Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Använder ni er av PayPal?


Pocahontas
 Share

Rekommendera Poster

Rätt trött på PayPal, och dess falske tvilling.

 

Och det är inte helt lätt att genast veta vem som är vem när mailen kommer.

Berättade ju i en annan tråd att det kom ett mail, som jag i min godtrogenhet faktiskt

trodde att det kom från PayPal.

Det gällde att jag måste aktivera mitt konto jag skaffat (har inte anlitat PayPal tidigare)

Att jag inte aktiverat mitt konto berodde på att jag inväntade en fyrsiffrig kod jag skulle

få via mitt "riktiga bankkort" ty jag hade skapat ett e-kort på 500:-

 

På mina kontobesked kunde jag inte utläsa den fyrsiffriga koden, och jag tänkte att de kommer väl i pappersform om några veckor eller när det nu kommer.

 

Kom flera påminnelser att jag skulle aktivera mitt konto, och jag tänkte att fan vad envetna de är. Lugna er, jag har ingen brådska, ska inte köpa något ännu.

 

Sen hörde man då i veckan om att miljontals kunder bankkort blivit tillgängliga för hackare, och jag blev lite misstänksam.

Skrev om det här, och vår vän i2n2 tipsade mig om en länk till PayPal.

Där stär det i säkerhetsanvisningarna att man skulle passa sig för mail med länkar i, samt att fanns inte mitt namn med i mailet så var det nåt lurt.

 

Skickade genast mina mystiska mail vidare till PayPal, och fick omgående svar att det var inte deras.

Puh, skönt tänkte jag, bäst att gå upp och radera mitt e-kort och skita i PayPal.

 

Nu har det dimt ner fyra fem mail, från "service@PayPal, som skriver att något måste hänt med mitt kontokort, att det förlorats eller bla bla, minns inte vad de skrev.

Men logga in på denna länken och ange ditt lösenord, väl där ska man på nytt lägga in sitt kontonummer mm.

 

Skickade mailen till det som jag hoppas är de "riktiga" PayPal, och svaret kom från dem.

Mailen är inte våra, de är fake...

 

Nu skiter jag i PayPal i fortsättningen, kortet är borttaget, så det är inte helt riskfritt att lämna ut ens sitt virtuella e-kort utställt på några månader

Tar nu bort mitt e-kort hos Apple, vem vet om de hackar sig in där hos .mac.com?

 

Så har ni PayPal, var ytterst misstänksam mot mail ni får därifrån.

 

 

Det här brevet, med alla PayPals loggor mm på var falskt, går inte att se att det är FAKE

 

 

PayPal Verification System!

Dear PayPal Member

 

PayPal is committed to maintaining a safe environment for its community of buyers and sellers. To protect the security of your account, PayPal employssome of the most advanced security systems in the world and our anti-fraud teams regularly screen the PayPal system for unusual activity.

 

Recently, our Account Review Team identified some unusual activity in your account. In accordance with PayPal's User Agreement and to ensure that your account has not been compromised, access to your account was limited.

Youraccount access will remain limited until this issue has been resolved.

This is a fraud prevention measure meant to ensure that your account is not compromised.

 

In order to secure your account and quickly restore full access, we may require some specific information from you for the following reason:

 

We would like to ensure that your account was not accessed by an unauthorized third party. Because protecting the security of your account is our primary concern, we have limited access to sensitive PayPal accountfeatures.

 

We understand that this may be an inconvenience but please

understand that this temporary limitation is for your protection.

 

Should access to your account remain limited for an extended period of time, it may result in further limitations on the use of your account or may result in eventual account closure.

 

Click here to restore your paypal full access

 

 

 

 

 

Thank you for your prompt attention to this matter. Please understand that this is a security measure meant to help protect you and your account.

We apologize for any inconvenience.

 

Sincerely,

PayPal Account Review Department

 

PayPal Email ID PP522

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla även på sådant som brevhuvud. I Mail går man in under <View> --> <Message> --> <Long Headers>. Finns en hel del intressant information.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Du menar på svenska

 

Innehåll>Brev>Långa brevhuvuden ?

Redigerad av Pocahontas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 15 years later...

Hej! Jag har försökt att komma i kontakt med dem, Paypal som ska börja införa avgifter. MEN det är lättare sagt än gjort då de varken svarar på meddelanden eller då jag försökt att ringa. 

 

Vet ni hur man gör? Tydligen måste jag lösa saker som jag iye hittar...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

18 minuter sedan, iDoc säger:

Hej! Jag har försökt att komma i kontakt med dem, Paypal som ska börja införa avgifter. MEN det är lättare sagt än gjort då de varken svarar på meddelanden eller då jag försökt att ringa. 

 

Vet ni hur man gör? Tydligen måste jag lösa saker som jag iye hittar...

Det är väl bara att avsluta kontot?

Alternativt att plocka bort kortet som betalmedel och då kan de inte dra några pengar.

 

MEN, jag har inte hört att det ska kosta. Säkert att du inte råkat ut för phishing?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag bara gick dit, loggade in, hade glömt lösenordet men det var snabbt löst.

Klicka på inställningar, kugghjulet uppe till höger.

Avsluta kontot.

Klart!

 

Tack för påminnelsen. ?

 

paypal.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, iDoc säger:

Hej! Jag har försökt att komma i kontakt med dem, Paypal som ska börja införa avgifter. MEN det är lättare sagt än gjort då de varken svarar på meddelanden eller då jag försökt att ringa. 

 

Vet ni hur man gör? Tydligen måste jag lösa saker som jag iye hittar...

Avgift på inaktiva konton ja. Använder du det noll i avgift.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...