Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Problem med surround ljud


TSD00

Rekommendera Poster

Jag har en Mac Mini 2018 som är kopplad till en Samsung TV (har testat både med HDMI och Thunderb.). TV'n är i sin tur kopplad via optisk kabel till en Pioneer VXS 527-förstärkare. Jag får inte 5.1-ljudet att fungera. Det verkar som att datorn endast tror att TV'n har två högtalare och skickar inte signalen vidare till förstärkaren och surround är utgråat i Sound/MIDI-menyn.

 

Jag har en PS4'a kopplad på samma vis och där är det inga problem att få 5.1 att fungera.

 

Någon som vet hur man löser detta?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Normalt har du bara 2-kanals ljud ut ur minin tills du spelar upp surroundkällor.

Har du testat att spela upp surroundfilmer med DolbyDigital/DTS ljud i exempelvis VLC?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för svar. Ja, jag har testat 5.1-filmer i VLC men det blir endast i stereo.

 

I min förra setup med en äldre Mac Mini kopplad via HDMI direkt till förstärkaren så fungerade det att välja surround. Jag har sedan dess bytt TV och då blev den annan lösning på kopplingarna.  

 

Obegripligt att Macen bestämmer åt mig att jag endast ska kunna välja stereo och inget annat i inställningarna.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det av någon särskild anledning du valt att koppla dator->TV->receiver istället för dator->receiver->TV?

Förstärkaren har ju HDMI-växlare. Och varför optisk kabel mellan förstärkaren och TV:n? Pioneer VXS 527 ska ju ha HDMI ARC (audio return channel)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...