Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Gamla mail ligger kvar lokalt


Linuz M

Rekommendera Poster

Jag har en iPhone med appen mail i som finns med man köper telefon.

Jag kommer åt mailen via iPhone och min dator som har Outlook.

 

jag kör imap på datorn och på telefon.

 

När jag söker mail i alla objekt  i telefon dyker det upp massa gamla mail som jag raderat. Söker jag exempelvis med en punkt får jag fram massa mail jag ej vill ha kvar. Söker med exempelvis en punkt.

Jag ser inte dessa mail i korgarna men när jag söker dyker de upp massa. Trycker jag delete försvinner det men dyker upp igen nästa gång jag söker. Söker jag olästa meddelande i alla korgar kommer det upp massa gammalt. 

 

när jag öppnar några av de gamla som kommit fram står det ”hittades i lokala brevlådor-brevlådan utkast ” exempelvis.

 

Söker jag på liknande sett i datorn i outlook kommer vissa mail upp genomstrukna. Trycker jag delete säger den mailet ej finns och att de ej går ta bort tror jag. Så säger den inte i telefon. 

 

Jag har kontaktat webbhotellet och de kan inte se något på servern och säger det är nåt lokalt i min enhet. Kontaktade även min internetleverantör som jag har en bredbandsmail hos och de säger väl liknande. De säger webbmailen visar isåfall men det gör den inte.

 

Det verkar vara några mail som vägrar vilja försvinna.

 

Jag har provat att ta bort samtliga konton i telefonen och satt dit de igen. Oönskade mail  är fortfarande kvar när jag söker i alla objekt. Jag har dock inte testat tagit bort iCloud kontot i telefon. 

 

De dyker alltså upp jag söker i alla objekt, inte annars.

 

Någon som vet hur jag får bort dessa mail? Jag kan inte se dessa mail i något av korgarna, det är när jag söker bara. 

 

Annars får jag väl ringa Apple och höra!?

 

Tack på förhand om nån vet. 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Supporten på webhotellet testade även att installera thunderburd och outlook hos sig med mitt konto och lösen och då sa han inget gammalt låg kvar å sa problemet troligtvis ligger i min enhet.

 

Fast ligger problemet i min iPhone eller i min dator och dess outlook?

 

Vet någon hur jag får bort dessa mail?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan det vara icloudmail? Kolla mottagaradressen på de hittade mailen. 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gmail är lite speciellt. Mailen hamnar i mappen 'Alla Mail' (logga på med webmail). Sedan är det pekare som används när ett mail pekas ut som nytt, till inkorgen.

Kolla i webmail att de mail som tagits bort inte ligger i 'Alla Mail'. Du kanske har denna mapp i ditt epostprogram och har definierat som en av de mappar som ska synkas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör en mail ifrån bredbandsbolaget (telenor) och 2 ifrån ett webbhotell.

 

jag tycker jag varit ute på webbmailen och kan inte se något. Kollar jag fel?

 

kör alltså outlook i min dator och vanliga mailappen i min iPhone. 

 

Det måste väl kunna gå få bort detta skräp på nåt vis? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, läste fel, jag trodde du hade Gmail, sorry. Imap, rent generellt, är ju bara en spegling av det som finns i webbmailen till mailklient. Så, det är mysko om du hittar gamla mail i klienten men inte i webbmailen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kollar jag i de olika korgarna i min iPhone ser jag inget av dessa men när jag söker mail i min mailklient i telefon dyker de upp. 

 

Går det alltså inte få bort dessa?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Linuz M säger:

Kollar jag i de olika korgarna i min iPhone ser jag inget av dessa men när jag söker mail i min mailklient i telefon dyker de upp. 

 

Går det alltså inte få bort dessa?

 

 

Hur då "söker"?

Ser du inte då vilket konto och i vilken mapp brevet ligger?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ser kontot (mailadressen). 

 

Med söka menar jag att jag går in i mailappen på telefon väljer ”alla inkorgar”.

Ställer mig i sökfältet längst upp skriver något. Exempelvis en punkt och det dyker upp massa gamla mail. 

När jag sedan kollar igenom alla mappar ser jag inget av dessa mail.

Jag får inte bort dom. 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, Linuz M säger:

Jag ser kontot (mailadressen). 

 

Med söka menar jag att jag går in i mailappen på telefon väljer ”alla inkorgar”.

Ställer mig i sökfältet längst upp skriver något. Exempelvis en punkt och det dyker upp massa gamla mail. 

När jag sedan kollar igenom alla mappar ser jag inget av dessa mail.

Jag får inte bort dom. 

 

 

Och om du då väljer ett av dessa, står det inte vilken inkorg det ligger i?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Öppnar jag några av dom blir det helt vitt och ser ingenting. Ibland har jag kunnat se texten i dessa.

 

När jag söker olästa mail får jag fram massa mail jag skickat i januari 2017 exempelvis ,öppnar jag står det ”hittades i lokala brevlådor brevlådan utkast. 

 

jag har kollat i brevlådan utkast men ser inget av dessa å även e andra mapparna i trädet.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Edit:

När jag söker olästa så verkar det som jag kan ta bort dessa. Men när jag söker med en punkt får jag ej bort mail. 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

21 minuter sedan, Linuz M säger:

Öppnar jag några av dom blir det helt vitt och ser ingenting. Ibland har jag kunnat se texten i dessa.

 

När jag söker olästa mail får jag fram massa mail jag skickat i januari 2017 exempelvis ,öppnar jag står det ”hittades i lokala brevlådor brevlådan utkast. 

 

jag har kollat i brevlådan utkast men ser inget av dessa å även e andra mapparna i trädet.

 

 

 

 

Hur många brevlådor som heter "utkast" har du?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 utkast. 

 

Jag har väl 4 mailadresser totalt. 

 

De mail ifrån bredbandsbolagets mail ifrån 2013 verkar vägra försvinna hur jag än försöker.

 

när jag söker över olästa mail i alla inkorgar dyker de upp jäkla massa också. Kan inte se dessa mail i utkast eller i andra mappar. Jäkla jobb ta bort alla. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du i webbmailen söker på ett av de mail som du inte vill ha kvar, hittas det då? (alltså om du skriver in hela ämnesraden som sökning)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 utkast har jag.

 

en mailadress har ingen utkast. 

 

Jag provade idag att söka på olika sätt på webmailen utan resultat. Kan testa igen. 

 

Nån mapp jag saknar? Jag tog bort kontona och satte dit igen för att se om mailen försvann men de gjorde de ej.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testade nu att söka i webbmailen igen. Hittade inte dessa mail. Tycker jag också kollat igenom hela trädet i webmailen just inom den mailen men ser inget av de mailen på webbmailen. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du tar bort kontona, kan man då söka i telefonen? Och hittar du något?

I alla fall på Macen så kan man ha lokala brevlådor som verkligen är lokala, alltså de har inte längre någon koppling till någon mailserver.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur söker man isåfall i telefonen (iPhone) när kontona är borta?

 

Testade nu följande i min dator istället:

jag slog på datorn och gick in i outlook på datorn. Söker mail i outlook på datorn och får fram de som vägrar försvinna. De är genomstrukna. 

När jag för muspekaren över dessa mail står det att de Ligger i Deleted message.

När jag går in i mappen Deleteted message finns inget av dess.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I datorn och mail outlook i deleted och tog bort. Försvinner men kommer liksom tebax.

 

Känns som den beter sig samma i både telefon och i outlook på datorn.

 

så vart ligger problemet tro? Dator eller telefon? Finns det nån mapp i datorn som ska rensas? Jag har PC. Telefonen är iPhone som sagt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Webbhotellet sa han installerade thunderburd och la upp mitt konto i sin outlook och hitta inga mail om jag fatta rätt.

 

Känns helskumt. Apple var inne på att jag skulle nollställa telefonen.

 

hm. Vad tror ni?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Linuz M säger:

I datorn och mail outlook i deleted och tog bort. Försvinner men kommer liksom tebax.

 

Känns som den beter sig samma i både telefon och i outlook på datorn.

 

så vart ligger problemet tro? Dator eller telefon? Finns det nån mapp i datorn som ska rensas? Jag har PC. Telefonen är iPhone som sagt.

Det verkar som om det är något skumt med "din" e-postserver. Om man kör IMAP så ska det försvinna även på servern och inte komma tillbaka.

 

12 minuter sedan, Linuz M säger:

Apple var inne på att jag skulle nollställa telefonen.

 

hm. Vad tror ni?

Eftersom du nu konstaterat problemet även på datorn så skulle det inte hjälpa att göra något på telefonen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De som har hand om servern på bredbandsbolagets mail hävdar att de inte ser några kvarvarande mail på servern. De på bredbandsbolaget testade att skapa nytt mail och sa de raderades som det skulle. Kan ifs ringa å höra igen med dom igen om de verkligen inte ser nåt kvarliggandes.,!?

De sa sist till mig der jag ser på webbmailen är det som finns. Fel på serverrn?

 

Jag bytte ifrån pop till imap för runt 8 månadersedan men ska ju inte vata problem!? Min bredband har alltid haft imap vad jag kan minnas från början. Dock måste jag ta bort mail på webbmailen om de ska raderas av nån anledning. 

 

mitt webbhotell där jag har de andra mailadressen säger samma sak att det är på enheten lokalt. Men varför ser jag då kvarvarande mail då på både dator och iPhone!?

 

Du tror alltså det är nåt med servern? Då är det ju isåfall på 2 servrar .

 

Han hävda dock att han installera thunderburd och ej såg något och att problemet ej ligger på servern!?

 

Hm. Ska jag lägga fokus på de som har hand om servrarna alltså?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dock måste jag ta bort mail på webbmailen om de ska raderas av nån anledning. Räcker alltså inte radera i klienter.  Den har imap.bredband.net och SMTP som utgående. 

 

ska jag testa thunderburd ?

 

jag har spark på telefon. Vet ej hur jag söker i alla inkorgar bara 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...