Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Problem med AirPlay anslutning av högtalare


Robert.E

Rekommendera Poster

Hej, jag köpte nyligen två högtalare ur Bang& Olufsens multiroomserie som är tänkta att bli grunden till ett system hemma. Båda enheterna är kompatibla med AirPlay 2 och kommer upp i listan över tillgängliga enheter när jag trycker på AirPlay symbolen. Men när jag försöker ansluta till högtalaren ombeds jag slå in en fyrsiffrig kod som ska visas på enhetens display vilket naturligtvis inte är möjligt eftersom högtalaren inte har någon display.

Har även försökt att installera dom i Home appen men resultatet blir det samma, jag måste ange en kod för AirPlay för att komma vidare. Hur kommer jag förbi detta, använder en IPhone SE med senaste uppdateringen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du ska slå in en kod är det inte Airplay utan Bluetooth. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vänligen återkom med modellbeteckning på högtalarna för att underlätta för mig att hitta rätt bruksanvisning att läsa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, lappen71 säger:

Om du ska slå in en kod är det inte Airplay utan Bluetooth. 

Nej det är inte via bluetooth. Samma krav på kod kommer upp när jag ansluter något (IPhone, IPad) till min Apple TV 4K, men då finns koden på TV’n.

 

1 timme sedan, SirKnasen säger:

Vänligen återkom med modellbeteckning på högtalarna för att underlätta för mig att hitta rätt bruksanvisning att läsa.

Högtalarna är Beosound 2 (2:nd gen. med Google assistant) och en Beoplay M3. Men du hittar inget om detta i manualerna, dom är väldigt ”sparsamt” skrivna. Dessutom tror jag inte felet ligger på den sidan, min frus IPhone XR kan ansluta utan kod så felet måste vara någon inställning i min IPhone.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova stäng av bluetooth på enheten och/eller i telefonen så du vet att det verkligen är via nätverket och Airplay du ansluter.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, jag får prova ikväll. Men jag tror knappast det är bluetooth för den stora högtalaren dyker aldrig upp i listan över bluetooth enheter, bara i AirPlay listan. Vet inte om blåtanden är aktiv på den och hittar inget i manualen om hur man slår av och på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har provat nu men det gör ingen skillnad med bluetooth avstängd. Men det var inte väntat heller eftersom frugans iPhone kan ansluta via AirPlay med blåtanden på och utan att behöva slå in en kod. Så det måste vara något med min iPhone som gör att det krävs en kod, samma sak när jag ansluter den till Apple TV men då har jag koden på TV skärmen. Lite konstigt är att jag kan ansluta med AirPlay till min Denon mediaspelare utan att behöva slå in en kod.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag löste problemet till slut. Efter att ha lagt in Apple TV som hub i hem appen och därmed aktiverades AirPlay2, så kan alla enheter ansluta till högtalarna och styra dom som ett multiroom system. Bra att veta om någon annan får samma problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...