Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vill ha en ny iMac!


RedHead

Rekommendera Poster

Kollar på Blocket dagligen nu för att troligtvis byta upp mig till en nyare iMac med USB 3 eller en som redan har SSD i sig. Hur bedömer ni skillnaden på en iMac från sent 2012 i förhållande till sent 2015 prestandamässigt? Och värde i 1000-tal kronor? :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Det hela slutade med att jag köpte en sen 2015 som var köpt i januari 2017 och med lite bättre processor och 2 Gb Fusiondrive.

På Blocket. Allt känns betydligt trevligare nu ? Jag få köpa lite mer RAM snart också och se sedan om man har behov av en ren SSD extern som startskiva...

 

 

Skärmavbild 2019-01-19 kl. 22.18.49.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 timmar sedan, RedHead säger:

 ...och se sedan om man har behov av en ren SSD extern som startskiva...

 

Varför? Den interna SSD-delen i fusiondriven är flera gånger snabbare än en extern SSD.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Axelman säger:

Varför? Den interna SSD-delen i fusiondriven är flera gånger snabbare än en extern SSD.

ok då vet jag det också ? så då är det bara mer RAM kan behövas då...

Får se hur det ter sig när man skall arbeta lite mer krävande i Adobesviten och vill ha ett antal program öppet samtidigt ?

Den har ju två lediga platser så man ju slänga in åtminstone 2 x 8 till för 2 x 16 är väl betydligt dyrare? Tar gärna emot tips på vart man hittar RAM till bästa pris nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

PS äter allt RAM du kan skaka fram så pula i så mycket du har råd med. Om du slänger in 1x16 kan du komplettera med 1x16 längre fram. Du måste inte ha två identiska minnen. Det sägs att datorn går lite fortare med två identiska men hittills har ingen visat siffror som styrker det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

24 minuter sedan, RedHead säger:

ok då vet jag det också ? så då är det bara mer RAM kan behövas då...

Får se hur det ter sig när man skall arbeta lite mer krävande i Adobesviten och vill ha ett antal program öppet samtidigt ?

Den har ju två lediga platser så man ju slänga in åtminstone 2 x 8 till för 2 x 16 är väl betydligt dyrare? Tar gärna emot tips på vart man hittar RAM till bästa pris nu.

OWC har ett test som visar att prestandan ökar endast måttligt om man har mer än 12 GB RAM. Detta gäller Imac 2012 med FD och Adobe PS CS6. Liknande torde gälla senare Imacar och PS. Med 8 + 16 = 24 GB RAM borde man vara i hamn. OWC säljer i Europa också, se här.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast jag ska dra min käpphäst. Vad jag menade med mitt inlägg är att datorn arbetar snabbare, alltså får med gjort med utgångspunkt från normal funktion. Typ att i stället för 10 moment gör den 11 pga mer eller identiska RAM.

...

Vad OWC visar och vad man i allmänhet pratar om är att MINSKA konsekvensen av BRISTEN på RAM-minne när datorn belastas. Dvs datorn segar pga underskott på RAM och kommer inte upp till 10 utan vinglar omkring vid 6. Visst är det en ökning från 6 till 10 när man stoppar i mer RAM, men det var ju inte grundfrågan.

...

ADOBE gör minnestunga program särkilt PS som kan dra i sig allt RAM om den får. Kör man ADOBE ska man ha OS X Aktivitetskontroll framme och kolla minnesanvändningen regelbundet för att se att man inte har underskott i onödan på RAM.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...