Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Köpa nya Minin ...


Peter 99

Rekommendera Poster

Hej, jag är lite intresserad av att köpa den nya minin som kom nyligen. Men är lite osäker på vilken bestyckning jag skall välja. 128 Gb i minne är tex alldeles för lite vad jag kan förstå. Jag vill ha 16 GB i ram minne samt en 6 kärnig processor med 256 Gb i lagring. Sen är det anslutning till skärm. Har en Eizo som funkar kalas. Som det är nu är den ansluten till min mini med HDMI kabel och en tidig thunderbolt. Datorn är från 2012.

Jag undrar även vad detta kalas kan gå på? Har en budget på cirka 15000 :-

Som vanligt intresserad av er kunskap om Mini.

Tacksam för svar!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Super tack för snabbt svar!! Visste inte att man kunde "bygga" sin egen Mini på Apples sida. Nu vet jag !!?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 timmar sedan, Peter 99 säger:

Hej, jag är lite intresserad av att köpa den nya minin som kom nyligen. Men är lite osäker på vilken bestyckning jag skall välja. 128 Gb i minne är tex alldeles för lite...

Alla nya Macar har en ny typ av SSD-hårddisk som är hysteriskt snabb. Den är cirkus fem gånger snabbare än en vanlig SSD. Så om jag vore du skulle jag sträcka mig efter en 512 GB då det blir svårt och dyrt att uppgradera sen. I grova drag ser det ut så här:

 

Mekanisk hårddisk 100 MB/s läs och skriv

Vanlig SSD 500MB/s läs och skriv

Flashbaserad PCIe-hårddisk 2500 MB/s läs och skriv.

 

Det innebär att allt som involverar hårddisken går lika mycket snabbare. Uppstart av dator, öppna program, filhantering, spara stora filer, flytta stora filer. Det blir som att ha både turbo och kompressor så att säga och äntligen börjar hårddisken, som alltid varit den klart långsammaste komponenten i en dator, att komma i kapp.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hm Axelman det är helt klart så att du har en poäng med storleken på SSD:en. Undrar bara vad det blir i pris?! Det kanske man kan kolla upp med Apple??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för hjälp med anpassning av Minin! Inser att jag behöver spara ett tag till ...?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 minuter sedan, Peter 99 säger:

Tack för hjälp med anpassning av Minin! Inser att jag behöver spara ett tag till ...?

Om du är händig och inte rädd för att skruva i din nya dator kan du byta minne själv vilket torde blir mycket billigare. Säg till om du vill ha en länk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...