Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Sms från och till fel person - familjedelning?


Lotta70

Rekommendera Poster

Hej! Har ett problem som jag inte vet hur jag ska lösa... när vi sms:ar inom familjen så blir det fel ganska ofta. Om X sms:ar mig så ser det ut som det kommer från Y och tvärtom om Y tex hunnit ringa mig mellan.Vi har iCloud familjedelning - kan det ha ngt med det att göra? Hoppas på hjälp...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror inte att det har med familjedelning att göra. Däremot om telefoner och nummer bytts inom familjen kan det säkert bli så här. Kolla också Kontakter så att uppgifterna där stämmer och inte är överlappande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du får kolla under inställningarna på varje enhet vad som används för att starta en konversation.

Titta under Inställningar - Meddelanden - Skicka och ta emot.

Under "Börja nya konversationer ska enbart personens telefonenummer vara markerat.

Samma sak under "Du kan ta emot......" Ska enbart telefonnummer och personens mail vara aktiverat.

 

Tråkigt nu gamla konversationer är bara att ta bort för dom kommer fortsatta vara fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Menar du iMessage eller SMS? Den synkar ju mellan enheter också för SMS. Så här gäller det att verkligen gå igenom alla inställningar av Apple ID, telefonnummer och även uppgifter som finns i Kontakter. 

 

Har enheterna flyttats omkring inom familjen? Då skulle jag börja med att rensa dem och ställa in dem som nya enheter, för att minimera problem. 

 

Troligen är det gamla inställningar som hänger kvar i dem nu som stökar till det, och därför kan det vara bra att rensa och ställa in allt på nytt. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...