Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vill ha en ny iMac!


RedHead

Rekommendera Poster

Men jag vill ha en så modern som möjligt. Det var ju ett tag sedan senaste modellen kom ut. När tror ni de släpper ny modell? Inte Pro då för den är för dyr för att köpa som hemdator :-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det är mer än fråga  hur länge jag står ut med min 27" från 2010. Ganska seg och fläkten går högt ljud samtidigt som den blir väldigt varm. borde väl göras rent inuti men det verkar så krångligt att plocka isär den och i så fall kunde man ju ändå sätta in en SSD disk men frågan är om det är värt det. Hoppas på att någon skall säga: "kommer med all säkerhet första halvåret nästa år" ? men det kommer kanske ingen att göra då ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En iMac från 2011 (och senare) är bra mycket snabbare än din från 2010. Så köp en (något?) nyare och sätt in en SSD är mitt råd. Har själv en iMac 27 från 2011 med just en SSD. Den funkar alldeles utmärkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

42 minuter sedan, Telly82 säger:

En iMac från 2011 (och senare) är bra mycket snabbare än din från 2010. Så köp en (något?) nyare och sätt in en SSD är mitt råd. Har själv en iMac 27 från 2011 med just en SSD. Den funkar alldeles utmärkt.

hmm kanske kunde vara något att fundera på..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det skiljer i princip 100% i prestanda från 2010 till 2011. Apple gjorde ett jätte tekniklyft. En 2011 med rejält med RAM och SSD är klart duglig än. 2012 kom USB 3 till alla Macar vilket gör att man kan ansluta snabba externa hårddiskar som inte kostar skjortan. Själv köpte jag en 2013 som är en bra kompromiss mellan prestanda och pris.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

36 minuter sedan, Axelman säger:

Det skiljer i princip 100% i prestanda från 2010 till 2011. Apple gjorde ett jätte tekniklyft. En 2011 med rejält med RAM och SSD är klart duglig än. 2012 kom USB 3 till alla Macar vilket gör att man kan ansluta snabba externa hårddiskar som inte kostar skjortan. Själv köpte jag en 2013 som är en bra kompromiss mellan prestanda och pris.

Nu sätter ni myror i huvudet på mig och får lite att i alla fall fundera på och kolla upp lite närmre. Man kommer ju betydlig billigare undan samtidigt som det ju alltid är ett lyft med en sprillans ny iMac i hemmet. Tunn och fin är den som en prydnad dessutom i vardagsrummet. ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, RedHead säger:

Nu sätter ni myror i huvudet på mig och får lite att i alla fall fundera på och kolla upp lite närmre. Man kommer ju betydlig billigare undan samtidigt som det ju alltid är ett lyft med en sprillans ny iMac i hemmet. Tunn och fin är den som en prydnad dessutom i vardagsrummet. ?

Ni kanske vet de bästa ställena att leta efter begagnade Macar också? Man vill ju inte bli blåst. Faktum är att jag blev lite sugen på den nya Minin också ? det verkar vara ett rätt sjysst köp men då får man ju svårt att hitta en riktigt snygg skärm såsom Apples utan att pröjsa en förmögenhet på den också...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, Stereotypen säger:

27" 2010.......kan man inte ha den som skärm från annan mac?'

 

Kanske man kan. Men kan man få den att sluta fungera som dator samtidigt så att man kommer ifrån fläktens susande och värmeutvecklingen också?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

34 minuter sedan, RedHead säger:

Ni kanske vet de bästa ställena att leta efter begagnade Macar också? Man vill ju inte bli blåst. Faktum är att jag blev lite sugen på den nya Minin också ? det verkar vara ett rätt sjysst köp men då får man ju svårt att hitta en riktigt snygg skärm såsom Apples utan att pröjsa en förmögenhet på den också...

 

Vill du ha en ny 27" är lägsta priset 21,000:-. Jag köpte min 2013 via Blocket och hittade en i samma stad som jag kunde kolla in. Du kan ju annonsera här under "Köpes". Gjorde en snabbkoll och det fanns bla en iMac 27" 2015 för 9,000:-. Jag vill ju hellre ha kvar mina tusenlappar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Axelman säger:

Vill du ha en ny 27" är lägsta priset 21,000:-. Jag köpte min 2013 via Blocket och hittade en i samma stad som jag kunde kolla in. Du kan ju annonsera här under "Köpes". Gjorde en snabbkoll och det fanns bla en iMac 27" 2015 för 9,000:-. Jag vill ju hellre ha kvar mina tusenlappar.

Var hittade du en -15 för 9000 kr?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, RedHead säger:

det är mer än fråga  hur länge jag står ut med min 27" från 2010. Ganska seg och fläkten går högt ljud samtidigt som den blir väldigt varm. borde väl göras rent inuti men det verkar så krångligt att plocka isär den och i så fall kunde man ju ändå sätta in en SSD disk men frågan är om det är värt det. Hoppas på att någon skall säga: "kommer med all säkerhet första halvåret nästa år" ? men det kommer kanske ingen att göra då ?

Den kan du uppgradera med SSD och mer RAM (max 16 GB). Inte så snabb, men har du bråttom? Kodar du video?

Guide för hur du byter till SSD med mera finns här (då kan du städa den också).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Öppnar du upp den och städar ur den - byt kylpasta.

En bra kylpasta kan sänka temperaturen med 5-10° bättre mot en dålig. Den Apple en gång har applicerat är utgången sedan länge.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 minuter sedan, Stereotypen säger:

Öppnar du upp den och städar ur den - byt kylpasta.

En bra kylpasta kan sänka temperaturen med 5-10° bättre mot en dålig. Den Apple en gång har applicerat är utgången sedan länge.

Kapar tråden lite: Undrar om jag borde byta den på min mini då? Från 2012. Vid vanlig användning ligger CPU på 45–50 grader och fläkten på stadiga 1800 rpm. Jag har Arctic Silver 5 som kylpasta på tub, borde väl duga? Att den har viss kapacitans borde väl kvitta när det gäller CPU?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@Alix: Tycker absolut du skall byta om du inte gjort det. Nu är ju inte din temp särskilt hög, men kan väl bli skönt att komma ner lite i varv på fläkten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, Stereotypen säger:

@Alix: Tycker absolut du skall byta om du inte gjort det. Nu är ju inte din temp särskilt hög, men kan väl bli skönt att komma ner lite i varv på fläkten.

Tack! Har aldrig kommit på tanken trots att jag har monterat kylpasta i massor av PC-burkar och laptops... :D 

Inte minst kanske det gör nytta när jag kodar film, vilket händer emellanåt, och i7:an är det sprutt i, så den blir varm... :P 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ni vet ingen i Göteborgstrakten som är händig och kan byta till SSD disk m.m utan att det kostar för mycket? 
Känner mig lite osäker på att plocka isär den själv och (har väl bättre grovmotorik än finmotorik. Tjocka fingrar :-)) och har inte verktygen som krävs heller till detta och då måste man ju fixa dom också. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hör med MacForum i Göteborg, eller Kungsbacka, de gör jobbet på ung en timma. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag frågade faktiskt dom i april i år. Fick detta svaret:

Hej Lars!
 
Personligen skulle jag inte lägga så mycket pengar på att uppgradera en så pass gammal dator.
 
Datorn är så pass gammal att vi inte längre kan reparera den, då samtliga reservdelar utgått för den modellen.
 
Du kan få köpa en tredjepart SSD och installera själv om du vill.
 
Prisexempel :
Crucial MX500 250GB 2,5” SSD  999:-
Crucial MX500 500GB 2,5” SSD  1699:-
Crucial MX500 1000GB 2,5” SSD  3399:-
Crucial MX500 2000GB 2,5” SSD  6299:-

 

 Apple Certified Macintosh Technician
 Apple Certified Support Professional

Macforum-Black.png?guid=messagepart%3AINBOX%2F236926-2&type=image%2Fpng&name=Macforum-Black.png&size=6012&dsid=9675232&clientId=DADFD6A9-83BA-4D95-A16C-9CC0A56DF0FD

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 timmar sedan, RedHead säger:

Ni vet ingen i Göteborgstrakten som är händig och kan byta till SSD disk m.m utan att det kostar för mycket? 
Känner mig lite osäker på att plocka isär den själv och (har väl bättre grovmotorik än finmotorik. Tjocka fingrar :-)) och har inte verktygen som krävs heller till detta och då måste man ju fixa dom också. 

Om du köper en iMac  utan SSD kan du köra den externt om den har USB 3. Det är ingen lek att ge sig in i en nyare iMac. Den bästa disken du kan köpa är Samsung 860 EVO och den ger ca 500 MB/s läs och skriv internt och ca 400 MB/s externt. I praktiken märken man ingen skillnad. Då iMacen är stationär är det ett ickeproblem att köra OS X och program från en extern disk. 

...

Om du har en Mac som är några år på nacken så är det absolut ide att satsa på en SSD då datorn känns som den går på anabola efteråt! En SSD är så snabb att den tom kompenserar för brist på RAM. Om RAM inte räcker till skrivs tillfälliga filer till hårddisken. Om man har en mekanisk disk kan datorn bli riktigt slö. Med en SSD kan hanteringen av tillfälliga filer ske blixtsnabbt. Skulle din gamla dator säcka ihop så tar du med dig SSD till nästa dator. Det blir aldrig bortkastade pengar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, Axelman säger:

Om du köper en iMac  utan SSD kan du köra den externt om den har USB 3. Det är ingen lek att ge sig in i en nyare iMac. Den bästa disken du kan köpa är Samsung 860 EVO och den ger ca 500 MB/s läs och skriv internt och ca 400 MB/s externt. I praktiken märken man ingen skillnad. Då iMacen är stationär är det ett ickeproblem att köra OS X och program från en extern disk. 

...

Om du har en Mac som är några år på nacken så är det absolut ide att satsa på en SSD då datorn känns som den går på anabola efteråt! En SSD är så snabb att den tom kompenserar för brist på RAM. Om RAM inte räcker till skrivs tillfälliga filer till hårddisken. Om man har en mekanisk disk kan datorn bli riktigt slö. Med en SSD kan hanteringen av tillfälliga filer ske blixtsnabbt. Skulle din gamla dator säcka ihop så tar du med dig SSD till nästa dator. Det blir aldrig bortkastade pengar.

 Det var ju mycket intressant info Axelman. Min har väl inte USB 3 men om jag köper en som har det så är ju detta en mycket intressant lösning. Kommer den EVO:n med något kabinett så att det bara är att koppla in den? Vet du från vilken årsmodell av iMac usb 3 kom?

2012?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

USB 3 kom 2012. EVO-n kommer så att säga naken och man kan montera den i ett hårddiskkabinett som har USB 3. Eller köpa en extern Samsung T3, som är en komplett lösning med SSD och allt klart.

...

OS X kan installeras på valfri hårddisk som är formaterad för OS X via Skivverktyg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...