Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hur öppnar man .RAR-filer?


Simeon

Rekommendera Poster

Jag har fått en .RAR-fil som jag inte kan packa upp.

Kan det bero på om/att innehållet kanske bara går att öppna i Windows?

 

Har försökt med The Unarchiver, som ju ska kunna klara av det;

I dess flik Arkivformat ska man kryssa för RAR Archive

men det går inte – man får bara upp en ruta om att göra programmet till mitt förval.

Vet du något annat program, eller varför The Unarchive inte fungerar?

Den förvalda appen.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

uppdaterad unarchiver?  version 5.0 av .RAR kanske? tips här: https://www.slant.co/topics/2374/~best-os-x-app-to-unpack-rar-files

sven

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Fast det är ju inte det du vill göra (eller kanske?). Alltså göra programmet till förval för rar. I så fall är det nog bättre att du ändrar i Finder (kringla+i på en fil och sätt "Öppna med...").

 

Kan du  inte bara högerklicka på din rar-fil och öppna i The Unarchiver? Eller dra filen till ikonen i Dock?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Högerklicka/sekundärklicka på filen och välj ”Öppna med” - och där Unatchiver. Fungerar inte det? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstår inte problemet. Man öppnar The Unarchiver, får upp inställningar, väljer Markera allt, och sedan är det bara att köra på. Se dump.

 

dump.png.f6fa111841aab3f857b3a59f67084544.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för snabba svar, alla!

Men problemet kvarstår.

 

Alix:

Så här ser mitt fönster ut (ingen Markera allt-knapp):

 

Markus och Raphael:

Det vanliga sättet fungerar inte. Se bild.

 

Sefr:

När jag "uppdaterade" Unarchiver" så slutade den att fungea, Se bild.

 

MikaelQ:

Jag köpte och installeradeKeka, men även den gick bet. Se bild.

(Det verkar ändå att vara ett bra progam).
 

Unarchiver.png

Kan inte.png

Går inte att öppna.png

Keka.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Re: går inte att öppna:  Jag använder macOS Mojave. Laddar ner Unarchiver från utvecklaren, får valmöjligheter enligt Alex. Kan extrahera .rar-filer.

Råd: avinstallera ditt Unarchiver, kör säker start, starta om, ladda ner programmet, https://theunarchiver.com/, gå till din fil, välj "öppna med unarchiver" som tidigare beskrivet

 

Är den fil du vill öppna från någon ovanlig, hemlig eller ljusskygg plats? är du säker på att det är en .rar-fil?

 

sven

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkar som att filen helt enkelt inte är ett RAR-arkiv. Du kan verifiera det här själv genom att i terminalen öppna filen med en hex-editor och se vad den har för magic number.

 

Starta terminal (skriv "terminal" i Spotlight eller leta upp programmet i Launchpad).

 

Öppna filen i vi (som är en texteditor som följer med macOS):

vi <sökväg>/filnamn <vagnretur>

 

Exempelvis: vi Downloads/inc_chronicles_3d.rar (jag gissar att det är här filen är placerad).

 

Skifta till hex-läge i vi:

:%!xxd <vagnretur>

 

Första raden (efter 00000000:) bör nu inledas med

5261 7221 1a07 00

ifall det är ett RAR-arkiv (5261 7221 1a07 00 är magic number för RAR-arkiv av nyare format). Om du istället hittar

5245 7E5E

så är det en äldre version av RAR-arkivets standard (du kan läsa mer om det på https://www.forensicswiki.org/wiki/RAR).

 

Om ingen av raderna ovanför återfinns är det helt enkelt inte ett RAR-arkiv (dock kanske något annat format, eventuellt kan du hitta någon ledtråd genom att läsa filen som en ASCII-fil och kika på magic number-delen).

 

För att avsluta vi, skriv:

:q! <vagnretur>

 

Avsluta sedan Terminal.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej KristofferL!

 

Jag är visserligen Mac-van, men inte när det gäller Terminalen.

Tack ändå för dina initierade råd!

 

Troligen är det fråga om ett Windowsspel.

 

Varför kan Mac:en (i så fall) inte packa upp filer som innehåller Windowsfiler?

Jag har VMware Fusion och vill kunna hämta hem även Windows-filer.

Skulle jag ha gått öv er till Windowsläget och sedan laddat hem filen, tror du?

Just den aktuella RAR-filen har jag gett upp hoppet om och kastat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 minuter sedan, Simeon säger:

Hej KristofferL!

 

Jag är visserligen Mac-van, men inte när det gäller Terminalen.

Tack ändå för dina initierade råd!

 

Troligen är det fråga om ett Windowsspel.

 

Varför kan Mac:en (i så fall) inte packa upp filer som innehåller Windowsfiler?

Jag har VMware Fusion och vill kunna hämta hem även Windows-filer.

Skulle jag ha gått öv er till Windowsläget och sedan laddat hem filen, tror du?

Just den aktuella RAR-filen har jag gett upp hoppet om och kastat.

 

RAR som format har inget att göra med vilket operativsystem du kör, inte heller vad filen i sig innehåller (du kan packa upp ett arkiv som innehåller filer avsedda för ett annat operativsystem under macOS). Det fungerar likadant under macOS, Windows, Linux, etc. Det jag argumenterade för i mitt förra inlägg var att filen i fråga den här gången förmodligen inte är ett RAR-arkiv, eller en fil som av någon anledning blivit skadad. I så fall kommer det inte att fungera att packa upp den, oavsett vilket operativsystem du kör, ty extraheringsalgoritmen betraktat filen helt enkelt inte som ett RAR-arkiv.

 

Ett enkelt test vore att kontrollera huruvida du kan extrahera någon annan RAR-fil under macOS?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för svar, KristofferL!

 

Jag har samma förståelse som du angående filens innehåll och plattform och jag ska försöka hitta några RAR-filer att ladda hem.

 

Har du någon bra URL där jag kan välja något, vad som helst, att ladda ned, eller du kan kanske packa ett RAR-arkiv och sända mig?

Vi kan lämna detta forum, om du så vill, och du kan tipsa mig om RAR-filer att testa via vanligt mail: simeon.a@telia.com.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

17 minuter sedan, Simeon säger:

Hej och tack för svar, KristofferL!

 

Jag har samma förståelse som du angående filens innehåll och plattform och jag ska försöka hitta några RAR-filer att ladda hem.

 

Har du någon bra URL där jag kan välja något, vad som helst, att ladda ned, eller du kan kanske packa ett RAR-arkiv och sända mig?

Vi kan lämna detta forum, om du så vill, och du kan tipsa mig om RAR-filer att testa via vanligt mail: simeon.a@telia.com.

 

Jag komprimerade en fil som heter "test.txt" med innehållet "test-fil" til test.rar och laddade upp på https://file.io/TUqbSC. Du borde kunna använda den för att experimentera.

 

Edit: Länken dog visst nästan direkt, oklart varför. Provade att ladda upp igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har flera gånger stött på diverse RAR-arkiv som av olika (för mig okända) anledningar strulat att packa upp på Macen. I synnerhet rar-arkiv som består av flera filer.

 Keka är ett av de bättre alternativen, så det kan även jag rekommendera, The Unarchiver, Archiver (men jag kör någon äldre version, numera kostar Archiver rätt mycket pengar tror jag), Dr Unarchiver (innan App store tog bort den pga Malware) är andra jag kört med ganska lyckat resultat. 


The Unarchiver är ofta mer uppdaterad och har fler funktioner direkt från tillverkarens hemsida, där nånstans finns även The Archive Browser har jag för mig. Apples App Store sätter en del begränsningar påstås det. 

 

https://theunarchiver.com/

 

Dock, arkivprogrammen på MacOS kan inte helt ersätta exempelvis Winrar eller 7zip på Windows. Jag kör Windows virtuellt och det är rätt ofta jag får byta till Windowsfönstret för att titta på arkiv, välja vad som ska extraheras (Macprogram vill gärna extrahera allt), var det ska hamna, om jag vill packa solida arkiv med recovery record och kryptering etc. 7zip är ju gratis, jag har länge hoppats på en port till Mac, men det verkar inte bli av. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Två problem här, varav det första borde ägnas mest omsorg i nuläget (det finns fler filer i framtiden som ska tas om hand):

 

1. The Unarchiver.

2. Är det ens en RAR-fil eller är den skadad?

 

Ladda ned The Unarchiver från utvecklarens hemsida. Klart mer fullödig än App Store-varianten. Installera och ta bort den gamla.

 

Om installationen av The Unarchiver nu funkar så lär programmet tala om huruvida RAR-filen är okej eller ej. Två flugor i en smäll. :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för era svar, Alix och Zeth!

 

Jag har laddat ned era förslag men inget av dem går att öppna,

 

 

 

 

 

The Unarchiver går inte att öppna.png

UnRarX går inte att öppna.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

28 minuter sedan, Simeon säger:

Tack för era svar, Alix och Zeth!

 

Jag har laddat ned era förslag men inget av dem går att öppna,

 

 

 

 

 

The Unarchiver går inte att öppna.png

UnRarX går inte att öppna.png

Då har du sannolikt blockerat alla program som inte kommer från App Store. Tillåt dem i Systeminställningar. Se dump.

 

dump.png.8329ca4c9217feb661d3f19b5189d1c9.png

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alix!

 

Min dialogruta ser u som din; "App Store och angivna utvecklare."

För du menar väl att det är det alternativet som ska vara valt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

33 minuter sedan, Simeon säger:

Alix!

 

Min dialogruta ser u som din; "App Store och angivna utvecklare."

För du menar väl att det är det alternativet som ska vara valt?

Ja.

Du har andra problem med din dator. Jag skulle tro att skivbehörighetssystemet har ballat ur.

I dina kläder hade jag gjort en backup och sedan installerat om Mac OS X. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, Simeon säger:

Alix!

 

Läs vad Thomas Ytterberg säger:

http://forum.macworld.se/index.php?showtopic=64194

 

Jag ska försöka med säker omstart så snar jag har tid. Återkommer.

Man kan inte längre reparera behörigheter i nyare macOS.

Men en säker start kan alltid vara bra när man har (skumma) problem. :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 minuter sedan, Simeon säger:

Alix!

 

Läs vad Thomas Ytterberg säger:

http://forum.macworld.se/index.php?showtopic=64194

 

Jag ska försöka med säker omstart så snar jag har tid. Återkommer.

Hade det fungerat hade jag föreslagit det. Möjligheten är borttagen sedan en längre tid.

 

Säker start kan du dock testa, men jag tror inte att det gör någon skillnad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...