Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Samuel Nyberg: Apples jakt på ören att spara börjar bli pinsam


Nyhetsroboten

Rekommendera Poster

Jag funderade på detta igår. Med anledning av att yngsta dottern funderade på en trådlös laddare till sin Xr. Både denna och snabbladdning ger dock ganska hög värmeutveckling och kan därmed slita på batteriet. På så vis kanske Apple bäddar för färre reklamationer genom att skicka med långsamma laddare. Utöver att spara pengar, alltså. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl inte heller alla som vill ha en större och tyngre laddare att släpa på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 minuter sedan, Alix säger:

Jag funderade på detta igår. Med anledning av att yngsta dottern funderade på en trådlös laddare till sin Xr. Både denna och snabbladdning ger dock ganska hög värmeutveckling och kan därmed slita på batteriet. På så vis kanske Apple bäddar för färre reklamationer genom att skicka med långsamma laddare. Utöver att spara pengar, alltså. 

 

Min tanke också

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

38 minuter sedan, Alix säger:

Jag funderade på detta igår. Med anledning av att yngsta dottern funderade på en trådlös laddare till sin Xr. Både denna och snabbladdning ger dock ganska hög värmeutveckling och kan därmed slita på batteriet. På så vis kanske Apple bäddar för färre reklamationer genom att skicka med långsamma laddare. Utöver att spara pengar, alltså. 

Värme = energiförluster. Om man gör miljoner laddare per år blir det skillnad i slutändan. Ett litet steg att vara lite grönare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 minuter sedan, Axelman säger:

Värme = energiförluster. Om man gör miljoner laddare per år blir det skillnad i slutändan. Ett litet steg att vara lite grönare.

Bra synpunkt! :yeahbaby: 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

19 minuter sedan, Axelman säger:

Värme = energiförluster. Om man gör miljoner laddare per år blir det skillnad i slutändan. Ett litet steg att vara lite grönare.

Det är svårt att räkna på värmeförluster.

Säg att du laddar på 1 timme med 4W värmeförlust så blir det 4Wh.

Säg att du laddar på 4 timmar med 1W värmeförlust så blir det också 4Wh.

Men prylen känns mycket varmare i det första fallet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, Telly82 säger:

Det är svårt att räkna på värmeförluster.

Säg att du laddar på 1 timme med 4W värmeförlust så blir det 4Wh.

Säg att du laddar på 4 timmar med 1W värmeförlust så blir det också 4Wh.

Men prylen känns mycket varmare i det första fallet.

Bra synpunkt, del 2! :yeahbaby:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Bra synpunkter på detta. Alternativ nummer 3 är också sannolikt. Spoiler:

 

Spoiler

Nummer 3: Apple vill slopa trådladdning helt och hållet och väljer därför att inte vänja köparna vid snabbladdning.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...