och text så att jag fick en vit bakgrund och la ner den bland "Bilder"

Tryck på bilden i stället och välj "Spara bild" så slipper du en massa jobb med att göra skärmdump och fixa till den. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till ronny ovan: 1)Så funkar det väl om man startar en ny mailsession med att välja en bild som ska mailas, men det var inte det jag frågade, utan förutsättningen var att jag hade först skrivit ett långt mail en A4 sida, och TILL SIST VILL BIFOGA EN BILD GM ATT KLICKA PÅ GEMET

2) och önskad bild finns inte bland mina egna bilder, och jag måste först söka fram en lämplig bild på nätet som jag vill bifoga t mailet

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Mattis.se säger:

Tryck på bilden i stället och välj "Spara bild" så slipper du en massa jobb med att göra skärmdump och fixa till den. 

Din anvisning är alldeles för kortfattad och oklar - föklara bättre,

Det hela börjar alltså för mig med att jag har skrivit ett långt mail en A4 sida, och till sist vill infoga en bild (eller en symbol, en logga en teckning mm) som först måste rensas från oönskat mtrl innan jag mailar. Jag har alltså inte illustrationen i ”Bilder”

 

”Tryck på bilden...” Var? Det gäller alltså inte bara en fotografisk bild, det kan vara många typer av illustrationer, och jag kan inte se hur jag skulle kunna unvika att ”rensa” den från en skärmdump innan jag mailar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

26 minuter sedan, ulbn säger:

Till ronny ovan: 1)Så funkar det väl om man startar en ny mailsession med att välja en bild som ska mailas, men det var inte det jag frågade, utan förutsättningen var att jag hade först skrivit ett långt mail en A4 sida, och TILL SIST VILL BIFOGA EN BILD GM ATT KLICKA PÅ GEMET

2) och önskad bild finns inte bland mina egna bilder, och jag måste först söka fram en lämplig bild på nätet som jag vill bifoga t mailet

av bilden ovan så verkar det som Apple vill att vi skall utgå ifrån bilder och sedan väljer vi medium

 

Jag brukar skriva brevet i Pages först där har du mer ordbehandling än i mail

 

på punkt 2 gjorde jag som @Raphael skrev och det fungerade även om jag tyckte att metoden kändes lite bakvänd

något gem får jag däremot inte upp

 

IMG_5168.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mac är inte som Windows. I Mac används drag & drop mycket mer. Dra helt enkelt önskad bild till önskad plats i mailet. Om från webben så bör du förstås ladda ner den först för att kunna göra som nyss nämnts.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ulbn, du har redan fått lösningen för din situation med ett färdigt mejl: Tryck på en tom yta i ditt existerande mejl, en tom, blank yta där det inte finns någon annan text. (Om du inte har en sådan yta så gör en radmatning så du får fram en tom rad att trycka på). När du trycker på en sådan yta så får du upp en list med flera alternativ, däribland "Infoga bild " etc som jag skrivit. Tryck på den och du får upp en ruta där är inne i Bilder bildbibliotek och kan välja en bild därifrån. 
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, mikaellq säger:

Mac är inte som Windows. I Mac används drag & drop mycket mer. Dra helt enkelt önskad bild till önskad plats i mailet. Om från webben så bör du förstås ladda ner den först för att kunna göra som nyss nämnts.


Fast detta handlar inte om Mac utan om iPad. 
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

19 minuter sedan, Raphael säger:


Fast detta handlar inte om Mac utan om iPad. 
 

Aha, jag ser det nu. :blush:

Är det likadant i en iPad som i en iPhone?

Isåfall är det bara att dutta med fingret där man vill placera bilden och välja "Infoga bild eller video" i menyn som dyker upp. Et voilà!
 

IMG_0735.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mikaelq, ja precis. Det är den metoden som jag har försökt beskriva. :)
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, ulbn säger:

Din anvisning är alldeles för kortfattad och oklar - föklara bättre,

Det hela börjar alltså för mig med att jag har skrivit ett långt mail en A4 sida, och till sist vill infoga en bild (eller en symbol, en logga en teckning mm) som först måste rensas från oönskat mtrl innan jag mailar. Jag har alltså inte illustrationen i ”Bilder”

 

”Tryck på bilden...” Var? Det gäller alltså inte bara en fotografisk bild, det kan vara många typer av illustrationer, och jag kan inte se hur jag skulle kunna unvika att ”rensa” den från en skärmdump innan jag mailar

Mitt svar gällde alltså bara den biten när du ska spara bilden du googlat fram. Du behöver inte göra en skärmdump, bara tryck på bilden för att spara den till din telefon. 

 

Hur du infogar den i ditt mejl har du fått svar om från andra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att spara en bild brukar jag öppna den ensam på en ny sida i Safari för att sedan dutta på dela-knappen längst ner. Välj "Spara bild" så sparas den i Bilder-biblioteket.

 

dela.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och om du av någon anledning inte vill dutta med fingret i mailet så finns en symbol för kamera alldeles intill gemet. Tryck på den så får du möjlighet att bifoga bilder!, alltså inte bara tillgång till kameran.  iOS 12.1.1 är min version

Sven

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

18 timmar sedan, ronny säger:

av bilden ovan så verkar det som Apple vill att vi skall utgå ifrån bilder och sedan väljer vi medium

 

Jag brukar skriva brevet i Pages först där har du mer ordbehandling än i mail

 

på punkt 2 gjorde jag som @Raphael skrev och det fungerade även om jag tyckte att metoden kändes lite bakvänd

något gem får jag däremot inte upp

 

 

..."något gem får jag däremot inte upp"... 

se skärmdumpen nedan

/B

 

 

IMG_0512.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 timmar sedan, sefr säger:

Och om du av någon anledning inte vill dutta med fingret i mailet så finns en symbol för kamera alldeles intill gemet. Tryck på den så får du möjlighet att bifoga bilder!, alltså inte bara tillgång till kameran.  iOS 12.1.1 är min version

Sven

Tack Sven - det var bra att veta!

mvh

/B

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

17 timmar sedan, Raphael säger:

Ulbn, du har redan fått lösningen för din situation med ett färdigt mejl: Tryck på en tom yta i ditt existerande mejl, en tom, blank yta där det inte finns någon annan text. (Om du inte har en sådan yta så gör en radmatning så du får fram en tom rad att trycka på). När du trycker på en sådan yta så får du upp en list med flera alternativ, däribland "Infoga bild " etc som jag skrivit. Tryck på den och du får upp en ruta där är inne i Bilder bildbibliotek och kan välja en bild därifrån. 
 

Bra! Det var oxå ett användbart svar! TAck

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej alla därute

Tack för alla svar bl a från Sven & Raphael - roligt att se att så många vill hjälpa till och lösa ens ibland väldigt elementära problem !

Vi kan nog avsluta den här tråden nu....

Se julkortsbild (eget foto - min copyright!) nedan!

ulbn

Österhus-Julkort.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...