Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Texten är knappt läsbar på min MacbookAir


Carin

Rekommendera Poster

Hej, jag är sedan två år ägare till en MacBookAir som inhandlades sprillans ny. Har märkt att med varje uppdatering så verkar texten bli ljusare för varje gång. Det är knappt jag ser vad det står på vissa ställen för att det är så ljust grått. Har försökt ändra med det som finns tillgängligt i inställningar utan att lyckas. Är det något speciellt för Apple, och gör man som reklambyråerna, låter alla hemsidor bli så ljust textade att det ibland är omöjligt att fylla i en kupong? Är det fler som upplever samma sak eller kan det vara systemfel på min lilla låda? Får lägga ner skärmen för att läsa vissa saker, bla uppdateringssidan...Tacksam för tips och råd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 minuter sedan, Stereotypen säger:

Bild?

Försökte göra skärmdump och kopiera text, men det blir ju tydligt här så det känns meningslöst. Här läser jag glasklart!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

27 minuter sedan, Carin säger:

Hej Alix, jag har Mac OS High Sierra 10.13.6

 

24 minuter sedan, Carin säger:

Försökte göra skärmdump och kopiera text, men det blir ju tydligt här så det känns meningslöst. Här läser jag glasklart!!

Kan du länka till sidor som du anser vara typiska för ditt problem?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apple ändrade systemtypsnitt för många år sedan, men sen har de inte ändrat typsnitten. De har tagit bort en del skugg-effekter i knappar etc så det har blivit ”plattare” men det påverkar inte läsbarheten för text. Hmm... 

 

Är det bara vissa webbsidor det blir så eller är det alla? Är texten även svår att läsa när du använder vanliga program typ Word eller Pages? 

 

Det kan ju vara så att det är webbsidor som vill använda typsnitt som bara finns i Windows, och det översätts till ett typsnitt i Safari som är svårt att läsa... Det går att ändra i Safari vilka typsnitt den ska köra som ersättare när den inte hittar. 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Försökte skicka en bild men den misslyckades att ladda upp!!! Den sämsta sidan i macen är appstore/uppdateringar, knappt synlig och den tog jag en bild på som inte vill - hur raderar man en uppladdad bild?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

47 minuter sedan, Alix säger:

 

Kan du länka till sidor som du anser vara typiska för ditt problem?

Ledsen, filen vill inte, men det är alltså Appstores egen uppdateringssida, kan inte länka den, men jag kan bara läsa uppdateringarna om jag viker ner skärmen bakåt. Och underst här vid gemet där filändelserna står - de är knappt läsbara för mig...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, Raphael säger:

Apple ändrade systemtypsnitt för många år sedan, men sen har de inte ändrat typsnitten. ...

1999–2014: Lucida Grande

2014–2015: Helvetica Neue (Yosemite) – ej anpassat skärmtypsnitt, flopp

2015–2018: San Francisco

2018–: San Francisco utan subpixelantialiasering (anpassat för retinaskärm och dark mode).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Carin säger:

Ledsen, filen vill inte, men det är alltså Appstores egen uppdateringssida, kan inte länka den, men jag kan bara läsa uppdateringarna om jag viker ner skärmen bakåt. Och underst här vid gemet där filändelserna står - de är knappt läsbara för mig...

Okej. Jag tror att det är en kombination av tre saker:

1. Macbook air har lågupplöst och rätt dålig skärm.

2. De typsnitt som väljs av hemsidesbyggarna är inte lämpliga och/eller för ljusa med dålig kontrast som följd.

3. Dina ögon kan inte kompensera för detta med eller utan lämplig korrektion.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men visst borde det gå att krispa till det hela genom inställningar av ljus, kontrast, vithet och färger? Annars låter det nästan som om skärmen är på väg att lämna in.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Det är inte så att du har lyckats öka kontrasten under Systeminställningar > Hjälpmedel > Skärm?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har problem med att kunna läsa på skärmen pga dålig kontrast och främst, dålig syn. Jag har labbat med Systeminställningar - Hjälpmedel - bildskärm och där kryssat i öka kontrast och minska genomskinlighet. Prova om detta hjälper.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Systemtypsnittet San Fransisco har som sagt funnits med i några år nu, och har man en Macbook Air som är två år så har man inte haft ngt annat systemtypsnitt, så det lär nog inte vara problemet om man upplever att det har blivit sämre. 

 

Skärmen i Macbook Air är bra med bra färgrymd. Den lär inte heller vara problemet om man upplever det blivit sämre, om inte skärmen plötsligt har börjat bli sämre men datorn är ju bara två år... 

 

Men testa med olika inställningar under Systeminställningar - Hjälpmedel som flera har föreslagit.  

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

19 timmar sedan, Raphael säger:

Apple ändrade systemtypsnitt för många år sedan, ...

31 minuter sedan, Raphael säger:

Systemtypsnittet San Fransisco har som sagt funnits med i några år nu, ...

:hihihi:;) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Jag har ungefär samma problem. I tex mail är rubrikerna svarta men texten är ljusgrå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova dessa åtgärder och se om det blir bättre

 

Säker start - lätt städning som fixar småstrul. Åtgärd No1 om Macen inte är sig lik.

1. Håll ner Shift under uppstart.

2. Låt datorn jobba klart.

2. Logga in.

4. Starta om som vanligt.

http://support.apple.com/kb/ht1564?viewlocale=sv_SE

 

Återställa NVRAM - löser småbuggar gällande inställningar typ klocka

http://support.apple.com/kb/HT1379?viewlocale=sv_SE

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...