Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Få ALLT tillgängligt via iCloud? Hur?


Putteman

Rekommendera Poster

2 timmar sedan, Raphael säger:

Om du lägger in filmerna i iTunes på datorn så hamnar de i app:en TV på iPhone/iPad och kan spelas upp därifrån så du behöver inte lägga upp dem direkt på iCloud Drive, det kan skötas inuti iTunes. 

 

Tackar!

 

Du har ju både koll och förklarar bra. ? Precis sådär skulle jag önska att ha det. Men ett bekymmer kvarstår då. Jag har ju inte plats att lägga filerna på datorn, utan skulle ju vilja kunna ha dom liggande någonstans i iCloud fast spela upp dom i iTunes. Är det möjligt?

 

Tack

 

/Putteman

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Putteman säger:

Tackar!

 

Du har ju både koll och förklarar bra. ? Precis sådär skulle jag önska att ha det. Men ett bekymmer kvarstår då. Jag har ju inte plats att lägga filerna på datorn, utan skulle ju vilja kunna ha dom liggande någonstans i iCloud fast spela upp dom i iTunes. Är det möjligt?

 

Tack

 

/Putteman

 

 

Ja om du har en extern hårddisk eller Nas som ditt iTunes bibliotek ligger på.

Att enbart ha filer i iCloud Greta och inte på datorn går inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För musik med Apple Music/Match så lagras musiken på iCloud och kan strömmas till enheter. Men det är inte så för egna videos. Filmer man köper eller hyr på iTunes Store kan strömmas, men egna videor lagrade i iTunes laddas ner - strömmas inte. Och kan inte bara finnas på iCloud. Film/video tar upp för mycket kapacitet/bredband. 

 

Om du laddar upp videon till iCloud Drive på webben utan att gå via iTunes, då sköter iCloud Drive om utrymmeshanteringen. Och du har bara det i datorn som får plats, äldre filer får ett moln bredvid sig. Om ”Optimerad lagring” är på. 

 

Men du kan inte spela upp direkt från iCloud Drive, inte ens på en iPhone/iOS. Filmen måste hämtas ner till enheten först och lagras i enheten lokalt, och sen kan du såela upp i något videoprogram. 

App:en Filer på iOS - som låter dig se filerna på iCloud Drive - kan inte spela upp video. 

 

Det finns ingen idealisk lösning för filmer/video. 

 

Det finns iMovie Theatre men det är för kortare snuttar, filmer, trailers som man skapar i iMovie. 

Max 15 min långa. 

https://support.apple.com/kb/PH22941?viewlocale=sv_SE&locale=sv_SE

 

Så för filmer är troligen en lokal nätverksserver bara för film den bästa lösningen, en film-server som alla enheter kör mot. ICloud är inte anpassat riktigt för det än. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så, för att avrunda, Apple erbjuder ingen sådan lösning som TS efterfrågar. Däremot kan man pilla ihop det lite åt det hållet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Alix säger:

Så, för att avrunda, Apple erbjuder ingen sådan lösning som TS efterfrågar. Däremot kan man pilla ihop det lite åt det hållet.

Helt korrekt sammanfattat. Tack så väldigt mycket för hjälp från alla.

 

Just nu håller jag på att fortfarande ladda upp all film till iCloud Drive, men pga långsam "upp" så vill den ha ett par dagar till, och lite semester och så som kommer emellan sedan. Men när allt sådant är klart så ska jag laborera med att hitta någon tredjepartsapp för att spela upp video från iCloud Drive. Gissar att VLC ev. kan vara lösningen på det, finns ju isf både till Apple TV och iOS. Jag tänker att jag skriver i tråden här när jag har resultatet utav det, så kan vi alla lära utav allt möjligt. 

 

Tack så länge

 

/Putteman

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...