Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Få ALLT tillgängligt via iCloud? Hur?


Putteman

Rekommendera Poster

Hej

 

Jag har diverse apple enheter, iPhone, iPad, Apple TV, MacBook Air osv. Som router så kör jag en TimeCapsule.

 

På denna TimeCapsule så har jag liggande några hundra GB med filer som man samlat på sig genom åren. Allt från foton, filmer, worddokument, excel, mp3 osv. Självklart inget piratkopierat, utan lagligt material i olika format. Det trista är att detta går ju inte att nå från t.ex. en telefon eller Apple TV. Plus att detta är just nu enda stället det ligger på.

 

Jag har precis uppgraderat iCloud till 2 TB och familjedelning, och tänker att jag vill ha in allting där. För både trygghet och tillgänglighet.

 

Min fråga är helt enkelt, hur gör jag detta enkelt? Jag har loggat in på iClouds webbplats, men hittar liksom ingen given funktion för det?? Jag kör gärna familjedelning osv, och redan idag så är diverse enheter kopplade till iCloud, så jag kan t.ex. se telefonens bilder i MacBooken. Men allt detta material som just nu endast ligger på TimeCapsule, hur får jag rent praktiskt över allt dit?? Jag har t.ex. inte plats ens i MacBooken för det.

 

Hoppas någon har lite tips

 

Tack på förhand

 

/Putteman

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I Icloud kan du ladda upp/synka Dokument- och Skrivbordsmapparna från en mac. That’s it.

Utöver diverse dokumentmappar på Drive.

 

 

”Plus att detta är just nu enda stället det ligger på.”

 

Väldigt sårbart!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

18 minuter sedan, Alix säger:

I Icloud kan du ladda upp/synka Dokument- och Skrivbordsmapparna från en mac. That’s it.

Systeminställningar > Icloud drive > Alternativ... > Se dump:

 

dump.png.7cea037859c14ad1dede994e150d0cae.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hemmadelning för AppleTV'n torde lösa filmer och bilder.Word finns nog inte för ATV. Har du en dator hemma när du är på annan plats kan du använda VPN-funktion eller webdav(finns i OSX server(numera tredjepartsapp)) och ansluta till ditt hemmanätverk från telefon eller dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm, ok.

 

Var inte riktigt sant att allt endast ligger på min TC, har en kopia på en gammal PC också, men den ska på tippen så därav jag vill lösa detta.

 

Ok, iCloud synkar alltså från mina olika enheter, t.ex. MacBook. Men nu vill jag alltså finna något sätt att importera nya filer till iCloud, som inte ligger på någon av enheterna just nu. Är inte det möjligt? Måste allt liksom mellanlanda på macbooken? Känns ju väldigt opraktiskt när det handlar om dessa mängder som jag inte har plats för.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ha dokument och diverse filer på iCloud Drive. Dessa finns då tillgängliga på alla enheter som kör samma Apple ID, och du kan även dela ut mappar och filer till familj eller andra personer. 

 

Bilder har du i iCloud Bilder, då gäller det att du har iCloud bildbibliotek påkopplat i dina enheter. 

 

Filmer/videor kan du ha på iCloud Drive, eller i Bilder, eller i iMovie Theatre (har dock en begränsning för hur långa de får vara). 

 

Musiken har du i iTunes/Apple Music. 

 

Du kan ladda upp till iCloud Drive och till iCloud Bilder på iCloud-webben genom en webbläsare. 

 

Men: ICloud sparar också lokalt i datorn/enheten. Du får en iCloud Drive-mapp i datorn som innehåller samma filer/dokument som iCloud på webben, så att du kan jobba med dina filer/dokument även offline. 

 

Det går att koppla på ”Optimerad lagring”, då sköter iCloud om så att om du får ont om utrymme i dina enheter så lagras äldre filer/de du inte använder så ofta på iCloud istälket för lokalt i enheten. ICloud tar själv hand om vilka filer detta blir, du kan inte påverka detta manuellt vilka som bara ska finnas på iCloud och inte. De får ett moln bredvid sig som man trycker på när man vill ladda ner filen. 

 

Det enklaste sättet är att slå på att du får Skrivbordet och Dokument på iCloud (dessa mappar flyttas till iCloud Drive) och då ”Optimerad lagring”, så sköter iCloud detta själv. Och så lägger du dina dokument som du vill ha dem i iCloud Drive. Dvs du jobbar mot iCloud Drive-mappen. Och låter iCloud sköta om vad som bara ligger i molnet och vad som även ligger lokalt. 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 timmar sedan, Raphael säger:

Ha dokument och diverse filer på iCloud Drive. Dessa finns då tillgängliga på alla enheter som kör samma Apple ID, och du kan även dela ut mappar och filer till familj eller andra personer. 

 

Bilder har du i iCloud Bilder, då gäller det att du har iCloud bildbibliotek påkopplat i dina enheter. 

 

Filmer/videor kan du ha på iCloud Drive, eller i Bilder, eller i iMovie Theatre (har dock en begränsning för hur långa de får vara). 

 

Musiken har du i iTunes/Apple Music. 

 

Du kan ladda upp till iCloud Drive och till iCloud Bilder på iCloud-webben genom en webbläsare. 

 

Men: ICloud sparar också lokalt i datorn/enheten. Du får en iCloud Drive-mapp i datorn som innehåller samma filer/dokument som iCloud på webben, så att du kan jobba med dina filer/dokument även offline. 

 

Det går att koppla på ”Optimerad lagring”, då sköter iCloud om så att om du får ont om utrymme i dina enheter så lagras äldre filer/de du inte använder så ofta på iCloud istälket för lokalt i enheten. ICloud tar själv hand om vilka filer detta blir, du kan inte påverka detta manuellt vilka som bara ska finnas på iCloud och inte. De får ett moln bredvid sig som man trycker på när man vill ladda ner filen. 

 

Det enklaste sättet är att slå på att du får Skrivbordet och Dokument på iCloud (dessa mappar flyttas till iCloud Drive) och då ”Optimerad lagring”, så sköter iCloud detta själv. Och så lägger du dina dokument som du vill ha dem i iCloud Drive. Dvs du jobbar mot iCloud Drive-mappen. Och låter iCloud sköta om vad som bara ligger i molnet och vad som även ligger lokalt. 

 

 

Tackar!

 

Nu klarnade mycket, verkligen. Har försökt importera bilder till iCloud via bilder appen i MacBooken, men då har den sagt ifrån att den saknar hårddiskutrymme. Men via webapplikationen verkar det gå bättre. Toppen ju.

 

Men där kvarstår ett problem. Bilderna jag vill ha dit är sorterade i ett antal hundra mappar. Jag lyckas inte få med liksom alla bilder och mappar på ett bräde? Finns det någon lösning på det? Vill undvika att manuellt behöva skapa hundratals mappar. Vi pratar om ca 20.000 bilder som ska sorteras in isf.

 

Sen har jag fått ett annat bekymmer. Jag har testat lite olika sätt att importera bilderna på till iCloud, för att se om jag kan få med t.ex. mappnamnen. Då har jag importerat något tusental, men då jag inte varit nöjd så har jag sedan gått in i "bilder" (i telefonen om det spelar någon roll) och raderat detta igen från iCloud, för att liksom börja om. När jag sedan vill importera dessa bilder på nytt så säger iCloud att dom redan finns där, så jag kan inte importera dom igen? Men jag har ju valt att radera dom "på alla enheter"? Ligger dom kvar i något minne på iCloud iaf då? Skulle isf liksom behöva kunna rensa helt på något sätt.  iCloud säger alltså att dom finns, men jag kan inte se dom just nu. Skumt.

 

Förstod att det finns olika lösningar på filmerna. Jag har en stor DVD samling, där jag har tagit vissa filmer och gjort en kopia på till datorn i *.mp4 format. Dvs. detta är stora filmfiler, som vore trevligt att kunna nå direkt från appleTV. Detta för att då kan barnen ha ett litet bibliotek med film nåbart den vägen. Var ska jag importera dess på iCloud för att få det nåbart den vägen?

 

Musiken verkar inte heller helt lättlöst. Inga problem att importera med iTunes, men hur gör jag för att kunna nå det via en iPhone sedan? Det verkar som om det idag krävs att man ska prenumerera på Apple Music för att nå detta, men det är jag inte intresserad av. Andra lösningar?

 

Tack snälla!

 

/Putteman

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mappsystem är bara att glömma. Det finns inte i Bilder. Utan du får skapa album som motsvarar mappar. 

 

Angående musik så skulle jag satsa på iTunes Match. Då kommer du får tillgång till musiken som streamning och slipper synka in manuellt på. 

 

https://support.apple.com/sv-se/HT204146

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, lappen71 säger:

Mappsystem är bara att glömma. Det finns inte i Bilder. Utan du får skapa album som motsvarar mappar. 

 

Angående musik så skulle jag satsa på iTunes Match. Då kommer du får tillgång till musiken som streamning och slipper synka in manuellt på. 

 

https://support.apple.com/sv-se/HT204146

 

Ok, tack tack. Ska kolla in iTunes Match.

 

Var ska jag ladda upp alla musik jag har liggande någonstans? Jag provade att importera det i iTunes på datorn, men även iTunes klagar på att det inte finns plats, känns som den tankar det till datorn på något vis.

 

Just detta är lite snurrigt när man kommer från PC världen. Jag gillar skarpt Mac och Apple, men lagring, diskar, mappar osv känns förvirrande. Saknar liksom "utforskaren".

 

Tack igen

 

/Putteman

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ta och läs först hur iTunes match fungera SEN kan du ställa frågor om något är oklart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Programmet Bilder kan tyvärr inte importera en färdig struktur för mappar, utan man måste göra strukturen inuti Bilder. Dvs man får sortera bilderna inuti Bilder, och då läggs bilderna i Bilders egen databas.

Det är samma med iTunes, iTunes har sin egen databas som man lägger in musik i. Och det är den som laddas upp på iCloud genom iCloud Musikbiblioteket. ICloud Musik  når du genom iTunes Match eller Apple Music (i Apple Music ingår iTunes Match). Både iTunes Match och Apple Music är prenumerationstjänster, en avgift till att ha musikbiblioteket på iCloud. Men man måste lägga in låtarna i iTunes först, på Mac:en. Sen kan de laddas upp och uppladdningen sköts automatiskt av iTunes, under förutsättning att iTunes Match eller Apple Music är aktiverat. Så iTunes är gränssnittet. 

Och det som läggs upp genom iTunes det finns på alla enheter med samma Apple ID. 

Här förklaras en del om iTunes Match vs Apple Music. 
https://www.imore.com/apple-music-vs-itunes-match-whats-difference

När det gäller dina egna filmer på iCloud, så rekommenderar jag att du går igenom tjänsten iMovie Theatre. 
https://support.apple.com/kb/PH22941?viewlocale=sv_SE&locale=sv_SE


Mac har ju Utforskaren, det finns i Finder, Klicka på "glada ansiktet" så får du upp ett Finder-fönster där du ser mappar, hårddiskar, genvägar, iCloud Drive, program och så vidare... 

Men vad man behöver komma ihåg det är att vissa program lagrar filer internt i sig själva, som programmet Bilder och iTunes. De har sin egen databas med materialet, det lagras alltså inte i vanliga mappar.


 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bilder som man raderar, raderas inte helt och fullt föränn efter 30 dagar, de läggs i typ en ”papperskorg”, ett album som heter ”Senast raderade”. Så det stämmer att bilderna finns kvar fast de är raderade, för att få bort dem helt måste du tömma albumet ”Senast raderade” om du inte vill vänta 30 dagar på att systemet rensar. 

 

Men om du ändå vill ha bilderna så kan du plocka dem från ”Senast raderade” istället för att radera dem helt för att importera dem igen... 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Film/video kan man även ha i iTunes och hamnar då på alka enheter med samma Apple ID. Lägg in dina hemvideor i iTunes på Mac och de hamnar i TV-applikationen under Hemvideor på din iPhone eller iPad. Men då går du inte direkt till molnet, utan du lagrar först i iTunes i datorn som sedan för över till molnet och synkar enheterna mellan sig. 

 

Om du använder iCloud Drive så får du använda andra media-program än Apples egna. Apples egna media-program (Bilder, iTunes etc) använder alltså sina egna databaser istället för vanliga mappar. 

 

I iCloud Drive kan du lägga bilder, filmer, musik - inte bara dokument. Men Apples egna media-program är gjorda för att lagra media i sina egna databaser. 

 

Det finns mjukvara från tredjepartsleverantörer som spelar upp/hanterar musik, filmer etc. Och som då kan hantera media i vanliga mappar på t ex iCloud Drive, för den som vill ha det mer som i windows. ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2018-12-14 på 17:07, Raphael säger:

Film/video kan man även ha i iTunes och hamnar då på alka enheter med samma Apple ID. Lägg in dina hemvideor i iTunes på Mac och de hamnar i TV-applikationen under Hemvideor på din iPhone eller iPad. Men då går du inte direkt till molnet, utan du lagrar först i iTunes i datorn som sedan för över till molnet och synkar enheterna mellan sig. 

 

Om du använder iCloud Drive så får du använda andra media-program än Apples egna. Apples egna media-program (Bilder, iTunes etc) använder alltså sina egna databaser istället för vanliga mappar. 

 

I iCloud Drive kan du lägga bilder, filmer, musik - inte bara dokument. Men Apples egna media-program är gjorda för att lagra media i sina egna databaser. 

 

Det finns mjukvara från tredjepartsleverantörer som spelar upp/hanterar musik, filmer etc. Och som då kan hantera media i vanliga mappar på t ex iCloud Drive, för den som vill ha det mer som i windows. ?

Aha, tack så mycket för alla möjliga tips! Här kommer mina erfarenheter hittills.

 

Som någon sagt så jobbar ju inte apple med mappar på windowsvis. Mina förutsättningar är alltså ca 18.000 bilder fördelat i nära 300 mappar. Därav mitt ointresse att manuellt skapa varje mapp på nytt.

 

Via webbgränssnittet på iCloud så kunde man ju kopiera över stora mängder. Dock så går det endast att ta en mapp i taget där. Trist.

 

Via "Bilder" på Macen så går det faktiskt att välja "importera" och "granska för import" och markera en mapp jag har som heter "bilder". Det tar rätt lång tid, då datorn tittar igenom alla undermappar, men när granskningen är klar så kan man klicka i "behåll undermappar". Då skapas det faktiskt någon sorts mappar, och alltså inte bara album. Även i "bilder" appen i telefonen så kan man skapa nya mappar. Begränsningen här är att allt verkar mellanlanda på datorn iaf, så jag kan bara ta ett par tre tusen objekt åt gången, då funkar det. Men sen får man ta granska för import osv igen och fortsätta. Tar en del tid, men inte så mycket pyssel där man behöver sitta vid datorn. Så denna metoden har jag testat. Snart är allt över till iCloud, och ska då se om jag lyckas sortera det på ett vettigt sätt.

 

Filmerna och musiken verkar inte lika självklara hur jag ska göra, har testat lite. Är lite av en gammal samlare av skivor, CD, Blu-Ray och DVD. Därför så har jag lagt över en del av det bästa materialet som *mp4 och mp3. Detta vill jag ha tillgängligt på smidigt sätt tänker jag.

 

Att betala för "match" tjänsten för att ha tillgång till mitt eget material känns principiellt fel, även om det inte var så dyrt. Men verkar dock vara enda chansen att få till mp3 tillgång via apple egna gränssnitt. Ska testa att lägga in det i iCloud Drive istället. Men även här blir det lite trist. Kan inte markera många mappar på en gång för att överföra till iCloud Drive, och varje enskilt album ligger i en egen mapp. Får se hur jag gör. Vilken tredjepartsapp är att rekommendera för att spela musik från iCloud Drive?

 

Har inte plats för filmerna på datorn. Går det på något sätt att mellanlanda dom på datorn för att få upp dom till iCloud, och sen radera dom på datorn och dom blir kvar i iCloud? Filmerna går iaf att ladda upp via "bilder" appen i Macen. Problemet är bara att när du ska titta på filmen i t.ex. telefon eller iPad så ser man inte namnet på filen, så filmerna går liksom inte att identifiera. Alltså omöjligt system. Ska testa att gå in i bilder appen och skapa en mapp för varje film, så kanske det går att se namnet på mappen. Funkar isf, men är inte riktigt där än.

 

Ett alt. är att lägga filmerna på iCloud Drive, och titta via tredjepartsappar. Håller just nu på att tanka upp biblioteket på iCloud Drive, men pga långsam hastighet upp så kommer det ta ett par dagar....... Någon som känner till lämplig tredjepartsapp för att kolla filmer från iCloud Drive? Är det VLC som gäller?

 

Ville avrapportera lite hur det går då jag fått god hjälp härifrån. Hoppas någon har svar på ett par frågor ovan. Tänker att det måste vara fler än jag som har samma "dilemma".

 

Kan man förresten anse att alla foton, filmer osv. som man har i iCloud är typ helt säkra? Eller ska man fortfarande hålla på att tanka ner alla ibland på någon disk hemma som ren säkerhetskopia? Hur resonerar folk?

 

Tack tack

 

/Putteman

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att lägga mp3-filer i iCloud drive är inget att rekommendera. Man kan inte enbart ha filen i iCloud drive och inte på datorn. Utan den måste ligga på båda.

iCloud drive är en synktjänst och inte en backup.

 

Vad för princip är det du bryter mot?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Principer för säker lagring (så långt det är praktiskt i alla fall):

 

1. Lagring i datorn = arbetslagring. >

2. Lagring på extra hårddisk via kabel eller nätverk. >

3. Lagring på extra hårddisk via kabel eller nätverk i annan byggnad. >

4. Lagring i molnet.

 

1 är självklar. Om 1 går sönder så har du ändå nummer 2, 3 och 4.

Men om 2 brinner upp så gör 1 det också. Det gör dock knappast 3 eller 4.

Dock kan 1 och 2 brinna upp och 3 kan stjälas eller förstöras på annat sätt.

Då återstår 4. Men molnföretaget kanske slänger ut dig eller går i konkurs.

Det finns många scenarier som gör att 1+2+3+4-metoden är den säkraste.

 

Jag tillämpar den här metoden fullt ut selektivt: 1, 2 och 3 vad gäller allt.

4 får ta emot bilder och videor plus lite annat viktigare som jag väljer ut.

2 uppdateras minst varje dygn medan 3 uppdateras en gång i månaden.

4 uppdateras kontinuerligt via Google foton i mitt fall. Annars selektivt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

26 minuter sedan, lappen71 säger:

Att lägga mp3-filer i iCloud drive är inget att rekommendera. Man kan inte enbart ha filen i iCloud drive och inte på datorn. Utan den måste ligga på båda.

iCloud drive är en synktjänst och inte en backup.

 

Vad för princip är det du bryter mot?

Hmm, det här börjar bli intressant. Känner att jag inte riktigt får grepp om hur allt lirar fortfarande. Om jag t.ex. lägger över flera hundra GB filer på iCloud Drive, men enbart har en liten 128GB mac, då borde väl alla filer hamna mer likt "genvägar" när man kollar i datorn, och så hämtas dom i sin helhet när man använder dom eller? Annars har jag svårt att se någon poäng med stor iCloud. Men jag är först med att erkänna att jag förstår inte allt. Ringde för övrigt ett samtal till Apple supporten och frågade liknande frågor som jag ställt här. Hen var säkert duktigt på mycket, men dessa rent praktiska exempel hade hen inte mycket lösningar på. Bättre svar har jag fått här i tråden.

 

Låter kanske högtravande när jag säger "princip". Men det handlar om att jag har redan köpt musiken (fysiska skivor) och äger alltså en laglig kopia. Sen så väljer jag att betala Apple för lagringsutrymmet på iCloud. Då tycker jag det känns lite märkligt att jag ska behöva betala en gång till för en tjänst som ger mig möjlighet att spela upp filerna. Jag använder ju liksom redan iTunes till att spela upp saker som jag köpt av Apple t.ex., så funktionen finns liksom där. Men kanske är löjligt resonerat av mig. Helt enkelt många som vill ha ens slantar idag, och då känns det "principiellt" viktigt att jag känner att jag får något för pengen, men då har jag inga problem att öppna plånboken.

 

/Putteman

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, Alix säger:

Principer för säker lagring (så långt det är praktiskt i alla fall):

 

1. Lagring i datorn = arbetslagring. >

2. Lagring på extra hårddisk via kabel eller nätverk. >

3. Lagring på extra hårddisk via kabel eller nätverk i annan byggnad. >

4. Lagring i molnet.

 

1 är självklar. Om 1 går sönder så har du ändå nummer 2, 3 och 4.

Men om 2 brinner upp så gör 1 det också. Det gör dock knappast 3 eller 4.

Dock kan 1 och 2 brinna upp och 3 kan stjälas eller förstöras på annat sätt.

Då återstår 4. Men molnföretaget kanske slänger ut dig eller går i konkurs.

Det finns många scenarier som gör att 1+2+3+4-metoden är den säkraste.

 

Jag tillämpar den här metoden fullt ut selektivt: 1, 2 och 3 vad gäller allt.

4 får ta emot bilder och videor plus lite annat viktigare som jag väljer ut.

2 uppdateras minst varje dygn medan 3 uppdateras en gång i månaden.

4 uppdateras kontinuerligt via Google foton i mitt fall. Annars selektivt.

Jag tycker din princip låter säker och vettig, verkligen. Enda nackdelen verkar vara eventuellt lite jobbig att administrera. Men finns kanske bra mjukvara till det?

 

Jag har funderat lite över liknande. Du som verkar klok på detta, vad tror du om följande tankesätt?

 

Jag gillar idén att jobba med filerna i molnet, dvs. där kan man radera, redigera, lägga till osv. Största anledningen till detta är väl att jag fotar och filmer idag mest med telefonen, och då hamnar allt automatiskt i molnet. Plus att det ger alltid senaste versioner och filer automatiskt tillgängligt i alla enheter, Apple TV, iPads osv. 

 

Jag har en disk hemma i min TimeCapsule. Den kommer jag ju åt direkt via Macen. Jag har inte testat än riktigt då jag just nu håller på att fortfarande tanka upp saker till iCloud. Men jag tror mig veta att om man loggar in på iClouds webbsida så kan man väl tanka ner "allt" från iCloud rakt ner på disken? Då hade man ju manuellt kunna gjort det med jämna mellanrum. Ingen stor arbetsinsats, men självklar nackdel att det görs manuellt isf. Finns det möjlighet att schemalägga detta automatiskt kanske?

 

Jag har ett kontor på annan adress. Om jag bara skaffade en extern disk dit, så borde man ju kunna göra samma operation där från min jobb PC?

 

Vad tror du om ovan idé? Vad är största svagheterna?

 

/Putteman

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, Putteman säger:

Jag tycker din princip låter säker och vettig, verkligen. Enda nackdelen verkar vara eventuellt lite jobbig att administrera. Men finns kanske bra mjukvara till det?

 

Jag har funderat lite över liknande. Du som verkar klok på detta, vad tror du om följande tankesätt?

 

Jag gillar idén att jobba med filerna i molnet, dvs. där kan man radera, redigera, lägga till osv. Största anledningen till detta är väl att jag fotar och filmer idag mest med telefonen, och då hamnar allt automatiskt i molnet. Plus att det ger alltid senaste versioner och filer automatiskt tillgängligt i alla enheter, Apple TV, iPads osv. 

 

Jag har en disk hemma i min TimeCapsule. Den kommer jag ju åt direkt via Macen. Jag har inte testat än riktigt då jag just nu håller på att fortfarande tanka upp saker till iCloud. Men jag tror mig veta att om man loggar in på iClouds webbsida så kan man väl tanka ner "allt" från iCloud rakt ner på disken? Då hade man ju manuellt kunna gjort det med jämna mellanrum. Ingen stor arbetsinsats, men självklar nackdel att det görs manuellt isf. Finns det möjlighet att schemalägga detta automatiskt kanske?

 

Jag har ett kontor på annan adress. Om jag bara skaffade en extern disk dit, så borde man ju kunna göra samma operation där från min jobb PC?

 

Vad tror du om ovan idé? Vad är största svagheterna?

 

/Putteman

Jag har svårt att uttala mig om det i detalj då jag inte har testat att redigera bilder och filmer via Icloud Bilder. Kan man det? Eller du menar kanske att du redigerar på en enhet och så synkas ändringen till Icloud?

Jag redigerar emellanåt i Google foton där jag har mina bilder. Det synkas sedan till enheterna. Lagringen där är ju gratis till kostnaden av en aning sämre bildkvalitet (plus att Google sin vana trogen kollar igenom allt och bygger sin AI så). Där finns dock ganska goda redigeringsmöjligheter. De räcker för mig i alla fall.

Att arbeta med andra filer gör jag helt enkelt inte i molnet, jag jobbar med dem från en enhet och sedan säkerhetskopieras den. Utgångspunkten är att du i vart fall ska ha alla filer som du inte kan vara utan enligt någon variant av 1+2+3+4-modellen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du betalar för en tjänst som möjliggör att du kan streama den och slipper synka in den manuellt till dina enheter. 

Du tror väl inte att en tjänst som iTunes match är billig att driva? Nu tycker jag summan är symbolisk. 

 

Det fina med iTunes match är att efter man importerat musiken och den har matchas eller laddats upp kan man fysiskt ta bort den från datorn för att spara utrymme. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

34 minuter sedan, Alix säger:

... Jag redigerar emellanåt i Google foton där jag har mina bilder. Det synkas sedan till enheterna. Lagringen där är ju gratis till kostnaden av en aning sämre bildkvalitet (plus att Google sin vana trogen kollar igenom allt och bygger sin AI så). Där finns dock ganska goda redigeringsmöjligheter. ...

Jag avser Google foton via webbläsare i datorn. För tydlighets skull.

Ibland redigerar jag i appen Google foton på min Iphone också, i och för sig. De ändringarna synkas också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du lägger in filmerna i iTunes på datorn så hamnar de i app:en TV på iPhone/iPad och kan spelas upp därifrån så du behöver inte lägga upp dem direkt på iCloud Drive, det kan skötas inuti iTunes. 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När det gäller att redigera, i Bilder redigerar du bilder och redigeringarna synkas mellan enheterna genom iCloud bildbibliotek. Bilder på Mac kan anropa externa bildredigerare, jag använder Pixelmator, Luminar och Affinity Photo ihop med Bilder. Och ändringarna sparas i Bilder och synkas med alla enheter. 

 

Filmer kan man redigera i iMovie och materialet kan man lägga på iCloud drive, men kom ihåg att Mac-versionen av iMovie är mer avancerad än iOS-versionen, så du kan köra från iOS iMovie till iMovie på Mac, men inte tvärtom. 

 

Och när den är importerad i iMovie så lagras den lokalt i iMovie tills du exporterar. Arbetsmaterialet lagrar du alltså inuti iMovie medan du jobbar med det. 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...