Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Nergradera OS X?


Dompan1

Rekommendera Poster

Hej,

Jag uppgraderade nyligen från Yosemite till High Sierra. Glömde naturligtvis att kolla vilket OS som funkar till min scanner Canoscan 8800F och Printer Pixma iP4700.

Enligt Canons hemsida verkar Yosemite vara det senaste OS de har drivrutiner till. Är det någon som kan tipsa om det är helt kört för min scanner och printer? Går det att nergradera? (känns förstås helt fel). Eller finns det något annat sätt? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tog du ingen klonad backup innan?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Dompan1 säger:

Vanlig Timemachine backup. Vet inte vad klonad backup är

SuperDuper eller Carbon Copy cloner, är två utmärkta program som gör en klon av din hårddisk

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sefr; Vuescan funkar, men jag skall skanna negativ. Då behöver jag köpa provversionen för en tusenlapp. Nya Canoscan 9000F kostar 2000. Nästa bättre med ny skanner - eller?

Bildinsamling hittar inte skannern, finns det nåt trick, eller är det just pga saknad drivrutin?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

pochahontas; Kan du förklara hur en klonad backup kunde ha hjälpt mig? Du menar att läsa tillbaks Yosemite? Fast jag uppgraderade för att kunna använda Adobe cloud, som inte funkar på Yosemite. moment 22 eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad händer när du ansluter skrivare och scanner och under Systeminställningar->Skrivare och skannrar trycker på + och låter operativsystemet själv identifiera prylarna? Identifieras de rätt? Hittar operativsystemet självt några drivrutiner?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Dompan1 säger:

pochahontas; Kan du förklara hur en klonad backup kunde ha hjälpt mig? Du menar att läsa tillbaks Yosemite? Fast jag uppgraderade för att kunna använda Adobe cloud, som inte funkar på Yosemite. moment 22 eller?

Jag tar alltid dubbla backup innan jag uppdaterar mac OS, klon och Time Machine. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Re: skanner, program för 1000 kr eller ny skanner med program för 2000? Beror väl på om pengar är en trång sektor....

 

Re: moment 22: du kan ju på separat del ha gamla OS och köra dina gamla program därifrån. Dual boot används ju mest för att köra en windowsversion men går ju även för macOS. Andra forum-deltagare kan säkert beskriva hur.  https://www.macworld.co.uk/how-to/mac-software/dual-boot-mac-3659676/

fördel: du fortsätter med program du kan (och gillar). Pris 0 kronor men lite pyssel krävs. Vad ska man annars göra i juletid?

 

men prova först det SirKnasen skrivit

 

sven

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sir Knasen - Med ditt tips hittade iMac iaf skrivaren - tack för det.

Skanner finns bara om man går via Vuescan.

 

Det får nog tyvärr bli ny skanner. Skall först kolla om jag fixar dual boot

 

Tack för all svar - gött att ni finns!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Axelman changed the title to Nergradera OS X?
2018-12-15 på 13:20, Dompan1 säger:

Hej,

Jag uppgraderade nyligen från Yosemite till High Sierra. Glömde naturligtvis att kolla vilket OS som funkar till min scanner Canoscan 8800F

Är det inte dags att skaffa en ny? Gissar att en ny Canoscan slår din gamla med hästlängder. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...