Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
kjellan943

Mac Pro byte av hårddisk och installation

Rekommendera Poster

kjellan943

Har en Mac Pro från 2010 som jag skulle vilja få liv i, men börjar tappa hoppet :(

Hårddisken har nämligen gått sönder och jag har ej kvar skivan med tillhörande OS.

Nu har jag köpt hem en digital utgåva av OS X Lion på min PC som jag sedan "mountat" på en ny hårddisk med HFS+ filsystem och även provat på en USB sticka och bränt på dvd+r skiva. Har följt ett flertal olika guider utan att lyckas.

Tar mig den vita uppstarts skärmen och får en blinkade mapp med ett frågetecken i.

Har någon förslag på hur jag ska gå vidare eller gör jag något fel?

Använder mig av ett PC tangentbord för övrigt 😐

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
SirKnasen

Så dina installationsmedium dyker inte upp som bootalternativ när du håller inne alt-tangenten när du startar datorn?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
kjellan943

Nej det händer ingenting

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
SirKnasen

Om inget händer får vi nog anta att datorn inte svarar på alt-kommandot. Testa ett annat tangentbord.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
kjellan943

Testade med ett annat tangentbord nu och fick fram muspekaren men inget annat dyker upp. Kan röra på musen, samt att släden till den optiska enheten skjuts ut när jag trycker f12

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
SirKnasen

Bra, då svarar tangentbordet som det ska men dina installationsmedier är inte bootbara då de inte dyker upp som startalternativ.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
kjellan943

Nej den svarar inte på dessa kommandon. Kan den vara låst på något sätt? Det är en före detta jobbdator och har krävt anslutning till ett specifikt nätverk om jag minns rätt

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
jan.s

Om du skickar ett pm med din adress så skickar jag en bootbar skiva eller ett bootbart usbminne med Lion eller SL.

Redigerad av jan.s

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
SirKnasen

Är det inte lika bra att gå på High Sierra på en gång? Eller vill en äldre version av OSX köras av en särskild anledning?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
kjellan943

Har provat alla möjliga tangentkommandon men tar mig inte längre än till att musmarkören visar sig och där tar det stopp. Låter jag datorn ladda utan några kommandon så uppenbarar sig den berömda blinkande mappen med ett frågetecken på. 

Finns något sätt att reseta den inbyggda mjukvaran på?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...