Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Sms från Klarna(?)


boevil

Rekommendera Poster

I förmiddags fick jag sms, från klarna:

Citat

Din kod: xxxx. Skriv in koden för att fortsätta.

Eftersom jag inte fattade vad det var så ringde jag Klarna. De verkade inte heller veta vad det var. 

Är det nån här som vet?

Är det nån som försöker handla med mitt klarnakonto?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

fick något liknande, från Pay Pal..bluff..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

31 minuter sedan, Pocahontas säger:

fick något liknande, från Pay Pal..bluff..

Jo jag antar det, men eftersom jag inte hade någonstans att mata in koden. Så undrar jag om det är någon slags säkerhetsspärr o någon som försökt skapa ett konto i mitt namn?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag börjar bli lite paranoid... tror jag, efter ett antal händelser.

1. För några veckor sedan skulle jag signera mina betalningar på Nordea med mitt BankID . När jag signerat hände inget, när signerat igen hände inget. Så jag ringde Nordea o de såg att jag hade osignerade betalningar. De bad mig signera igen,  nu gick det. (Mina besparingar finns kvar)

2. Också några veckor sedan, fick jag ett Mail som verkade komma ifrån mitt egna konto. Av mailet framgick att mitt mailkonto var hackat och att jag var en ”pervers djävul” och om jag inte betalade 700$ i bitcoin skulle diverse spridas till alla på min maillista.

3. Den här veckan när jag sitter framför datorn så poppar det upp ett meddelande om att det finns en ny version av Adobe flash som jag uppmanas ladda ned. Jag har använt flash för länge sedan, men inte på den här datorn.

Kanske hängde det med när jag bytte dator?- malware bytes hittade inget.

4. Och så idag det här märkliga sms:t.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, boevil säger:

 

2. Också några veckor sedan, fick jag ett Mail som verkade komma ifrån mitt egna konto. Av mailet framgick att mitt mailkonto var hackat och att jag var en ”pervers djävul” och om jag inte betalade 700$ i bitcoin skulle diverse spridas till alla på min maillista.

 

 

Det där kommer av att de hackade Facebook för några år sedan, där fick de tag på din e-postadress och ditt Facebookskontos lösenord. Eftersom folk ofta har (hade?) samma lösenord på flera ställen så låtsas de att de hackat ditt e-postkonto. Men det har de inte. De har inte heller tillgång till varken dina e-postkontakter eller Facebookvänner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

48 minuter sedan, Telly82 säger:

Det där kommer av att de hackade Facebook för några år sedan, där fick de tag på din e-postadress och ditt Facebookskontos lösenord. Eftersom folk ofta har (hade?) samma lösenord på flera ställen så låtsas de att de hackat ditt e-postkonto. Men det har de inte. De har inte heller tillgång till varken dina e-postkontakter eller Facebookvänner.

Jag var inte speciellt orolig, men det hade väl skapat problem om det hade skickats obscena bilder till mina kontakter… som till synes kom från min mailaddress.

Jaf har inte Facebook… tror jag ;) om jag inte blev lurad till det när Telia skulle ge mig "gratis spotify"- haken var att man måste ha Facebook-konto… vilket jag fattade halvvägs in i registreringsprocessen. Jag fattade aldrig vad/om jag registrerat mig till nåt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, boevil säger:

Jag var inte speciellt orolig, men det hade väl skapat problem om det hade skickats obscena bilder till mina kontakter… som till synes kom från min mailaddress.

Jaf har inte Facebook… tror jag ;) om jag inte blev lurad till det när Telia skulle ge mig "gratis spotify"- haken var att man måste ha Facebook-konto… vilket jag fattade halvvägs in i registreringsprocessen. Jag fattade aldrig vad/om jag registrerat mig till nåt.

 

De där utpressningsmailen kommer rätt ofta, de måste ha skickat ut miljontals verkar det som, en del på usel svenska och många på engelska..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...