Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Uppdatera programvaran på gammal Mac


litenmalin

Rekommendera Poster

  • Svars 85
  • Created
  • Senaste svar

Om du har 10.9 så har du Mavericks. Lion är 10.7. El Capitan är 10.11 och den ska fungera på din Mac. El Capitan hittas i App Store om man söker efter det. :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

17 timmar sedan, Raphael säger:

Nej inte Lion, utan El Capitan! 

Och den ska du kunna hämta ner härifrån inuti App Store på din Mac. 

https://itunes.apple.com/se/app/os-x-el-capitan/id1147835434?mt=12

 

 

Nu hittade jag tack vare länken du delade :) Tack! 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

17 timmar sedan, Raphael säger:

Om du har 10.9 så har du Mavericks. Lion är 10.7. El Capitan är 10.11 och den ska fungera på din Mac. El Capitan hittas i App Store om man söker efter det. :) 

Så när den här versionen är installerad så ska jag kunna installera High Sierra? Eller drömde jag det? ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

High Sierra går inte på en mid 2009 Macbook, din dator är tyvärr för gammal. Men El Capitan är ett nyare system än vad du har idag. Och Lightroom 6 fungerar på den. Men inte Adobe Creative Cloud 2019, det kräver minst 10.12 Sierra. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

18 timmar sedan, litenmalin säger:

Nu har jag hittat min mac på apple, men kan inte klura ut hur jag ska bete mig för att hitta en nedladdning. Dessutom visade det sig att den inte alls är en 2010 utan en "MacBook Pro (17 tum, mitten 2009)"

Den klarar 8 GB RAM-minne vilket rekommenderas starkt då nyare OS X tar ganska mycket RAM-minne bara för att finnas. Den såldes med 4 GB RAM vilket var snålt redan då. 8 GB RAM måste anses vara minimum idag för vanlig dator hantering. Modernare bildredigering kan ta mer än så. 

...

En modern SSD-hårddisk hjälper till här då den kan hantera tillfälliga filer med blixtens hastighet om RAM-minnet skulle ta slut. Upplevelsen kan bli som om man hade 12 GB RAM med konventionell seg hårddisk.

...

Men har man en Mac från 2009 är det verkligen hög tid att byta upp sig. Det är inte värt att kosta på en så gammal burk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Raphael säger:

High Sierra går inte på en mid 2009 Macbook, din dator är tyvärr för gammal. Men El Capitan är ett nyare system än vad du har idag. Och Lightroom 6 fungerar på den. Men inte Adobe Creative Cloud 2019, det kräver minst 10.12 Sierra. 

Det låter ju bra ändå för det var ju lightroom jag var ute efter :) Tack så mycket för hjälpen! Jag håller på att ladda ned El Capitan nu :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, Axelman säger:

Den klarar 8 GB RAM-minne vilket rekommenderas starkt då nyare OS X tar ganska mycket RAM-minne bara för att finnas. Den såldes med 4 GB RAM vilket var snålt redan då. 8 GB RAM måste anses vara minimum idag för vanlig dator hantering. Modernare bildredigering kan ta mer än så. 

...

En modern SSD-hårddisk hjälper till här då den kan hantera tillfälliga filer med blixtens hastighet om RAM-minnet skulle ta slut. Upplevelsen kan bli som om man hade 12 GB RAM med konventionell seg hårddisk.

...

Men har man en Mac från 2009 är det verkligen hög tid att byta upp sig. Det är inte värt att kosta på en så gammal burk.

Du har rätt och jag håller med. Jag håller på att ladda ned El Capitan nu och ska se om jag kan få till Lightroom, för det var det jag var ute efter. Jag använder ju bara mn Mac till bildredigering så fungerar den till det även i fortsättningen så är jag nöjd :). Om inte så får min fina Mac gå i pension nästa år :) Tack så mycket för all hjälp?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, litenmalin säger:

Det låter ju bra ändå för det var ju lightroom jag var ute efter :) Tack så mycket för hjälpen! Jag håller på att ladda ned El Capitan nu :D

Se nu till att du har gott om plats på din hårddisk. Ett nytt OS X med alla nyare programversioner äter utrymme. Räkna med att ha minst 20 GB ledigt när du är klar då OS X kräver en del utrymme för processer i det dolda som indexering och defragmentering, läsning och skrivning av tillfälliga filer/chachefiler. Mellan 20 och 10 GB ledigt är farozonen där datorn kan börja sega ihop på allvar. Under 10 GB ledigt är det mest tur om den överhuvudtaget fungerar….. Så i praktiken bör du inte gå under 50 GB på en mekanisk hårddisk för att den ska fungera bra och ha skvalpmån....:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Axelman säger:

Se nu till att du har gott om plats på din hårddisk. Ett nytt OS X med alla nyare programversioner äter utrymme. Räkna med att ha minst 20 GB ledigt när du är klar då OS X kräver en del utrymme för processer i det dolda som indexering och defragmentering, läsning och skrivning av tillfälliga filer/chachefiler. Mellan 20 och 10 GB ledigt är farozonen där datorn kan börja sega ihop på allvar. Under 10 GB ledigt är det mest tur om den överhuvudtaget fungerar….. Så i praktiken bör du inte gå under 50 GB på en mekanisk hårddisk för att den ska fungera bra och ha skvalpmån....:)

Och det var där det sket sig *skrattar* Jag ger nog upp hoppet om att fortsätta bildredigera med mer avancerade program på den här maskinen för det blir för komplicerat?. Den är smetfull som det är tyvärr. Jag ska skaffa ytterligare en hårddisk och ladda ned enbart bilderna på från iphoto och se hur det blir. Där kommer dt ju frigöras en hel del plats då det ligger typ 34963 bilder där ??

Tack snälla för all hjälp och svar. Det löser sig på något vis :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 minuter sedan, litenmalin säger:

Och det var där det sket sig *skrattar* Jag ger nog upp hoppet om att fortsätta bildredigera med mer avancerade program på den här maskinen för det blir för komplicerat?. Den är smetfull som det är tyvärr. Jag ska skaffa ytterligare en hårddisk och ladda ned enbart bilderna på från iphoto och se hur det blir. Där kommer dt ju frigöras en hel del plats då det ligger typ 34963 bilder där ??

Tack snälla för all hjälp och svar. Det löser sig på något vis :D

:lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Raphael säger:

High Sierra går inte på en mid 2009 Macbook, din dator är tyvärr för gammal. ...

Det stämmer inte och det redogjorde jag för redan i inlägg nummer sex i denna tråd. Sedan stack tråden iväg så pass att TS tror sig ha drömt detta. Jag kör High Sierra på min gamla Imac från 2008:

 

dump.jpg.fa152184d2f1627322ce598b527ed65a.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, Alix säger:

Det stämmer inte och det redogjorde jag för redan i inlägg nummer sex i denna tråd. Sedan stack tråden iväg så pass att TS tror sig ha drömt detta. Jag kör High Sierra på min gamla Imac från 2008:

 

 

Att det med visst hackande går (verkar gå?) att köra innebär inte att det är supporterat eller rekommenderat. :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

56 minuter sedan, Telly82 säger:

Att det med visst hackande går (verkar gå?) att köra innebär inte att det är supporterat eller rekommenderat. :) 

Nej, det har jag heller inte påstått. Däremot invänder jag mot att det inte skulle gå. Ska jag filma Imacen som bevis?

 

Edit: Fast support finns från snubben som tillhandahåller ”hacket”. Ett litet patchprogram. ^_^ 

 

dump_2.png.accbbbc55102780c3575bfcf9c5e48bd.png

 

dump_1.png.ac349ee5949c0049b6cd81f8d2eaca6f.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, Alix säger:

Nej, det har jag heller inte påstått. Däremot invänder jag mot att det inte skulle gå. Ska jag filma Imacen som bevis?

Du fejkar säkert filmen. :devil: 

 

Nej då, det funkar förmodligen rätt bra. Men jag är rädd att det finns funktioner som inte fungerar (bra) i den nyare programvaran på den äldre hårdvaran.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Telly82 säger:

Du fejkar säkert filmen. :devil: 

 

Nej då, det funkar förmodligen rätt bra. Men jag är rädd att det finns funktioner som inte fungerar (bra) i den nyare programvaran på den äldre hårdvaran.

Helt riktigt, det finns ”trade offs” som man måste överväga. Exempelvis måste man stänga av SIP. Och vissa datorer klarar inte allt, i vissa datorer slutar WiFi fungera. Man får problem med Isight på andra. APFS stöds endast via ytterligare ett hack, denna gång i EFI. Och programvaran måste förstås få stöd från både mjukvara och hårdvara, som du skriver. Buggar lär finnas. Bäst är förstås en ny dator. Men har man inte möjlighet till det kan således detta vara en potentiell lösning. Men sedan får man inte ha tummen mitt i handen heller...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

High Sierra på så gamla datorer är inte supportat av Apple, och som vi ser så behövs en massa trixande med både skohorn och hammare för att få in det och dessutom fungerar datorn inte så bra sen för flera funktioner försvinner osv. Så detta med att det skulle gå är väl helt enkelt väldigt relativt, det blir inte full funktionalitet. Visst man kan stoppa in en Ferrari-motor i en liten Fiat 500 men bra blir det inte. :)
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 minuter sedan, Raphael säger:

High Sierra på så gamla datorer är inte supportat av Apple, och som vi ser så behövs en massa trixande med både skohorn och hammare för att få in det och dessutom fungerar datorn inte så bra sen för flera funktioner försvinner osv. Så detta med att det skulle gå är väl helt enkelt väldigt relativt, det blir inte full funktionalitet. Visst man kan stoppa in en Ferrari-motor i en liten Fiat 500 men bra blir det inte. :)
 

Sååå illa är det inte. :D 

Min Imac flyter på fint med High Sierra och installationen är automatiserad även om några moment tillkommer. 

Allt fungerar på den utom Wi-Fi. Jag har ersatt den med en USB-dongel som funkar bra. :) 

Vissa äldre macar fungerar utan sådana särlösningar. :yeahbaby:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 minuter sedan, Raphael säger:

 Visst man kan stoppa in en Ferrari-motor i en liten Fiat 500 men bra blir det inte. :)
 

 

Läste om någon som opererade in en V8-motor i en folkabubbla (den gamla då alltså) genom att ta bort baksätet. Gick som ett spjut. Men tyvärr hade han struntat i att också uppgradera bromsarna, så de blev snabbt överhettade och han kraschade bilen.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag får väl svamla mig in med att försvara äldre datorer och dess existensberättigande :) 

Vi har nästan enbart äldre Macar, med 6-8GB minne och SSD snurrar de på bra. Man behöver inte "experimentera" med High Sierra, eller liknande, men jag kör Mojave (10.14) på en 15" av samma årsmodell som din, funkar fint vad det verkar. På en årsmodell 2008 kör vi El Capitan, en del program i senaste versioner funkar inte längre, men det spelar inte så stor roll. Min "huvuddator" är i huvudsak från 2010, jag skulle vinna ganska lite på att köpa en ny Imac, visst har nya Imac snabbare CPU, minne och lagring, men man får se vilka behov man har. I dagsläget funkar dock MacOS rätt dåligt med 4GB minne och mekanisk hårddisk, vår 2008-dator var ren katastrof innan vi uppgraderade från 4GB till först 6GB minne (gjorde stor skillnad) och sedan SSD (enorm skillnad). Så >4GB minne och SSD tycks, baserat på vad jag själv anser..., vara ett minimum idag. 

Med tanke på priset för nyare Macar, och att du verkar nöjd med din stora skärm, så hade jag själv nog satsat på att maxa minnet till 8G (om det inte redan är gjort) och lägga in en SSD på 1TB eller vad som kan vara lämpligt. Vill man inte göra det själv tycker jag att det borde finnas nån firma som löser åtminstone SSD-biten för 2500-3000. Minne borde kosta kring 1000kr (inklusive montering). Man kan ju tycka att typ 4000kr är rätt mycket att kosta på en snart 10 år gammal dator, men den kommer att få ett gigantiskt lyft om den i dagsläget endast har mekanisk hårddisk.
En lösning många valt med lagring på äldre Macbook är att skaffa en mindre SSD för system och program, och montera en rejält stor (2TB exempelvis) hårddisk för lagring internt i macbooken istället för DVD-läsaren. Mycket snabbare och smidigare än att ha extern lagring via USB, om det nu är det man har alltså. Har man stora lagringsbehov är SSD i dagsläget fortfarande en smula dyrt. 

Ett system baserat på Core2duo-processor är såklart daterat vad gäller processorkraft, men ägnar man sig mer åt att "sortera" bilder än timmar åt diverse tunga filter och konverteringar så kommer man rätt långt med mer minne och SSD. Som sagt, allt beror på ens behov. APFS behöver jag inte för egen del, HFS och NTFS får duga (om man pratar filsystem), dessutom har äldre macar bättre tangentbord...kan man tycka. Osv. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 timmar sedan, poi ran säger:

Jag får väl svamla mig in med att försvara äldre datorer och dess existensberättigande :) 

Vi har nästan enbart äldre Macar

Om man är fantast och gillar att mecka med Macen så kan man ju göra vad som helst. Men för en vanlig person som bara vill använda en dator som fungerar är det ett dåligt råd.

...

Eftersom det räcker med att byta till 2011 för att få en Mac som är så otroligt mycket bättre finns det ingen anledning att harva kvar pre 2011. Apple genomförde ett jättetekniklyft 2011 där alla Macar blev ungefär 100% mer kraftfulla. Att utrusta en 2010 för dyra pengar som knappt orkar just nu och absolut inte framöver är pengar i sjön. 

...

2012 kom USB 3 till alla Macar vilket gör att man kan ha externa snabba hårddiskar utan att hålla på att mecka med datorn. 2012 eller hellre 2013 finns för kaffepengar och har många år kvar än i sig om de är skötta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Ja, hej och hå här går det inget vidare *skrattar*

Jag har varit upptagen på annat håll så detta fick stå åt sidan, men idag tog jag tag i det och installerade OS X El Capitan. Vad bra det blev? Nej, inte värst för nu kan jag inte använda photoshop och det var ju det som var det viktigaste *ledsen min*. Jag måste ladda ned den äldre Java SE 6 och den finns inte längre enligt länken som jag hävisas till. Vad gör jag nu ?

Jävla skitjul om jag måste köpa ny dator OCH photoshop *skrattar*

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2018-12-12 på 23:38, poi ran säger:

Jag får väl svamla mig in med att försvara äldre datorer och dess existensberättigande :) 

Vi har nästan enbart äldre Macar, med 6-8GB minne och SSD snurrar de på bra. Man behöver inte "experimentera" med High Sierra, eller liknande, men jag kör Mojave (10.14) på en 15" av samma årsmodell som din, funkar fint vad det verkar. På en årsmodell 2008 kör vi El Capitan, en del program i senaste versioner funkar inte längre, men det spelar inte så stor roll. Min "huvuddator" är i huvudsak från 2010, jag skulle vinna ganska lite på att köpa en ny Imac, visst har nya Imac snabbare CPU, minne och lagring, men man får se vilka behov man har. I dagsläget funkar dock MacOS rätt dåligt med 4GB minne och mekanisk hårddisk, vår 2008-dator var ren katastrof innan vi uppgraderade från 4GB till först 6GB minne (gjorde stor skillnad) och sedan SSD (enorm skillnad). Så >4GB minne och SSD tycks, baserat på vad jag själv anser..., vara ett minimum idag. 

Med tanke på priset för nyare Macar, och att du verkar nöjd med din stora skärm, så hade jag själv nog satsat på att maxa minnet till 8G (om det inte redan är gjort) och lägga in en SSD på 1TB eller vad som kan vara lämpligt. Vill man inte göra det själv tycker jag att det borde finnas nån firma som löser åtminstone SSD-biten för 2500-3000. Minne borde kosta kring 1000kr (inklusive montering). Man kan ju tycka att typ 4000kr är rätt mycket att kosta på en snart 10 år gammal dator, men den kommer att få ett gigantiskt lyft om den i dagsläget endast har mekanisk hårddisk.
En lösning många valt med lagring på äldre Macbook är att skaffa en mindre SSD för system och program, och montera en rejält stor (2TB exempelvis) hårddisk för lagring internt i macbooken istället för DVD-läsaren. Mycket snabbare och smidigare än att ha extern lagring via USB, om det nu är det man har alltså. Har man stora lagringsbehov är SSD i dagsläget fortfarande en smula dyrt. 

Ett system baserat på Core2duo-processor är såklart daterat vad gäller processorkraft, men ägnar man sig mer åt att "sortera" bilder än timmar åt diverse tunga filter och konverteringar så kommer man rätt långt med mer minne och SSD. Som sagt, allt beror på ens behov. APFS behöver jag inte för egen del, HFS och NTFS får duga (om man pratar filsystem), dessutom har äldre macar bättre tangentbord...kan man tycka. Osv. 

Tack så mycket! Jag ska fundera på detta :) I dagsläget är jag glad över om jag får photoshop att fungera som typ också gick i graven när jag installerade El Capitan. Det går bra nu??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...